• 1
  • 2
2017-08-21, 20:24
Medlem
Hur funkar det att lösa ut leasingbil i EF, bilen står ju redan på mitt personnummer, om jag betalar sista räkning (125000) med firmapengar(oskattade) så är det en jävligt bra deal för mig personligen, men så enkelt det väl inte.

följdfråga, då jag har EF och bilen hamnar på mig personligen, skall jag då börja ta ut reseersättning av"fiman"?
Citera
2017-08-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lightemitteddiod
Hur funkar det att lösa ut leasingbil i EF, bilen står ju redan på mitt personnummer, om jag betalar sista räkning (125000) med firmapengar(oskattade) så är det en jävligt bra deal för mig personligen, men så enkelt det väl inte.

följdfråga, då jag har EF och bilen hamnar på mig personligen, skall jag då börja ta ut reseersättning av"fiman"?

Har du nu en bil på leasingavtal i din enskilda firma så ska den som du skriver lösas med 125000, det innebär att den hamnar som ett inventarium i företaget. Om du istället avser att köpa lös den och äga den privat, då skall marknadsmässigt pris erläggas (till ditt eget företag i det här fallet). Restvärdet som är framräknat vid leasingavslut har ju ingen direkt koppling till bilens verklaiga värde.
Citera
2017-08-21, 20:56
Medlem
ElvisFans avatar
Inget bra att ha bil i EF om du inte tänker att enbart köra den i tjänsten.
Citera
2017-08-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Inget bra att ha bil i EF om du inte tänker att enbart köra den i tjänsten.

Utveckla detta vidare tack! Kan inte se någon skillnad om bilen ägs av ett AB eller en EF.
Citera
2017-08-21, 21:09
Medlem
nja, bra o bra med leasing i EF, det e som det är nu, har jag haft den i i över 2år och leasing går ut inom kort och vill lösa ut den av leasingftg.

men jag är EF(inget AB) alltså står bilen/leadingkontrakt på mitt pers.nr..
( betalar förmånsvärde för att även nyttja bilen privat)

har svårt att se att det blir en tillgång "i firman"
hur köpa av sig själv? så att säga, den är redan min.

fundrar på om det är bra/rätt att lösa ut den från leasingfirma med privata skattade pengar när sista 36:e leasingräkning är betald av firman.
Citera
2017-08-21, 21:20
Medlem
Citat:
nja, bra o bra med leasing i EF, det e som det är nu, har jag haft den i i över 2år och leasing går ut inom kort och vill lösa ut den av leasingftg.

men jag är EF(inget AB) alltså står bilen/leadingkontrakt på mitt pers.nr..
( betalar förmånsvärde för att även nyttja bilen privat)

har svårt att se att det blir en tillgång "i firman"
hur köpa av sig själv? så att säga, den är redan min.

fundrar på om det är bra/rätt att lösa ut den från leasingfirma med privata skattade pengar när sista 36:e leasingräkning är betald av firman.

Bilens leasingavtal är skrivet med ditt företag, däri finns ett slutpris som den skall lösas för, är detta värde lägre än marknadsvärde för bilen kan du inte betala den summan privat och sedan klassa bilen som en privat ägodel. Det är företaget som skall lösa bilen, detta då med ej skattade medel, i nästa steg kan du välja att sälja bilen vidare, men är du själv eller någon närstående köpare skall priset vara marknadsmässigt.
Du skriver "den är redan min" - det stämmer inte, det är ditt företag som äger den (efter att den lösts ut, innan dess är det leasingbolaget som är ägare).
Citera
2017-08-21, 21:33
Medlem
ok, då blir bilen firmans tillgång om jag betalar med oskattade firmapengar.
säljer bilen på blocket vilket kommer generera vinst( i förhållande till slutlikvid till lesingftg)
bättre än att släppa den.

kanske bra/bättre att behålla den i ftg och köra den nåt år ytterligare.
men då fan måste förmånsvärdet ner ordentligt
Citera
2017-08-21, 21:39
Medlem
Citat:
säljer bilen på blocket vilket kommer generera vinst( i förhållande till slutlikvid till lesingftg)

Förmånsvärdet kan du inte påverka så mycket, det är avhängigt ett antal parametrar, bilens värde är en, dock gäller bilens inköpsvärde när den var ny enligt tabell (inte vad den egentligen kostade). Om du fortfarande ämnar nyttja den som förmånsbil kan det kanske vara vettigt att behålla bilen något år till, men sällan mer än så.
Citera
2017-08-22, 07:27
Medlem
Citat:

Förmånsvärdet regleras av skatteverkets tabeller, blir ett lägre värde med en äldre bil.
Vill du köpa loss den så måste återförsäljaren eller annan trovärdig part göra en värdering (Skriftlig) på bilens marknadsvärde som du får köpa loss den för privat.
Citera
2017-08-22, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Förmånsvärdet regleras av skatteverkets tabeller, blir ett lägre värde med en äldre bil.
Vill du köpa loss den så måste återförsäljaren eller annan trovärdig part göra en värdering (Skriftlig) på bilens marknadsvärde som du får köpa loss den för privat.

Det bygger på bilens nypris, även om bilen är tre år gammal exempelvis. Däremot så är givetvis nypriset oftast lägre på en bil som såldes för tre år sedan.
Citera
2017-08-22, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det bygger på bilens nypris, även om bilen är tre år gammal exempelvis. Däremot så är givetvis nypriset oftast lägre på en bil som såldes för tre år sedan.

Nope, det är marknadsvärdet som gäller om man ska köpa ut en leasingbil privat.
Citera
2017-08-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Nope, det är marknadsvärdet som gäller om man ska köpa ut en leasingbil privat.

Vidgår ovanstående, men det var ju inte det jag skrev om, det var vad som ligger till underlag för förmånsvärdet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in