2026-02-04, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Hej. Ny här i tråden. Snabb fråga till er andra. Får svenska myndigheter såsom skatteverket kronofogden mfl insyn i revolute?

Inte automatiskt som med svenska banker utan då måste de kontakta Revolut specifikt och begära ut uppgifter.
Citera
2026-02-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Inte automatiskt som med svenska banker utan då måste de kontakta Revolut specifikt och begära ut uppgifter.

Rykten säger finansinspektionen har revolute under lupp och att de kommer automatiskt rapportera till skatteverket
Citera
2026-02-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Rykten säger finansinspektionen har revolute under lupp och att de kommer automatiskt rapportera till skatteverket

Vad menar du med "rapportera"? De uppfyller givetvis sina krav på kontrolluppgifter mm.

Eller menar du rapportering enligt lag om konto- och värdefackssystem?
Den gäller ju bara banker som har filial i Sverige, det har väl inte Revolut?
Det är det jag menar med automatiskt (dvs att Skatteverket direkt kan se att man har konton hos Revolut)
Citera
2026-02-05, 00:27
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad menar du med "rapportera"? De uppfyller givetvis sina krav på kontrolluppgifter mm.
Nej, Revolut skickar inte kontrolluppgifter till svenska Skatteverket (om de inte har ny policy från nyligen). Det är upp dig att deklarera dina ränteinkomster där. Eller om du vill chansa på att Skatteverket inte kommer att kolla upp det.
Citera
2026-02-05, 00:41
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Nej, Revolut skickar inte kontrolluppgifter till svenska Skatteverket (om de inte har ny policy från nyligen). Det är upp dig att deklarera dina ränteinkomster där. Eller om du vill chansa på att Skatteverket inte kommer att kolla upp det.
Revolut är CRS-anslutna och kommer väl att köra en KYC och samla in tax residency, TIN osv. precis som alla andra banker?
Citera
2026-02-05, 00:50
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Revolut är CRS-anslutna och kommer väl att köra en KYC och samla in tax residency, TIN osv. precis som alla andra banker?
I fjol dök inget upp från Revolut på den förtryckta blankett som Skatteverket skickade mig inför Deklarationen. Och jag vill minnas att det fanns en passus också hos Revolut att det var upp till mig att lägga till mina mellanhavanden med dem i deklarationen. Men kanske har detta ändrats?
Citera
2026-02-05, 00:54
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
I fjol dök inget upp från Revolut på den förtryckta blankett som Skatteverket skickade mig inför Deklarationen. Och jag vill minnas att det fanns en passus också hos Revolut att det var upp till mig att lägga till mina mellanhavanden med dem i deklarationen. Men kanske har detta ändrats?
Ja har du sagt till dem att du betalar skatt i Sverige då? De kommer ju bara att rapportera in dig om du ger dem ditt svenska TIN (personnumret).
Citera
2026-02-05, 01:02
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ja har du sagt till dem att du betalar skatt i Sverige då? De kommer ju bara att rapportera in dig om du ger dem ditt svenska TIN (personnumret).
Minns inte om jag gett dem detta. Jag använder mitt Revolutkort för att få bra växelkurser när jag är utomlands. Och i viss mån som betalkort. Det kul att få Revolutpoäng! Kommer Skatteverket nu att börja bråka med mig?
Citera
2026-02-05, 01:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Kommer Skatteverket nu att börja bråka med mig?
Det de inte vet om har du inte ont av...
Citera
2026-02-05, 03:19
Medlem
Citat:
Minns inte om jag gett dem detta. Jag använder mitt Revolutkort för att få bra växelkurser när jag är utomlands. Och i viss mån som betalkort. Det kul att få Revolutpoäng! Kommer Skatteverket nu att börja bråka med mig?

Vad av detta skulle ge en kontrolluppgift?
Om du inte använder deras sparkonto som ger ränta finns ju inga uppgifter att lämna kontrolluppgifter på.
Citera
2026-02-05, 10:58
Medlem
https://www.realtid.se/bors-finans/bank-fintech/revolut-oppnar-bank-i-sverige-ger-hogre-sakerhet/
Citera
2026-02-24, 12:51
Medlem
Swedbank begränsar överföringar via kort/betalningar till Revolut med 10 000kr per vecka.

Om man vill komma runt det så kan man göra en IBAN-överföring men det går endast att göra i Euro eller Dollar vilket alltså tvingar en att växla hos Swedbank innan man för över. Detta alternativet är helt värdelöst alltså om man vill ha in SEK på Revolut eller om man vill växla på Revolut.

Hur ser det ut för er med andra banker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in