Citat:
Ursprungligen postat av
PappasNyaKille
Självklart ska kvinnan i fängelse och GM-ungen på uppfostringsanstalt.
Slutdaltat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kobold
Det är precis lika illa som att köpa sitt barn en kniv som ungen knivhugger en polis med.
Ni båda, var framgår det vad det var för effekt på laserpekaren? Bara för att det är grönt ljus betyder inte att den är varken farlig eller förbjuden.
Jag har en blå laser som är 2500 gånger starkare än gränsen för olaglighet för laserpekare men då den inte är i form av någon laserpekare så är den laglig i alla fall (gränsen 1 mW gäller sådana lasrar som är avsedda att hållas i handen och har inbyggt batteri, har de inte det finns ingen gräns). Det vore däremot förstås olagligt att sätta strålen från den i ögat på någon likväl som det är olagligt att kasta sten på folk utan att stenar är olagliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, i de annonser jag tittade på så står ingenting om att de skulle vara olagliga ...
Exempel
https://www.conrad.se/?websale8=conr...SABEgL8Z_D_BwE
Precis! Det är effekten och inte färgen som avgör om den är laglig eller ej. Den du länkar till är på mindre än 1 mW och är därmed laglig.
I det aktuella fallet framgår inte effekten och det kan ha varit en fullt laglig grön laserpekare. Man blir så klart orolig när folk lyser på en och är det en polis så förstår jag om de vidtar åtgärder utan att mäta effekten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Jag tror inte att morsan var medveten om att det är förbjudet.
Och jag har en känsla av att modern inte är så hemma på internet. Då jag sökte på "grön laser" i Google dropp menyn så var "grön laser olagligt" sökalternativet efter "grön laser".
En första sökning på enbart "grön laser" så hade förstasidan (sökresultatet) redan från 3:e plats (efter wikipedia) klara sökningsresultat som visar att det är olagligt.
Trots detta så tror jag inte att mamman är medveten om att det är olagligt. Jag skulle tro att en genomsnittsmamma inte reagerar nämnvärt då ens unge vill ha en "leksak" som trots allt verkar vara ganska så vanlig.
Det finns inget förbud mot grön laser. Förbudet gäller effekt över 1 mW oavsett färg.
Citat:
Ursprungligen postat av
alipo
När jag klickar på din länk "grön laser" så blir mina två första träffar:
* Grön laser åtta gånger för stark | SVT Nyheter
* Olagligt med grön laser efter nyår – Elektroniktidningen (Dec 5, 2013)
Man kan undra över mamman, om hon har någon kognitiva brist?
Eller om hon är en ansvarslös person?
Undrar vad pappan är?
Se ovan. Rubriken i Elektroniktidningen är fel vilket du ser om du läser hela artikeln.