• 1
  • 2
2017-08-21, 20:41
Medlem
Vad är det som främjar nihilism i vårt samhälle? Varför är det så många unga som är helt "döda" inombords. Det börja redan när jag var ung. Varför har vi inget driv? Jag har fått motivera mig själv för att göra något med mitt liv.

Är det filmerna? Det är väl mycket action i dom? Skolan? Vi får väl själva ta tag i våra egna liv? Vill gärna diskutera detta, samt kanske komma fram till något som kan ändra oss till det bättre.
Citera
2017-08-21, 20:45
Medlem
starke_adolfs avatar
Motfråga: Vad är det som talar för ett icke-nihilistiskt samhälle?
Citera
2017-08-21, 20:56
Medlem
Beror på va? Invandrarungdomar är ofta driftiga och startar företag och vill klippa hår eller laga mat. Invandrare går också oftare vidare till universitet och blir tillexempel tandläkare.
Citera
2017-08-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Motfråga: Vad är det som talar för ett icke-nihilistiskt samhälle?

Då skulle vi vara mer motiverade att göra saker.. Jag kom just på vad det är. Tävling. Vi är inte tävlingsinriktade längre kanske? Och därför har vi inget driv i oss.

I ett icke-nihilistiskt samhälle skulle vi bry oss mer, och ta mer ansvar. Nu menar jag inte att vi är helt "Nihilism", då skulle samhället inte fungera alls, men vi ser att många människor (och inte bara unga, fast främst unga) är passiva. Det kanske har med att vi är mer vilsna som ung, och att det tar tid tills vi "växer upp".

Vi kanske inte växer upp lika snabbt då vi har bekvämligheten som aldrig förr. Skulle då svaret vara att själva ha större mål, eller sätta mer press på oss själva? Vi kan ju inte tvinga andra att göra saker, så det bästa man kan göra för världen är att göra sig själv till en bättre människa (det kan också göras som vägledning för andra).

Ser ut som att jag svarar på min egna fråga. Fyll på med vad ni tycker med. Vet inte om det jag skrev håller ihop ens.
Citera
2017-08-21, 21:08
Medlem
Nihilismens rörelse är inte stor.. ävenn om vi råkar synas så vara på FB.

Det meningslösa.. inte många finner det trovärdigt eller vara så.

Sarte kan ha vart en tänkare.. men han är inte vi.
Citera
2017-08-22, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Vad är det som främjar nihilism i vårt samhälle? Varför är det så många unga som är helt "döda" inombords. Det börja redan när jag var ung. Varför har vi inget driv? Jag har fått motivera mig själv för att göra något med mitt liv.

Är det filmerna? Det är väl mycket action i dom? Skolan? Vi får väl själva ta tag i våra egna liv? Vill gärna diskutera detta, samt kanske komma fram till något som kan ändra oss till det bättre.

Är det nihilism eller är det avsaknad av motivation? Jag skulle tro det sistnämnda och att det, möjligtvis, föder det sistnämnda.
Citera
2017-08-22, 01:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Det är en frukt av att vi som folk har vänt Gud ryggen. Utan Gud är nihilism det enda logiska.
Citera
2017-08-22, 02:10
Medlem
TemplarKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är en frukt av att vi som folk har vänt Gud ryggen. Utan Gud är nihilism det enda logiska.

Det beror på vad man menar med nihilism. Att värden inte finns stämmer inte, då relativa världen finns.
Citera
2017-08-24, 00:09
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemplarKnight
Det beror på vad man menar med nihilism. Att värden inte finns stämmer inte, då relativa världen finns.

Menar du värden eller världen? Jag antar värden. Relativa värden är fiktiva av naturen.
Citera
2017-08-24, 01:11
Medlem
Det var filosofer som tog kål på det gamla samhället. Det gamla samhället månade om människornas andliga välfärd och att hålla djävulen/ondskan utanför. Kungarna agerade som herdar för folken och styrde dem så att alla skulle få frälsning och komma till paradiset. Det samhälle som filosoferna argumenterade för var ett samhälle där man fick tro vad man vill och i större grad leva som man vill. För dessa filosofer är statens enda funktion att skydda människors rättigheter och egendomar och sköta omfördelningen av resurser. Filosoferna tror/trodde att med samvetsfrihet så kommer människorna att bli lyckligare. Filosoferna vill inte acceptera att det skulle finnas någon högre mening med livet än att konsumera, alltså att vi inte har något högre syfte än djuren.
Senast redigerad av Heliarchos 2017-08-24 kl. 01:40.
Citera
2017-08-29, 02:21
Medlem
Personligen så har jag alltid varit både väldigt filosofisk av mig, och väldigt omotiverad rent allmänt. Jag har i princip aldrig under hela mitt liv uppskattat filmer, om de inte varit verklighetsbaserade eller dokumentär. Jag vågar tro att jag har sett fler hela dokumentärer än hela filmer i mitt liv såhär långt.

Jag insåg redan när jag var väldigt ung att, ingenting spelar egentligen någon roll. Allt som existerar, utom oss själva, är endast ett tidsfördriv i väntan på döden. Där försvann min "gnista" om man kan kalla det så.
Det är inte så att jag är död inombords, utan jag tar helt enkelt livet för vad det är. Försöker att vara en så bra medmänniska jag kan, för att ge dem en glädje här i livet. Då blir i slutändan deras glädje min glädje.
Citera
2017-08-29, 17:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105

Nihilism behöver inte innebära att man saknar driv.
Jag själv är nihilist för jag tror inte på moralbegreppet som sådant.
Tror vidare inte existensen har en mening i sig.

Så jag försöker leva så bra jag kan under den tid jag har här.
För när man dör är det slut på det roliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in