2018-07-14, 17:28
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Se till att göra ett par mindre insättningar och sedan göra verifieringen i appen bara, annars är maxinsättningen per år löjligt låg. Tror du hinner få bort restriktionerna innan resan om du börjar direkt efter att ha skapat kontot - sätt in någon hundring eller två och gå sedan in på din profil.

Fortsätter diskussionen här istället för den andra tråden.

Har fått hem kortet nu och prövat att handla med det i Sverige. Verkar funka finfint!

Ska försöka bli mer haj på appen. Fick ett meddelande nu att de låst upp funktionen om cryptovalutor för mig så att jag kan skaffa bitcoins om jag vill. Kul men kanske en onödig grej för mig då jag inte har nåt intresse av det.

När det gäller uttag, vad rekommenderas? Om jag förstått det rätt så har Revolut 4 stycken gratis uttagningar per år som man alltså kan utnyttja? Funkar dessa även på vanliga ATMs i New York eller ska man välja med omsorg vart man tar ut pengar?
Citera
2018-07-14, 18:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Fortsätter diskussionen här istället för den andra tråden.

Har fått hem kortet nu och prövat att handla med det i Sverige. Verkar funka finfint!

Ska försöka bli mer haj på appen. Fick ett meddelande nu att de låst upp funktionen om cryptovalutor för mig så att jag kan skaffa bitcoins om jag vill. Kul men kanske en onödig grej för mig då jag inte har nåt intresse av det.

När det gäller uttag, vad rekommenderas? Om jag förstått det rätt så har Revolut 4 stycken gratis uttagningar per år som man alltså kan utnyttja? Funkar dessa även på vanliga ATMs i New York eller ska man välja med omsorg vart man tar ut pengar?

Crypto är mer av en "kul grej" ja, det går bara att köpa och sälja tillbaks krypto inom appen - inte använda kryptovalutan utanför revolut,

Tror inte du har några begränsningar på antal uttag per år, däremot max 2000 sek per månad avgiftsfritt, därefter kostar det 2% i uttagsavgift så vill man ha mer än så behöver man mer kontanter än så är troligen ett annat kort som komplement billigare.
Citera
2018-07-14, 18:27
Medlem
Mitt revolt kort blev skimmat då jag tog ut euro i bankomat utomlands.

Tog kontakt med support som hjälpte mig göra en claim, låste mitt kort samt skickade ett nytt kostnadsfritt.

Pengarna tillbaka inom 2 veckor .
Citera
2018-07-14, 23:32
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Crypto är mer av en "kul grej" ja, det går bara att köpa och sälja tillbaks krypto inom appen - inte använda kryptovalutan utanför revolut,

Tror inte du har några begränsningar på antal uttag per år, däremot max 2000 sek per månad avgiftsfritt, därefter kostar det 2% i uttagsavgift så vill man ha mer än så behöver man mer kontanter än så är troligen ett annat kort som komplement billigare.

Ah okej. Satsar mer på att använda kortet och endast ta ut kontanter för dricks. Tack än en gång för svar!
Citera
2018-07-15, 08:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Ah okej. Satsar mer på att använda kortet och endast ta ut kontanter för dricks. Tack än en gång för svar!

Se bara till att ha ett kort till som backup, revolut är fortfarande att betrakta som "beta" om man skall utgå ifrån hur många som beklagar sig på revoluts forum och fått problem med betalningar, spärrade konton etc. Givetvis sitter dessa fast i främmande land med hela reskassan enbart på revolut.
Citera
2018-07-15, 11:42
Medlem
Har läst en del om revolut men förstår inte riktigt fördelen jämfört mot Coop Mer Mastercard, https://www.coop.se/Betalkort-och-ba...t/MedMera-Mer/

Någon som kan förklara fördelarna? Jag kör Coops kort idag, obegränsat antal gratis uttag utomlands (givet att du har satt in pengar på kortet på förhand), inget FX-påslag och 0,5% cashback på alla köp.
Citera
2018-07-15, 13:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Har läst en del om revolut men förstår inte riktigt fördelen jämfört mot Coop Mer Mastercard, https://www.coop.se/Betalkort-och-ba...t/MedMera-Mer/

