2017-08-24, 01:46
Medlem
deLuzes avatar
Jag har haft följande ganska komplicerade problem ganska länge, men på sista tiden har det blivit värre: Jag har inga problem med att somna, men vaknar efter ca 15-20 minuter. Efter att jag vaknat är jag både pigg och trött samtidigt. Det känns det som om hjärnan går på högvarv, tankarna rusar - det går verkligen inte att stänga av, och det är helt omöjligt att somna om.

Så går jag upp och läser ca 40 minuter, börjar bli trött, går och lägger mig, somnar med lätthet men vaknar igen - och proceduren upprepas 3-4 gånger till under natten. Somnar oftast "på riktigt" framåt 4-5 (och går som vanligt upp 07:20 )

Tidigare var det ganska hanterbart men nu har det börjat hända flera nätter i rad. Hjärnan är i ett konstigt halvspeedat tillstånd, har med fördel pluggat svåra glosor nu under natten, efter att ha vaknat sådär - något som bara inte borde fungera med tanke på hur lite jag sovit under veckan. Det är konstigt...

Nu undrar jag vad det är som egentligen händer. Är det någon som varit med om något liknande eller har några tips?

För övrigt använder jag inga droger och är 33 år gammal. Däremot har jag de senaste åren lagt mig till med vanan att ta korta tupplurar under dagen. Kan det vara så att hjärnan inte klarar av att skilja mellan tupplur och nattsömn längre?
Senast redigerad av deLuze 2017-08-24 kl. 01:52.
Citera
2017-08-24, 02:01
Medlem
Silverhammers avatar
Har du trubbel i tankarna så red ut det!
Gå till doktorn och berätta hur du har det.
Kanske sjukskrivning?
Prova sova, alltså sömnmedicin.
Du fixar inte detta i längden.
Citera
2017-08-24, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Jag har haft följande ganska komplicerade problem ganska länge, men på sista tiden har det blivit värre: Jag har inga problem med att somna, men vaknar efter ca 15-20 minuter. Efter att jag vaknat är jag både pigg och trött samtidigt. Det känns det som om hjärnan går på högvarv, tankarna rusar - det går verkligen inte att stänga av, och det är helt omöjligt att somna om.

Så går jag upp och läser ca 40 minuter, börjar bli trött, går och lägger mig, somnar med lätthet men vaknar igen - och proceduren upprepas 3-4 gånger till under natten. Somnar oftast "på riktigt" framåt 4-5 (och går som vanligt upp 07:20 )

Tidigare var det ganska hanterbart men nu har det börjat hända flera nätter i rad. Hjärnan är i ett konstigt halvspeedat tillstånd, har med fördel pluggat svåra glosor nu under natten, efter att ha vaknat sådär - något som bara inte borde fungera med tanke på hur lite jag sovit under veckan. Det är konstigt...

Nu undrar jag vad det är som egentligen händer. Är det någon som varit med om något liknande eller har några tips?

För övrigt använder jag inga droger och är 33 år gammal. Däremot har jag de senaste åren lagt mig till med vanan att ta korta tupplurar under dagen. Kan det vara så att hjärnan inte klarar av att skilja mellan tupplur och nattsömn längre?
Tycker du gav svaret själv i slutet. Tupplurar och alkohol är värst på att förstöra en god nattsömn. Lägg dig en halvtimme senare? Drick varm mjölk med banan och kanel. Om du sover dåligt någon natt är inget att oroa sig för men börja med att sluta ta tupplurar. Håller med Silvermannen också om att problem kan vara orsaken och att du blir stressad av situationen. Dock inga sömnmedel vilket är det värsta skit som finns. Då får man verkligen problem senare.
Senast redigerad av gurkelurkan 2017-08-24 kl. 02:11.
Citera
2017-08-24, 02:06
Medlem
Pröva olika avslappningsövningar, det kan hjälpa. Djupandas i några minuter funkar för mig.
Citera
2017-08-24, 02:09
Medlem
1. ut och spring/jogga i 30 min.
2. Runka. Sprid din säd ifrån ett öppet fönster eller balkong. Befriande.
3. duscha.
4. sov. (sov icke på dagen)
Senast redigerad av dykaren- 2017-08-24 kl. 02:12.
Citera
2017-08-24, 02:10
Medlem
Det låter som att du har en stark inre stress för tillfället, som gör att din kropp har svårt att slappna av tillräckligt för att låta dig gå in i djupsömn. Det är som att din kropp är ständigt på helspänn och redo för att en fara kan dyka upp.

