2006-01-10, 19:49
Avslutad
Spaning och underrättelse först och främst, mest i syfte för att upptäcka fientliga specialförband som utgör hot för våra flygbaser.

Mer info: http://www.f17.mil.se/article.php?id=14415
Citera
2006-01-11, 00:46
Bannlyst
FBJ är de som blir dödade av fiendens KJ/Fallskärms/jägarförband..?
Citera
2006-01-11, 00:59
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannelito
FBJ är de som blir dödade av fiendens KJ/Fallskärms/jägarförband..?

beror på vem som skjuter först
Citera
2006-01-11, 09:41
Medlem
Har du förutsättningar för att komma in på FJS så sök dit, det skulle jag gjort om jag skulle göra om lumpen. Men de ställer höga krav och sedan ska man klara av utbildningen också.
Nästa steg är K3 och LBB eller Spaning.

Om jag inte kom in på detta skulle jag välja något annat kanske FBJ, pansarskytte eller stadsskytte.

KJ har jag aldrig varit intresserad av så dom har jag ingen åsikt om, det är säkert jätte tufft men som sagt är jag inte intresserad av deras uppgifter.
Citera
2006-01-11, 10:13
Medlem
Skulle jag mönstra idag skulle jag först och främst se till det civila meritvärdet av utbildningen; exempelvis sådant som ger högskolepoäng eller möjlighet att ta körkort för buss och lastbil. Eftersom det inte lär bli krig är det lika bra att försöka göra något som är bra för ens CV. Till exempel skulle jag, om jag varit lämpad, sökt Tolkskolan i första hand, någon sjukvårdsutbildning i andra hand eller NBC-utbildning i tredje hand. Eller också någon transporttjänst (stridsfordonstransport, TPC etc).

Alternativt till allt ovan är någon KB-utbildning för att kunna söka vidare till reservofficer; något som alltid är gångbart om man vill bli chef i det civila.
Citera
2006-01-11, 11:54
Medlem
MunchenCallings avatar
Man kan säga

Fallskärmsjägare och Kustjägare är väl de två tuffaste. Största skillnaden är väl intelligensen där Fallskärmsjägare anses vara den överlägsna, både i personlighet och intelligens.
Citera
2006-01-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Man kan säga

Fallskärmsjägare och Kustjägare är väl de två tuffaste. Största skillnaden är väl intelligensen där Fallskärmsjägare anses vara den överlägsna, både i personlighet och intelligens.

Anses vara den överlägsna? Anser vem? Grundat på vad?
Citera
2006-01-11, 16:58
Medlem
AFTER_BURNERs avatar
Rent generellt så kan man vell säga att jägarutbildningarna skall i teorin vara lika "hårda" eftersom det är just jägartjänster. Sen att dom har ett prefix som ungf. talar om vart/hur dom agerar är ju eg. skitsamma. Så sök du den tjänst som du tror lämpar dig bäst. Ex: vill du hoppa fallskärm? sök då FskJ-tj. Vill du vara i skärgården? Skök då KJ-tj. Vill du agera i södra sverige som "vanlig"-jägare, sök då DivUnd på K3. Vill du patrullera långt utanför flygbaser? Sök då Flygbasjägare.

Sen, och det här är enbart på folk jag har träffat och det lilla jag har sett så tror jag att det skiljer en hel del mellan KJ och LBB/Flygbasj. Men det behöver givetvis inte vara så bara för det.

Mina 5 korvören
Citera
2006-01-12, 12:17
Medlem
Försvaret ställer högre fysiska krav på de officerare som tjänstgör i FJS eller KJ gämfört med övriga jägartjänster.

Men det är väl inte så förvånande.
I fmfyss_regler.pdf står vad som gäller och den går att tanka ned på www.mil.se någonstans.
Citera
2006-01-13, 03:21
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Största skillnaden är väl intelligensen där Fallskärmsjägare anses vara den överlägsna, både i personlighet och intelligens.

Det var fanimej huvudet på spiken!!

Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog

Gud, Sveriges Rikes Lag, Darwinismen & George W Bush.
Citera
2006-01-13, 19:09
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog

Tittar du på den typiska kustjägaren så har han hårdtränat som fan inför inryckning...gärna lite anabola. Vidare så tenderar han att vara ganska högljudd, lägre utbildning (gäller ej KB) och visar på något sätt att han har gått KJ-utbildningen i form av t-shirt eller den kustjägargaffeln på kostymen.

En fallskärmsjägare är ofta väldigt intelligenta, har läst naturvetenskap och har bra betyg. Är inte högljudd och mest troligt så har han inte tränat inför inryckning utan han har tränat hela livet i form av terränglöpning eller någon mindre uppseendeväckande sport. Vidare så går han inte och skryter och skrövlar med om att han är FJ utan det får man veta på annat håll och han berättar först när man frågar honom....tvärtom mot en KJ
Citera
2006-01-13, 19:42
Medlem
h8_religions avatar
Oj... det där var verkligen att generalisera.

Tror det var mer så "förr i tiden", när KJ var uppbyggt på ett annorlunda sätt, "kötta-så-många-ryssar-som-möjligt"-sätt, typ. Nu är väl KJ och FJS rätt lika, förutom de självklara skillnaderna då (kustjägare operarar vid kusten, fallskärmsjägare hoppar fallskärm)? Tror också att de som går utbildningarna blir mer lika varann i personligheterna nu, istället för att KJ är jättemacho, och FJS jätteödmjuka... men, det är bara vilda spekulationer iofs. :S

Det där med anabola... kan omöjligt tänka mig det i DAGENS läge iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in