2017-08-22, 09:52
Medlem
Hej!

Jag har ett hus på den svenska landsbygden som är värt runt 3,6 miljoner, och på det har jag bolån på 800 000 hos SEB med ränta 1,54%.

Om jag kollar lite snabbt hos SBAB verkar det dom jag kan få 1,39%, men bara om jag höjer lånet till 2,3 mille, annars blir det 1,55%. Det går ju att teckna nytt lån och sen amortera bort 1,5 miljoner efter man fått den lägre räntan. Är det nåt som hindrar mig från det? Hela upplägget med högre ränta vid lägre belåningsgrad verkar ju konstigt om det är så lätt att gå runt.
Citera
2017-08-22, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badrumsmatta
Är det nåt som hindrar mig från det? Hela upplägget med högre ränta vid lägre belåningsgrad verkar ju konstigt om det är så lätt att gå runt.

Efter tre månader kommer räntan gå upp till den högre igen. Anledningen till varför man får högre ränta på små lån är att kostnaden för banken att handlägga lånet är ungefär samma som för ett större lön, men vinsten i kronor och ören sjunker.
Citera
2017-08-22, 10:23
Medlem
Jag trodde att ränterabatten låg kvar i ett par år, även om den rörliga räntan förändrades? Men så kan det förstås vara.
Citera
2017-08-22, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Efter tre månader kommer räntan gå upp till den högre igen. Anledningen till varför man får högre ränta på små lån är att kostnaden för banken att handlägga lånet är ungefär samma som för ett större lön, men vinsten i kronor och ören sjunker.

Fast risken är betydligt mindre att man inte kan betala igen lånet, om man har ett litet lån
Citera
2017-08-23, 23:23
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badrumsmatta
Jag trodde att ränterabatten låg kvar i ett par år, även om den rörliga räntan förändrades? Men så kan det förstås vara.

Ränterabatten ligger ju kvar exakt så länge som du och lånegivaren kommit överens om.
Typiskt ett år.
Citera
2017-08-24, 08:41
Medlem
berra77s avatar
Den bästa räntan torde du få ungefär vid en belåningsgrad på 50% av marknadsvärdet förutsatt att du har tillräckliga inkomster.
Citera
2017-08-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Den bästa räntan torde du få ungefär vid en belåningsgrad på 50% av marknadsvärdet förutsatt att du har tillräckliga inkomster.

På Skandiabanken får man 'bästa räntan' vid 2+ miljoner belåning, och 60% belåningsgrad. Bortsett från övriga rabatt-grejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in