2017-08-27, 15:38
Medlem
Orobanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/utlanningskontroll-pa-kyrkans-familjelager-16-personer-omhandertogs

Svenska kyrkan riktar skarp kritik mot en inre utlänningskontroll som genomfördes på ett av kyrkans familjeläger i helgen. Enligt polisen har 16 personer omhändertagits

Tycker ni som kyrkan, att det är "samhällsmoraliskt" förkastligt av poliserna att upprätthålla lagen och omhänderta illegala flyktingar med utvisningsbeslut?

Nej polisen håller sig till lagboken, och det skall kyrkan också göra. Det finns tusentals människor som har fått PUT och andra som lever i Sverige under katastrofala förhållanden. Så det finns tillräckligt med människor som behöver hjälp helt lagligt!
Citera
2017-08-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan nog inte alls vara säker på att det rör sig om kristna bara för att Svenska Kyrkan var inblandad. Nivån på postmarxismen & muslimkramandet inom Svenska Kyrkan är skyhög & det kan lika gärna varit muslimer på detta "läger".

Så tror jag också. Det finns egentligen inget som pekar på att de skulle varit kristna i den här historien. Snarare pekar statistiken på muslimer eftersom dom flesta invandrare är muslimer.
Citera
2017-08-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Brott ska beivras, men på rätt sätt. Nej, grip ingen vid en röstlokal! Demokratin är viktig, religionsfriheten likaså! Visst, om någon bor i en röstlokal, kör. Men annars, ta denne vid ett bättre valt tillfälle.

Kan inte förstå vad du menar med detta inlägg.
Självklar skall brottslighet stävjas det är därför vi har en polismyndighet.
Du menar alltså att om någon kommer körande på fyllan till en vallokal så skall inte polisen ingripa??? Därför att det på något sätt ska vara ett hinder för demokratin??
Lite otur då du tänkte här, eller??

Nyhetsflash: Polisen skall alltid ingripa mot brott oavsett var eller när brotten inträffar.
Citera
2017-08-27, 15:45
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan nog inte alls vara säker på att det rör sig om kristna bara för att Svenska Kyrkan var inblandad. Nivån på postmarxismen & muslimkramandet inom Svenska Kyrkan är skyhög & det kan lika gärna varit muslimer på detta "läger".
Självklart är det så. Kristna flyktingar söker sig sällan till Svenska kyrkan om de vill utöva religion, då de i allmänhet inte är de lutheraner. Däremot har svenska kyrkan ett omfattande arbete bland flyktingar mer allmänt, där deras religiösa tillhörighet inte är av vikt.
Citera
2017-08-27, 15:57
Medlem
Hade varit trevligt om Malmöpolisen hade gjort ett tillslag under fredagsbönen.
En utopi såklart. Den fega polisen hade aldrig rört den nya adeln i Skåne.
Citera
2017-08-27, 15:57
Medlem
locknlolls avatar
Så polisen vågade sej in i kyrkan. Men var var polisen när Afganerna protesterade mot utvisningarna ?
Där hade polisen alla möjligheter att dra åt nätet,ställa upp afganerna efter skonummer och köra dom till närmsta flygplan.

Dock bra att det händer grejer, vi har fyllt vår kvot med råge.
Alla kan inte få stanna.
Senast redigerad av locknloll 2017-08-27 kl. 16:01.
Citera
2017-08-27, 15:58
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Drar mig till minnes när dansk polis gick in i en kyrka den 13 augusti 2009 för att omhänderta illegala irakier och kalabaliken som utbröt. Det var en massa drevande mot polisen som eldades på av en ljugande präst men när en videoinspelning av ingripande kom fram tystnade kritikerna snabbt.

Det påstås felaktigt att kyrkor är "fredade" och polisen inte får göra kontroller eller gripa folk där och så skall det tilläggas att detta inte skedde i en kyrka varpå argumentet, felaktigt som det redan är, faller platt.

