Jag har haft följande ganska komplicerade problem ganska länge, men på sista tiden har det blivit värre: Jag har inga problem med att somna, men vaknar efter ca 15-20 minuter. Efter att jag vaknat är jag både pigg och trött samtidigt. Det känns det som om hjärnan går på högvarv, tankarna rusar - det går verkligen inte att stänga av, och det är helt omöjligt att somna om.
Så går jag upp och läser ca 40 minuter, börjar bli trött, går och lägger mig, somnar med lätthet men vaknar igen - och proceduren upprepas 3-4 gånger till under natten. Somnar oftast "på riktigt" framåt 4-5 (och går som vanligt upp 07:20

)
Tidigare var det ganska hanterbart men nu har det börjat hända flera nätter i rad. Hjärnan är i ett konstigt halvspeedat tillstånd, har med fördel pluggat svåra glosor nu under natten, efter att ha vaknat sådär - något som bara inte borde fungera med tanke på hur lite jag sovit under veckan. Det är konstigt...
Nu undrar jag vad det är som egentligen händer. Är det någon som varit med om något liknande eller har några tips?
För övrigt använder jag inga droger och är 33 år gammal. Däremot har jag de senaste åren lagt mig till med vanan att ta korta tupplurar under dagen. Kan det vara så att hjärnan inte klarar av att skilja mellan tupplur och nattsömn längre?