Citat:
Ursprungligen postat av
heybaberiba1
Det känns som om "alla andra" har saker som jag inte har: det är resor hit och dit, restaurangbesök, biobesök, krogbesök. etc.
Jag har t.ex en omodern kaffebryggare och dricker kranvatten (ingen sodastreamer och kaffemaskin) och jag roar mig inte särskilt ofta.
Ni som lever som jag; är ni avundsjuka på de som har utsvävande vanor?
Nej. Jag har hellre pengar undansparade och den lilla tryggheten som det innebär, än att äta upp dem ute på restaurang/krogen. Klart man gör sådan ibland också, någon enstaka gång per år kanske, men det är fan inte ofta. Vissa grejer känns det som att man förväntas ödsla pengar på, som för att visa upp sig för andra.
Lägger hellre pengar på fotoprylar, fler bikupor, mer hantverksmaterial etc så att pengarna får jobba lite och förhoppningsvis komma tillbaka med ränta. Eller så gör vi någon längre fotoresa, som senast en tur i de norrländska fjällen. Folk fattar inte varför vi inte vill till Thailand. Det är nästan så att de blir provocerade av att vi lever "snålt" (eftertänksamt, snarare). Att vi reser till ickevarma länder utan turister, lever på vandrarhem och lagar vårt eget käk istället för att semester-äta ute. Har en tjejkompis som på allvar blev sur över att jag dissade hotell när man reser. Men vi har inte obegränsat med pengar, och då får man tänka sig för lite. Klart vi köper roliga grejer och ibland onödigt dyra viner, men med måtta. När det här tänket sätter sig, förändras ens inställning väldigt snabbt till vad som är nödvändigt för att leva ett schysst liv.
Jag tycker jag lever ett väldigt rikt liv, men måhända att jag har en annan uppfattning om vad som är värdefullt och värt att lägga pengar på. Vi är ju alla olika. Det är lätt att ryckas med i konsumtionshetsen.