Försök göra dig av med onödiga stressmoment i ditt liv, och försök hitta ett lugn inom dig. Börja göra aktiviteter i naturen varje dag. Promenera, fiska, plocka bär.. ja och liknande. Prova det innan du börjar med sömnmediciner.
Citera
2017-08-24, 02:31
Medlem
deLuzes avatar
Tack för tipsen, alla. Kanske en kombination av striktare fysisk aktivitet under dagen (har knappt kunnat träna sista året på grund av smärta i knäna - där har vi en jävla stressfaktor) och någon slags avslappningsövning när jag väl vaknar kan vara värt att prova

Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
2. Runka. Sprid din säd ifrån ett öppet fönster eller balkong. Befriande.

Det låter som blotta spänningen i ett sådant tilltag skulle vara ganska kul och förlösande. Kan bli svårt att förklara dock, om frun eller dottern skulle ertappa mig

Citat:
Ursprungligen postat av hkfsf
Det låter som att du har en stark inre stress för tillfället, som gör att din kropp har svårt att slappna av tillräckligt för att låta dig gå in i djupsömn. Det är som att din kropp är ständigt på helspänn och redo för att en fara kan dyka upp.

Det kan stämma - är stressad över flera saker just nu. När jag ligger sådär och försöker somna, eller precis innan jag vaknat, brukar jag känna konstiga "vågor" gå genom kroppen, som om den försöker starta sömnen men misslyckas.
Citera
2017-08-24, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Det kan stämma - är stressad över flera saker just nu. När jag ligger sådär och försöker somna, eller precis innan jag vaknat, brukar jag känna konstiga "vågor" gå genom kroppen, som om den försöker starta sömnen men misslyckas.

Ta dig en ordentlig funderare hur du kan ta itu med dessa grejer som stressar dig. Finns det något som är helt onödigt? Ta bort det från ditt liv på en gång.

Finns det några stressande problem som du kan lösa? Gör det så snabbt som möjligt.

Finns det stressande moment som du ej kan ta bort eller lösa? Dessa får du lära dig att leva med tyvärr, men de går säkert att minska genom att försöka leva mer hälsosamt och på så sätt finna mer ro inom dig att handskas med dessa!
Citera
2017-08-24, 05:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Använder du melatonin?
Citera
2017-08-24, 08:20
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Använder du melatonin?

Nej
Citera
2017-08-24, 12:25
Medlem
.Horus.s avatar
Har inte provat själv men fick idéen från en känd hypnotisör.

Har du t.e.x ett sömnproblem som du skriver.. Och inte mycket verkar fungera, måste du programmera om din hjärna till att sova på natten, och tillräckligt.

Vi säger att det händer att du vaknar upp som vanligt efter 15 minuter... Istället för att sova vidare den natten så tvingar du dig själv att vara vaken till nästa natt. Och då kommer du troligtvis lyckas somna och sova gott hela natten. Men sen måste du fortsätta att "straffa" eller "ombetinga" det här sömnmönstret genom detta sätt, eller något eget.

(Ta kontakt med en psykolog, hypnotisör eller läkare annars, är not det bästa att få råd från någon som är utbildad helt).

Avråder starkt från västerländsk sömnmedicin dock.
Senast redigerad av .Horus. 2017-08-24 kl. 12:28.
Citera
2017-08-26, 14:53
Medlem
Silverhammers avatar
Är utbildad inom den västerländska läkekonsten.
Vet bara att vi måste sova en regelbunden sammanhängande sömn,
annars slutar det oftast inom låsta dörrar...
Har sett det många gånger....;/
Vi fixar inte sömnbrist under längre tidsperioder.
Ingen direkt förespråkare för västerländsk sömnmedicin dock.
Men det är ett verktyg att ta till.
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in