2017-08-24, 19:51
Medlem
Jag är en kille på 24 år och min historia börjar i Oktober 2016 när jag började ha magbesvär efter att ha ätit middag.

Jag tog kontakt med en läkare och efter ha tagit många tester kunde det konstatera att jag har IBS eftersom mina symptom var smärta, gas, förstoppning, diarré och slem. Inget blod rapporterat dock så det är bra. Jag började ta medicin som hjälpte mig mycket och till slut kunde jag sluta använda medicin på egen hand. Jag har fortfarande några av dessa symtom men inte så illa som förr.

I slutändan började magsmärtorna att lugna sig och jag började få nya symtom som jag för första gången trodde var prostata relaterat. En diffus känsla mellan testiklar och anus och jag började kissa för lite. Så jag gick till en ny läkare för de nya symptomen som tog PSA-prov, blodprover och urinprover för att utesluta prostata. Min prostata är hälsosam, inget blod eller uppenbara tecken i min urin och mina njurar är också hälsosamma. De tog också prov för att kontrollera mina vitaminer och allt ser bra ut. Jag är helnykterist och slutat snusa för ett tag sedan.

Detta ledde förmodligen det värsta månaderna i mitt liv när jag försökte acceptera mina nya problem. Tyvärr gjorde jag aldrig det vilket ledde till att jag fick mycket ångest vilket gör symtomen värre. Sömnlösa nätter då man oroar sig över sin hälsa, rädsla för att få njursvikt, ångest när man dricker då man vet att det är svårt att få ut osv. Det gick till och med så pass långt så jag började få panikattacker på nätterna i form av att det käns som att hjärtat sätter sig i halsen, jag blir stel och rycker till med kallsvettningar.

För att vara exakt så är symptomen jag kissar cirka 5-6 gånger per dag vilket är normalt, men jag kissar definitivt för lite, även om jag dricker runt 4-5 glas vatten varje dag. Jag kan inte minnas då jag faktiskt hade en stark stråle och jag spenderar bara fem sekunder på toaletten. Jag har aldrig haft en känsla av att jag inte kan kissa eftersom det kommer ut på ett eller annat sätt. Och min blåsa gör aldrig ont. Konsistensen är ljusgul och ganska transparent. Inte grumligt, illaluktande eller skummigt. Och som sagt inget spår efter blod. Det är bara ängsligt över att jag kissar mindre än vanligt. Men om jag klämmer ner en burk energidryck eller en stor kaffedrink så måste jag springa på toaletten som vilken annan person som helst och då kommer det mycket. Så systemet är i alla fall inte helt paj. Och värt att nämna jag har aldrig känt som att jag har feber eller känt mig riktigt sjuk i kombination med detta. Jag är generellt en frisk person som sällan är sjuk. Senast man hade feber var över ett år sedan.

Vad som underlättar problemen är när jag håller mig upptagen med saker som till exempel träning, promenader, datorspel, en bok osv. Då tänker jag liksom inte på det så mycket. Och konstigt nog om jag haft detta under dagen och går på toaletten för att bajsa då går det mycket lättare att kissa då jag slappnar av på ett annat sätt. Jag har läst om att IBS kan ha symptom på urinvägarna och urinblåsan vilket min läkare bekräftat så man undrar om det kan vara kopplat.

Detta här är mycket frustrerande eftersom jag inte kan få medicinsk hjälp eftersom det inte är något fel med mig enligt läkare.

Någon som har eller haft liknande problem?
Senast redigerad av Anonym102 2017-08-24 kl. 20:09.
Citera
2017-08-24, 20:12
Medlem
Men om du dricker 4-5 glas vatten om dagen är det för lite. Ett vanligt dricksglas är ca2 dl, du borde få i dig mer vätska då kommer du också kossa mer.
Sitter du eller står du när du kissar?
Citera
2017-08-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Men om du dricker 4-5 glas vatten om dagen är det för lite. Ett vanligt dricksglas är ca2 dl, du borde få i dig mer vätska då kommer du också kossa mer.
Sitter du eller står du när du kissar?
Sitter alltid av hälsosamma skäl. Så du menar 4-5 glas vatten är för lite? Visst har jag hört att man ska dricka 8 glas enligt Google-sök men det har jag aldrig provat. :P
Citera
2017-08-24, 20:24
Medlem
1,5-2 l om dagen bör du dricka om du tränar ska du dricka mer.
Du ska inte heller dricka för mycket såklart.
Citera
2017-08-24, 20:30
Medlem
Hm vore intressant att prova dricka lite mer vatten om dagen för att se resultat. Dock så är man lite rädd för det för självklara orsaker som jag nämnde i min tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in