2006-01-09, 20:41
Awaiting Email Confirmation
tjena

jag ska mönstra om ca 1 vecka, och funderar lite på någon av jägarutbildningarna. Är alla jägarutbildningar oavsett befattning 11 mån? Sen hur stor del av utbildningen är själva "jägar" utbildningen. Antar att man gör någon sorts grundutbildning först.

Rangordna följande i fysisk & psykisk påfrestning och motivera:

Kustjägare
Fallskärmsjägare
Lapplandsjägare
Flygbasjägare
Citera
2006-01-09, 20:51
Medlem
ingen egen erfarenhet men skulle säga :

Fallskärmsjägare
Lapplandsjägare
Kustjägare
Flygbasjägare

möjligen att kustjgare och lappnalndsjägare skulle byta plats...
Citera
2006-01-09, 21:12
Medlem
503s avatar
finns redan en massa trådar om jägare, vet med mig att detta har diskuterats förr.

Kanske finns i något av följande trådar:

Bli kustjägare / fallskärmsjägare
Viktkrav på jägare
Viktkrav på jägare
Hur svårt är det jägare?
Fjälljägare alt. Kustjägare?
fallskärmsjägare?

Edit: givetvis måste du enligt oskriven lag rapportera tillbaka hur det gick på möntringen
Citera
2006-01-09, 21:29
Bannlyst
Alla tycker nog olika saker är jobbiga.
Men jag skulle nog gissa på fallskärm och KJ på 1a.
Citera
2006-01-09, 22:10
Avslutad
Min högst personliga åsikt
FJ - KJ
Lapplandsjägare (utbildas inte längre)
NJ - FBJ
LBB/DivUND
Citera
2006-01-09, 22:27
Medlem
503s avatar
har någon utav er som svarat några egna erfarenheter eller gissar ni bara?
Trådskaparen bad ju om motiveringar.
Citera
2006-01-09, 23:46
ja precis, det vore tacksamt .. sen är alla jägarutbildningar även dom 11 mån 06/07?
Citera
2006-01-10, 00:53
Avslutad
Med tanke på att INGEN har gjort GU 4-6 ggr på alla dessa förband så finns det ingen som kan svara med säkerhet, så ja det blir mest gissningar. Bara för att man har erfarenhet från ett, möjligtvis två av dessa förband är det även då svårt att svara på frågan utan att gissa.
Citera
2006-01-10, 04:22
Medlem
skarecs avatar
Det finns hur många sånna här trådar som helst, och inte i en enda av dom så blir det svar på tal.

det bästa du kan göra är;
www.lumpen.nu >> kontakt >> maila
Citera
2006-01-10, 08:04
Medlem
scoremaxs avatar
"Med tanke på att INGEN har gjort GU 4-6 ggr på alla dessa förband så finns det ingen som kan svara med säkerhet"

Nej precis..man kan ju ha gjort lumpen på ett av ställena, men sen har du ju ändå bara kompisar och annat löst folks åsikter om de andra förbanden att gå på..

Jag har dock förmånen att känna ett befäl som varit en del på både Fjs/Kj/K3 samt royal marines som kortare tids utbytes-homeopat, och han har väl ungefär samma åsikt som jag,(eller jag som honom)
Mina personliga åsikter återfinnes lite här & var i alla dom andra jägartrådarna.
Citera
2006-01-10, 08:46
Medlem
Den här diskussionen har man ju hört sedan högstadiet; K4 är hårdare än K3 etc. Bla bla bla. Några kommentarer, dock:

Ingen av utbildningarna är någon semester, Du kommer säkerligen längta hem några hundra gånger under tjänstgöringen. Har Du svårt för kyla kanske Du ska välja bort Arvidsjaur och FJS (De senare har väl fortfarande vinterutbildning norrut, nån som vet?). Gillar Du inte vatten går KJ bort. Och trots vad jag sagt nyss tror jag inte att FBJ:s och K3:s tjänster bjuder på någon semester.

Dessutom tror jag att även den till synes "lättaste" utbildningen i Kronans tjänst stundtals innebär psykiska påfrestningar som Du aldrig trott när Du satt hos Pliktverket och pratade med förrättaren. Att stå i timtals i minus 30 grader med sin havererade lastbil någonstans i obygden i Norrbotten kan vara ganska tungt för psyket. Att vara i en U-båt några dagar kan säkert också vara jobbigt. Eller som sjukvårdare hantera skarpa skador vid övningar.

Min rekommendation: fundera på vilka förutsättningar Du har, vad Du är intresserad av samt - mest av allt - känn Dina egna begränsningar. Det är bättre att rycka in som något mindre krävande, fullgöra tjänsten med bra betyg och därefter vara nöjd med detta än att tvingas bryta en tjänstgöring man aldrig var lämpad för. För åker Du ur en jägartjänstgöring kan Du ju bli frikallad eller hamna på något vakt- och depåkompani och köra buss resten av tiden (Observera att jag inte ser ner på dessa tjänster, men vill man vara jägare kan det vara ett stort steg ned i förhållande till förväntningarna).
Citera
2006-01-10, 19:42
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Den här diskussionen har man ju hört sedan högstadiet; K4 är hårdare än K3 etc. Bla bla bla. Några kommentarer, dock:

Ingen av utbildningarna är någon semester, Du kommer säkerligen längta hem några hundra gånger under tjänstgöringen. Har Du svårt för kyla kanske Du ska välja bort Arvidsjaur och FJS (De senare har väl fortfarande vinterutbildning norrut, nån som vet?). Gillar Du inte vatten går KJ bort. Och trots vad jag sagt nyss tror jag inte att FBJ:s och K3:s tjänster bjuder på någon semester.

Dessutom tror jag att även den till synes "lättaste" utbildningen i Kronans tjänst stundtals innebär psykiska påfrestningar som Du aldrig trott när Du satt hos Pliktverket och pratade med förrättaren. Att stå i timtals i minus 30 grader med sin havererade lastbil någonstans i obygden i Norrbotten kan vara ganska tungt för psyket. Att vara i en U-båt några dagar kan säkert också vara jobbigt. Eller som sjukvårdare hantera skarpa skador vid övningar.

Min rekommendation: fundera på vilka förutsättningar Du har, vad Du är intresserad av samt - mest av allt - känn Dina egna begränsningar. Det är bättre att rycka in som något mindre krävande, fullgöra tjänsten med bra betyg och därefter vara nöjd med detta än att tvingas bryta en tjänstgöring man aldrig var lämpad för. För åker Du ur en jägartjänstgöring kan Du ju bli frikallad eller hamna på något vakt- och depåkompani och köra buss resten av tiden (Observera att jag inte ser ner på dessa tjänster, men vill man vara jägare kan det vara ett stort steg ned i förhållande till förväntningarna).

tack, det där var ett av dom vettigare svaren. Flygbasjägarna, vad sysslar dom med?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in