Man önskar givetvis att det här skall eskalera och att exempelvis de som ockuperar Medborgarplatsen i Stockholm skall kontrolleras men risken är såklart att räddhågsna politiker och tjänstemän nu kommer tvinga polisen avbryta.
Citera
2017-08-27, 16:04
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Självklart inte men det är en mänsklig rättighet att delta i demokratiska val, rätten till hälsa och vård och rätten till religionsfrihet.

Därför ska inte dessa rättigheter kunna begränsas heller indirekt.

Personer som begår brottsliga handlingar ska självklart lagföras men det får man göra på andra platser.

Men anta att man griper en person på lördag och sätter hen i häktet. Det måste ju också vara en inskränkning i religionsfriheten då eftersom personen i fråga hindras från gå i kyrkan dagen efter?

Jag vill hävda att kyrkofriden är enbart en symbolisk sak och avsteg från den är ingen inskränkning i religionsfriheten som skiljer sig väsentligt från gripanden på andra platser.
Citera
2017-08-27, 16:15
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Fast dom blev ju aldrig gripna på någon så kallad fredad plats. Ett vandrarhem är INTE en kyrka.

Jag har inte sagt att det var fel i just detta fallet utan jag har meddelat att man bör införa en lag om fredade platser i vissa fall.
Citera
2017-08-27, 16:17
Bannlyst
Gränspolisen: Det finns inga fredade zoner

Citat:
Den ansvarige för gränspolisen i region Syd slår ifrån sig kritiken mot att fem barnfamiljer greps på ett familjeläger ordnat av Svenska kyrkan.
– Det finns inga fredade zoner, säger Leif Fransson, operativt ansvarig för gränspolisen i region Syd, till Sydsvenskan.
Han menar att det är absurt av kyrkan att hänvisa till kyrkofriden som slogs fast på 1200-talet.

http://omni.se/granspolisen-det-finns-inga-fredade-zoner/a/P1vl6

Damn right!
Citera
2017-08-27, 16:21
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det har jag aldrig påstått.

Jag diskuterade att vissa platser bör vara fredade från myndighetsutövning för de personer som avser att utöva sina mänskliga rättigheter.

En vallokal är alltså endast fredad från myndighetsutövning mot de personer som har rätten och avser att rösta.

I ett sjukhus är endast de personer som avser utnyttja sin rätt att få sjukvård eller besöka en anhörig som har rätten att vara fredade.

I en kyrka, moske, synagoga också vidare är det endast de personer som avser delta i gudstjänst, annan aktivitet, samtala, samtala med präst, be, få mat eller husrum eller liknande som är fredade.

Det handlar alltså om fredade från all myndighetsutövning och inte bara personer som befinner sig här illegalt det som jag diskuterade.

Haha, vilket tokigt resonemang.
Vadå, och hur ska man veta vad en person avser att göra när denne befinner sig i t.ex. en moské då?
Ska polisen knacka på och fråga?

- Du ursäkta, kort fråga bara, avser du att deltaga i en gudstjänst eller annan aktivitet? Ska du få mat eller husrum?".

- Ööö, ja, precis. Jag avser att samtala... i en vecka ungefär...

- Jaha, okey, då vet vi. Då får vi ursäkta att vi störde dig i din utövning av mänskliga rättigheter. Adjö!
Citera
2017-08-27, 16:21
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Fredad plats är inte ett begrepp i lagboken så det finns inga fredade platser. Ingen hindras som sagt var att utöva sin religion för att polisen griper kriminella.

Som sagt har jag aldrig påstått att svensk lag säger detta.

Jag har diskuterat om det bör finnas fredade platser eller inte och har konstaterat att jag anser att sjukhus, vallokaler och religösa platser bör vara fredade från myndighetsutövning så långt det är möjligt för att inte indirekt hindra männskor frän att utöva sina mänskliga rättigheter.

Om polisen kan gripa folk på dessa platser så innebär det att folk inte vågar sig dit vilket i sin tur innebär att deras mänskliga rättigheter kränks eftersom de inte kan utöva sina rättigheter pga rädsla.
Senast redigerad av bergwall94 2017-08-27 kl. 16:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in