Någon som kan förklara fördelarna? Jag kör Coops kort idag, obegränsat antal gratis uttag utomlands (givet att du har satt in pengar på kortet på förhand), inget FX-påslag och 0,5% cashback på alla köp.
Några fördelar är att kortet har ingen årsavgift till skillnad för Coop som tar 348 kr, du kan göra utlandsöverföring utan avgift snabbt och det är inget kredtikort så de flesta har rätt till kortet.
Citera
2018-07-15, 13:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Några fördelar är att kortet har ingen årsavgift till skillnad för Coop som tar 348 kr, du kan göra utlandsöverföring utan avgift snabbt och det är inget kredtikort så de flesta har rätt till kortet.

Ytterligare fördelar är att man kan ha saldo i över 20 valutor + köpa 5 olika kryptovalutor om man så vill, ett riktigt euro IBAN-konto är mycket praktiskt - har själv betalat via SEPA från mitt revolutkonto exempelvis. Får bara revolut bort barnsjukdomarna de lider av när det gäller korten så kör de cirklar kring alla andra kort och banker.
Citera
2018-07-15, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe

Sant för de som använder kortet lite för utlandsköp så lönar sig inte Coop-kortet. De som köper för mer än 69600 kr (0,5% cashback) per år så lönar sig coops kort då årsavgiften täcks av cashbacken. Jag har haft det i ett halvår nu och handlat för 40 000 kr.

Under mina 30 levnadsår har jag enbart gjort utlandsöverföringar inom EU, vilket är kostnadsfritt sånär på valutaväxlingspåslaget. Men de som gör många överföringar globalt så är det helt klart ett plus.

Citat:
Ytterligare fördelar är att man kan ha saldo i över 20 valutor + köpa 5 olika kryptovalutor om man så vill, ett riktigt euro IBAN-konto är mycket praktiskt - har själv betalat via SEPA från mitt revolutkonto exempelvis. Får bara revolut bort barnsjukdomarna de lider av när det gäller korten så kör de cirklar kring alla andra kort och banker.

Ja det låter som ett billigt och enkelt sätt för att spekulera i valutafluktuationer och kryptovalutor. Inget för mig dock.
Citera
2018-07-15, 15:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Ja det låter som ett billigt och enkelt sätt för att spekulera i valutafluktuationer och kryptovalutor. Inget för mig dock.

Krypto är definitivt spekulation men inte möjligheten att ha saldo i andra valutor, jag har alltid några hundra euro, några tiotal dollar och likaså några enstaka pund just för att enkelt och utan växling kunna köpa utomlands.

Revolut kastar på 0.5% i extra avgift på helgen när börserna är stängda så det är lika bra att ha lite tillgängligt ifall ifall så att säga. Euro använder man liksom alltid förr eller senare oavsett.
Citera
2018-07-17, 16:37
Medlem
Citat:
Se bara till att ha ett kort till som backup, revolut är fortfarande att betrakta som "beta" om man skall utgå ifrån hur många som beklagar sig på revoluts forum och fått problem med betalningar, spärrade konton etc. Givetvis sitter dessa fast i främmande land med hela reskassan enbart på revolut.
Exakt, reser man tex i USA är ett backup kort i form av kredit bra då debit kort kan strula som deposition på bl a hotell.
Citera
2018-07-17, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Lite återkoppling och reflektioner efter några månades användning.

Vi har nu tre Revolut-kort i hushållet:

1. Revolut/MasterCard: Första kortet som jag fick i Okt 2017. Dessa tidiga kort fungerade tydligen inte som de skulle i Londons tunnelbanesystem och därför erbjöd Revolut ett kostnadsfritt extrakort, vilket är kort nr. 3 nedan. Revolut lade ut tillverkningen av dessa tidiga kort till en fristående kortleverantör.

2. Revolut/Visa: Tjejens kort som dök upp under våren 2018. Revolut sköter tydligen numera utgivningen av korten själva och har då samtidigt bytt till Visa.

3. Revolut/Visa: Kort som nu även skall fungera i London Underground. Går att använda parallellt med det tidigare kortet (nr 1) kopplat till samma Revolutkonto.

Samliga kort dök upp snabbt med posten. Leveranstiden var 1-2 veckor.

