• 4
  • 5
2017-08-26, 11:55
Medlem
JH1960s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Ja, det är en möjlighet. En annan möjlighet är att de fullständigt struntar i barnen.

Ska jag se det från mammans perspektiv finns åtminstone ytterligare en tolkning. Lek med tanken att det är en ensamstående mor som jobbar med lågavlönat jobb, dålig ekonomi, kanske fler än 1 barn att försörja, ständig trött och ingen avlastning. Barnen tjatar och tjatar. En gång ger hon med sig, kanske inte riktigt har förståelsen för vad en grön laser är, men vill gå sin älskade son till mötes. Och så slutar det med brottsmisstanke. Säger inte att hon gjort rätt, men inte heller en omöjlighet.

Alla med barn, och de flesta utan, vet att man ibland blir trött på tjat, även om man är två föräldrar. Jag är öppen för att hon kan ha en svår sits och gjort ett dåligt och inte så medvetet val.
Min mamma var uppvuxen med 8 syskon, ingen av syskonen begick brott. Min mammas pappa dog när mamma var 4 år gammal, trots detta begick hon inga brott. Tror att det finns en annan mentalitet nu, är inte glad över det. Oärlighet är det man kan förvänta sig från de nya invandrarna, den saken är klar. Uppvuxen i Hörby, numera känt som ett ställe man skall undvika, jättebra.... Tack Reinfeldt. Aldrig att jag röstar på er.
Citera
2017-08-26, 12:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Självklart ska kvinnan i fängelse och GM-ungen på uppfostringsanstalt.
Slutdaltat.

Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det är precis lika illa som att köpa sitt barn en kniv som ungen knivhugger en polis med.
Ni båda, var framgår det vad det var för effekt på laserpekaren? Bara för att det är grönt ljus betyder inte att den är varken farlig eller förbjuden.

Jag har en blå laser som är 2500 gånger starkare än gränsen för olaglighet för laserpekare men då den inte är i form av någon laserpekare så är den laglig i alla fall (gränsen 1 mW gäller sådana lasrar som är avsedda att hållas i handen och har inbyggt batteri, har de inte det finns ingen gräns). Det vore däremot förstås olagligt att sätta strålen från den i ögat på någon likväl som det är olagligt att kasta sten på folk utan att stenar är olagliga.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, i de annonser jag tittade på så står ingenting om att de skulle vara olagliga ...

Exempel
https://www.conrad.se/?websale8=conr...SABEgL8Z_D_BwE
Precis! Det är effekten och inte färgen som avgör om den är laglig eller ej. Den du länkar till är på mindre än 1 mW och är därmed laglig.

I det aktuella fallet framgår inte effekten och det kan ha varit en fullt laglig grön laserpekare. Man blir så klart orolig när folk lyser på en och är det en polis så förstår jag om de vidtar åtgärder utan att mäta effekten.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror inte att morsan var medveten om att det är förbjudet.

Och jag har en känsla av att modern inte är så hemma på internet. Då jag sökte på "grön laser" i Google dropp menyn så var "grön laser olagligt" sökalternativet efter "grön laser".
En första sökning på enbart "grön laser" så hade förstasidan (sökresultatet) redan från 3:e plats (efter wikipedia) klara sökningsresultat som visar att det är olagligt.

Trots detta så tror jag inte att mamman är medveten om att det är olagligt. Jag skulle tro att en genomsnittsmamma inte reagerar nämnvärt då ens unge vill ha en "leksak" som trots allt verkar vara ganska så vanlig.
Det finns inget förbud mot grön laser. Förbudet gäller effekt över 1 mW oavsett färg.

Citat:
Ursprungligen postat av alipo
När jag klickar på din länk "grön laser" så blir mina två första träffar:
* Grön laser åtta gånger för stark | SVT Nyheter
* Olagligt med grön laser efter nyår – Elektroniktidningen (Dec 5, 2013)

Man kan undra över mamman, om hon har någon kognitiva brist?
Eller om hon är en ansvarslös person?
Undrar vad pappan är?
Se ovan. Rubriken i Elektroniktidningen är fel vilket du ser om du läser hela artikeln.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-26 kl. 12:47.
Citera
2017-08-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Se ovan. Rubriken i Elektroniktidningen är fel vilket du ser om du läser hela artikeln.
Vilken förälder som är noga klar i huvudet och har läst artikeln hade köpt en grön laser till sitt barn - ingen hoppas jag.
Citera
2017-08-26, 12:47
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Vilken förälder som är noga klar i huvudet och har läst artikeln hade köpt en grön laser till sitt barn - ingen hoppas jag.
Fast var framgår det att mamman läst artikeln?
Citera
2017-08-26, 12:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
En röd eller blå går bra då? Hon kanske läste, förstod och därefter valde en med tillåten effekt. Det har ju inte framgått att denna var olaglig.

Jag hade laserpekare när jag var liten men så var jag ju guds bästa barn och höll inte på att lysa på folk med den. Om föräldrarna tror sina barn om gott så är det väl inte så konstigt. Hade du leksaksvapen när du var liten? Det går ju att skrämma folk med sådana också om de är naturtrogna. Luftgevär hade jag också redan i unga år och många andra jag känner. Betydligt farligare än en laserpekare med låg effekt men vi förväntades inte skjuta på folk med luftgevären och det gjorde vi inte heller.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-26 kl. 12:53.
Citera
2017-08-26, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast var framgår det att mamman läst artikeln?
Det framkommer inte av den information som jag har sett om mamman är analfabet, hjärnskadad eller en allmän idiot.
Vad jag vet så vet vi intet om mamman.

Mitt svar skall härledas till denna fråga/påstående som jag fick som svar av "skunkjobb":
"Se ovan. Rubriken i Elektroniktidningen är fel vilket du ser om du läser hela artikeln."
Senast redigerad av alipo 2017-08-26 kl. 13:02.
Citera
2017-08-26, 13:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det framkommer inte av den information som jag har sett om mamman är analfabet, hjärnskadad eller en allmän idiot.
[...]
Eller en helt vanlig mamma som köpt en fullt laglig laserpekare till sin son som hon inte trodde skulle använda den till att lysa på folk med.
Citera
2017-08-26, 17:38
Medlem
TubbyTommys avatar
Säkert en svennebanan.. Typiskt..
Citera
2017-08-26, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
I det aktuella fallet framgår inte effekten och det kan ha varit en fullt laglig grön laserpekare. Man blir så klart orolig när folk lyser på en och är det en polis så förstår jag om de vidtar åtgärder utan att mäta effekten.

Det är fullt möjligt att det är en rutten billig kinesisk laserpekare som pumpar ut fett med infrarött, det är ett känt problem med billiga gröna laserpekare. Så bara för att effekten sägs vara ett eller annat så behöver inte det vara sant.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in