• 1
  • 2
2006-01-09, 20:44
Medlem
Jag vill dela med mig av hur dåligt det svenska skattesystemet fungerar.

Allting började Jan 2003, jag hade varit arbetslös i två månader och var helt desperat efter jobb(eftersom arbetsförmedlingen inte fungerar speciellt bra). Genom en bekant fick jag ett nummer till en flyttfirma som han hade jobbat på en kortare tid.

Jag tog kontakt med en person där som var personalansvarig , han förklarade läget för mig om arbetstider och arbetsuppgifter och sa att jag kunde börja så snart jag ville, det enda han behövde var lite personuppgifter och ett bankkonto-nr för löneutbetalningar.

Äntligen hade jag hittat ett jobb!

Jag jobbade 5-6 dagar i veckan 8-10 timmar om dan. I slutet på februari var det dags för min första lön(eftersom lönen betalades ut i efterskott). Jag kollade mitt konto den 25, inga pengar! Jag kollade mitt konto den 1 mars, inga pengar! Till slut ringde jag till min chef och frågade vart min lön har tagit vägen och han förklarade att de hade lite problem med löneadministrationen pga att de höll på att byta bank men han skulle komma förbi och betala mig kontant dagen därpå vilket han även gjorde.

Månaden efter så kommer chefen ut till min arbetsplats igen med ett kuvert med pengar till mig, och undrar om jag även den månaden kan ta kontant betalt, då började jag tveka och frågeda om detta är svart lön eller vit lön. Han var mycket tydlig i sitt svar att han endast betalar ut vit lön och skulle aldrig kunna tänka sig betala svart för något.

Efter detta blev jag lite misstänksam och frågade mina arbetskamrater om även de fick kontant betalt, och det fick de. Då ringde jag skatteverket och kontrollerade att företager var registrerat för arbetsgivaravgifter och de var det. Jag passade även på att fråga om det är ok att betala ut löner kontant ,och som svar fick jag att det inte är vanligt men det är inte olagligt så länge jag får lönespecifikationer som bestyrker att företaget har dragit skatt på min lön. Eftesom jag hade lönespecifikationer så slutade jag oroa mig och jobbade vidare.

Jag slutade jobba på förataget i mitten av december samma år för jag höll på att dra igång en egen verksamhet inom taxibranchen.

I slutet på januari fick jag mina kontrolluppgifter från mitt gamla företag där det stod hur mycket jag tjänat och hur mycket skatt jag betalat, och allting stämde.

Eftersom det gick väldigt dåligt för mig i taxibranshen tog jag kontakt med min gamla chef för att jobba ihop lite extra pengar för att överleva, och det var inga problem. Jag jobbade under mars månad 2004, men någon lön såg jag inte skymten av.

Jag kontaktade min chef ett flertal gånger och han kom alltid med olika ursäkter, vid ett tillfälle ringde jag en annan chef som sa att jag skulle få mina pengar snarast.

Efter tre månaden så hade båda cheferna bytt nummer och jag fick lägga ned försöket med att få mina pengar.

I april 2004 fick jag min deklaration och där står förtryckt att jag har erhållit lön, allting stämde med lönespecarna jag fått.

Taxiverksamheten gick så dåligt att jag la ner den i mitten på 2004 med en förlust på 130000 kr.

Nu var jag helt pank och utan jobb.

Som tur var så hade min kompis en bra affärside som jag hakade på och i Januari 2005 tog jag ut min första lön.

Allting började ordna sig.

TRODDE JAG!!!

I mars 2005 får jag brev fån skatteverket där de vill ha in all information om min arbetsgivare för 2003 och lönespecifikationer, jag skickar in allt jag har.

I april får jag två nya brev, på det ena står det att skatteverket inte tror på att jag blivit avlönad av det företag som har skickat in kontrolluppgifterna och eftersom jag har godkänt deklarationen ska jag betala skatt på detta belopp dvs jag ska betala 70 000 i skatt (igen!!!), i det andra brevet står det att eftersom jag nolltaxerat för 2004 sä blir jag sköntaxerad med 180 000kr + 40% straffskatt på detta dvs 70 000kr till.

Totalt: 140 000kr att betala!!!!

Jag skrev ett långt brev och förklarade allting men tillbaka fick jag exakt samma brev som tidigare (de verkar inte ens ha läst mitt brev).

Så nu sitter jag här med skulder upp över öronen för något jag inte har gjort, så förbannad på skatteverket!!!!

Den 23 Januari 2006 ska de ha de första 70 000kr, och i mars de resterande 70 000kr.

Jag ska överklaga till länsrätten men det kommer säkert ta en jävla tid, men undertiden måste jag få fram 140 000kr, det är inget man har i bakfickan precis!

Om jag inte får rätt i länsrätten kommer jag jobba svart resten av livet, och inte betala ett öre i skatt!!!!!!

Kom gärna med tips om hur jag ska göra.

Mvh

En väldigt pank snubbe.
Citera
2006-01-09, 21:11
Medlem
belowyous avatar
varför godkände de inte lönespecifikationerna du fått då?
där står ju hur mycket skatt du har betalat enligt arbetsgivaren?
Citera
2006-01-09, 23:58
Medlem
Det hela låter konstigt.
Citera
2006-01-10, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
varför godkände de inte lönespecifikationerna du fått då?
där står ju hur mycket skatt du har betalat enligt arbetsgivaren?