Appen som används är bra. Det är många valutor och menyer men det är logiskt att navigera när man har vant sig. Säkerheten verkar hög: Man loggas snabbt ut om man är inaktiv. Dubbel verifikation med SMS-kod. Går även att få inloggninskod via röstmeddelande om SMS inte fungerar. (Revolut ringer upp så det blir ingen samtalsavgift).

Om man startar appen och upptäcker att Wifi saknas låser sig appen (iaf. på ZTE Blade). Det går inte bara att sätta på Wifi och fortsätta. Efter detta strular även SMS-verifikation och det blir time-out. Man måste starta om helt.

Att föra över pengar i SEK från SEB, via utlandsbetalning, till Revolutkontot fungerar felfritt. Det är också kostnadsfritt eftersom det uppfyller EU-kraven för detta. (SEPA-betalning omfattar enbart EUR och detta är ju inte intressant eftersom man vill att Revolut skall hantera växlingen).

Det som dock inte fungerar; är att det går inte att fylla på Revolutkontot mha. sitt ordinarie SEB Visa eller Mastercard, vilket skall vara ett överföringsalternativ. I alla fall fungerar inte detta vad gäller kort kopplat till SEB. Har provat både med mina och tjejens kort och konton. Hur det är mot andra banker vet jag inte.

Har varit i kontakt både med Revolut och SEB support ang. detta och ingen vet var felet ligger. (Pratade med en av SEB:s supportpersonal som även han hade Revolut, och han fick heller inte sitt kort att fungera). Vid betalning registrerar Revolut från sin sida att det görs en förfrågan till SEB, via Visa, men sedan cancelleras betalningen pga. time-out och appen låser sig. Orkar inte riva i detta mer utan får nöja mig med att föra över pengar via överföring och några dagars ledtid. Ett riktigt stort minus på detta.

Ett intressant fenomen är betalningar på eBay, via Paypal. En av anledningarna till att skaffa Revolut var att koppla detta på eBay för att komma undan strulet med Paypals sanslösa ca 7% överkurs och strulet att de hela tiden gömde och resettade inställningarna för att dra kostnaderna i SEK istf. i lokal valuta. Det som förvånade mig var att Paypal även efter att Revolutkortet som har UK som hemvist, fortsatte att vilja dra kostnaderna i SEK mot kortet och inte lokal valuta. Så man kom inte undan detta Paypal-strul likt förbannat. Det verkar som att Paypal väljer defaultvaluta efter en addressparameter eller något annat.

Revoluts support har långa väntetider, vi pratar timmar här. Om man inte har bråttom spelar det ingen roll, appen hanterar kommunikationen med supporten ungefär som email. Man bollar meddelanden mellan varandra. Det finns ett ganska aktivt support-community som jag inte har utforskat i detalj.

Provade att föra över lite olika valutor mellan mig och tjejens konton. Fungerade perfekt. Jag skickade i USD eller GBP, och hon fick motsvarande valutor på sina valutakonton inom någon sekund. Inga kostnader. Smart koppling till telefonnummer i appen där man ser i sin telefonbok vilka som är kopplade till Revolut.

Byta PIN-koder på korten: Enligt Revolut skall man kunna göra detta i uttagsautomater. Inte alls självklart. Har provat att byta PIN-kod i Bankomat, Kontanten och Uttag. Fungerar utmärkt med kort nr 1 och 2. Går inte alls att byta PIN-kod för kort nr 3, valet finns över huvud taget inte med i något av automaternas menysystem. Skumt.

Sammanfattning:
Revolut har en hel del barnsjukdomar men grundtanken om valutaflexibilitet, billiga växelkurser och gratis kort gör att fördelarna är betydligt fler än dess buggigheter.
Bra recension. Jag har ett revolut MasterCard, skulle vilja komplettera med ett visa. Jag har inte premium men ska kunna beställa ett kort till (endast frakt kostnad) och då få ett visa? Bägge korten kommer fungera?

Ett stort problem som bla har en egen tråd på forumet är att man inte kan toppa upp med android och mobilt BankID (gäller bland annat Nordea). Troligen ett enkelt fel att åtgärda men händer inget. Får hoppas det fixas tids nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in