Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Den här diskussionen har man ju hört sedan högstadiet; K4 är hårdare än K3 etc. Bla bla bla. Några kommentarer, dock:
Ingen av utbildningarna är någon semester, Du kommer säkerligen längta hem några hundra gånger under tjänstgöringen. Har Du svårt för kyla kanske Du ska välja bort Arvidsjaur och FJS (De senare har väl fortfarande vinterutbildning norrut, nån som vet?). Gillar Du inte vatten går KJ bort. Och trots vad jag sagt nyss tror jag inte att FBJ:s och K3:s tjänster bjuder på någon semester.
Dessutom tror jag att även den till synes "lättaste" utbildningen i Kronans tjänst stundtals innebär psykiska påfrestningar som Du aldrig trott när Du satt hos Pliktverket och pratade med förrättaren. Att stå i timtals i minus 30 grader med sin havererade lastbil någonstans i obygden i Norrbotten kan vara ganska tungt för psyket. Att vara i en U-båt några dagar kan säkert också vara jobbigt. Eller som sjukvårdare hantera skarpa skador vid övningar.
Min rekommendation: fundera på vilka förutsättningar Du har, vad Du är intresserad av samt - mest av allt - känn Dina egna begränsningar. Det är bättre att rycka in som något mindre krävande, fullgöra tjänsten med bra betyg och därefter vara nöjd med detta än att tvingas bryta en tjänstgöring man aldrig var lämpad för. För åker Du ur en jägartjänstgöring kan Du ju bli frikallad eller hamna på något vakt- och depåkompani och köra buss resten av tiden (Observera att jag inte ser ner på dessa tjänster, men vill man vara jägare kan det vara ett stort steg ned i förhållande till förväntningarna).
tack, det där var ett av dom vettigare svaren. Flygbasjägarna, vad sysslar dom med?