Arbetsgivaren har inte betalt in någon skatt alls enligt skatteverket, de har konkat bolaget utan att deklarera men jag och skatteverket har fått kontrolluppgifter där det står hur mycket lön som har utbetalats. I stället för att hitta de som bär ansvaret så bollar de över ansvaret på mig.

Jag har alltid trott att det är arbetsgivaren som bär ansvaret att betala in skatter.

Det ironiska med det hela är att de skriver att de inte tror på att jag har blivit avlönad av detta bolag men jag ska ändå betala skatt på hela den inkomsten som de inte tror jag har fått.???
Citera
2006-01-10, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Det hela låter konstigt.
Konstigt???
Det hela är SJUKT!!!
Citera
2006-01-10, 02:45
Medlem
http://www.skatteverket.se/download/...1485/40803.pdf

Där står det på sidan 22:

"Betalningsansvar

Betalningsansvar för skatt som annan person i första
hand är skyldig att betala, s.k. sidoansvar, kan uppkomma
när
• arbetsgivare har ansvar för skatt som inte dragits av"

Vilket då tolkas som att du får betala skatt om inte din arbetsgivare gjort det.

vidare:

"Skatt som inte dragits av
Arbetsgivare som inte gjort skatteavdrag med rätt belopp
är, tillsammans med arbetstagaren, betalningsansvarig
för den skatt som skulle ha dragits av.
När beslut om arbetstagarens slutliga skatt ännu inte har
fattats får Skatteverket besluta att även arbets tagaren är
betalningsskyldig för det belopp som skulle ha dragits
av. Även om beslut om slutlig skatt med delats, får arbetstagaren
göras ansvarig om det kan antas att den slutliga
skatten kommer att höjas med minst motsvarande
belopp."

Det ser tyvärr ut som om de kan göra dig betalningsansvarig.
Citera
2006-01-10, 02:54
Medlem
Låter som du råkat ut för en blåsning. Företaget har angett att dom betalat in skatten men struntat i det och nu konkat företaget. Du får nog dra det hela genom länsrätten, det bör finnas andra fd. anställda som är i samma situation som du?
Citera
2006-01-10, 09:24
Medlem
Det här låter ju helt sjukt. Jag tycker inte att du gjort något fel. Det låter som en historia om Sheriffen av Nottingham och Robin Hood.

Du kanske kan få hjälp från t.ex. skattebetalarnas förening (https://www.skattebetalarna.se/) eller liknande? Eller kanske (kanske!) av någon Moderat politiker som kan tjäna politiska poäng på att hjälpa dig?
Citera
2006-01-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Låter som du råkat ut för en blåsning. Företaget har angett att dom betalat in skatten men struntat i det och nu konkat företaget. Du får nog dra det hela genom länsrätten, det bör finnas andra fd. anställda som är i samma situation som du?

Jag har varit i kontakt med tre andra som arbetat åt samma företag och fått samma brev.
Citera
2006-01-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det här låter ju helt sjukt. Jag tycker inte att du gjort något fel. Det låter som en historia om Sheriffen av Nottingham och Robin Hood.

Du kanske kan få hjälp från t.ex. skattebetalarnas förening (https://www.skattebetalarna.se/) eller liknande? Eller kanske (kanske!) av någon Moderat politiker som kan tjäna politiska poäng på att hjälpa dig?

Tack för tipset! Ska kontakta www.skattebetalarna.se
Citera
2006-01-10, 10:09
Medlem
Fy fan om nåt sånt skulle hända mig skulle jag antingen sätta mig och lipa eller gå bärsärk på närmsta skattekontor. Det är så jävla vidrigt hur dom bara kan välja att inte tro på dig och på så vis lassa på dig enorma skulder.

Tror de kommer lösa sig för dig men fy fan va mycket problem och magsår det kommer ge på vägen. Man skulle söka upp handläggaren i såna här fall och prygla hans testiklar med en polygrip så han får veta vad ångest är!!
Citera
2006-01-10, 12:03
Medlem
Ling Lings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eboy99
Konstigt???
Det hela är SJUKT!!!

Om det är så att du blivit blåst av dina arbetsgivare och att Skatteverket dessutom vill göra dig ansvarig för uteblivna arbetsgivaravgifter och skatter tycker jag att du ska försöka få ut din historia i media. Försök att ta kontakt med journalister på de stora rikstäckande tidningarna. (Varför inte Aftonbladet, jag kan tänka mig att de skulle gilla att köra en artikel i stil med "Ärlig knegare lurad av arbetsgivaren, jagas nu av Skatteverket för arbetsgivarens skulder")

I Sverige är det rätt så vanligt att myndigheter skiter fullständigt i hur de behandlar människor och kan uppträda helt känslokallt. Om deras beteende uppmärksammas i media är det däremot inte ovanligt att myndigheterna gör en 180-graderssväng p g a rädsla för vidare negativ publicitet.

Jag skulle också råda dig att kolla upp om någon i din bekanskapskrets är juridiskt kunning och kan hjälpa dig med att överklaga beslutet på bästa möjliga sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in