• 1
  • 2
2017-08-20, 14:09
Medlem
AlbusPercivals avatar
Jag sålde en helt ny SAmsung s7 häromdagen åt en polare som hade med sig den på någon vattenäventyr. Min fråga är då ska inte dessa mobiler klara av vatten? Förut när jag hade min polares så klarade mobilen av vatten utan problem i havet i montenegro. Hur kommer det sig att den inte klara av vatten nu? Kan man använda garantin på detta?
Citera
2017-08-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Jag sålde en helt ny SAmsung s7 häromdagen åt en polare som hade med sig den på någon vattenäventyr. Min fråga är då ska inte dessa mobiler klara av vatten? Förut när jag hade min polares så klarade mobilen av vatten utan problem i havet i montenegro. Hur kommer det sig att den inte klara av vatten nu? Kan man använda garantin på detta?
Modellen är IP68-klassad, vilket innebär att den är dammtät och vattensäker ned till (i Samsungs fall) 1,5 meters djup i högst 30 minuter.
Citera
2017-08-20, 14:22
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Modellen är IP68-klassad, vilket innebär att den är dammtät och vattensäker ned till 1,5 meters djup i högst 30 minuter.

Detta skedde i ett badrum jag tvivlar på att han kan ha haft den under vatten i mer en 30 minuter.
Citera
2017-08-20, 14:26
Medlem
Citat:
Detta skedde i ett badrum jag tvivlar på att han kan ha haft den under vatten i mer en 30 minuter.
Notera att den kan vara otät mot vattenstrålar, även om den tål vattentryck. Vattenstrålar IP-klassas på annat sätt. Samsung är inte klassad så. Dusch, alltså...
Citera
2017-08-20, 14:27
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Notera att den kan vara otät mot vattenstrålar, även om den tål vattentryck. Vattenstrålar IP-klassas på annat sätt. Samsung är inte klassad så. Dusch, alltså...

Du menar alltså att när det kommer hårt tryck vatten mot den så klarar den inte av det?

Just nu är den på "safe mode" vet inte hur den har blivit det. Det går inte att avaktivera safe mode. Vad innebär safe mode? Kanske är det de som gör att jag inte kan klicka på knapparna osv och inte att det är vattnet som är problemet?
Citera
2017-08-20, 14:29
Bannlyst
Testen görs med mobilerna i viloläge

Remember not to use the device underwater” and “The IP rating of your device was achieved in laboratory conditions in standby mode, so you should not use the device underwater, such as taking pictures.”
Citera
2017-08-20, 14:32
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Testen görs med mobilerna i viloläge

Remember not to use the device underwater” and “The IP rating of your device was achieved in laboratory conditions in standby mode, so you should not use the device underwater, such as taking pictures.”
Asså grejen är att jag gjorde allt det när jag var i medelhavet och det var inte några problem. När han gjorde det med sin i badrummet vet inte exakt hur han gjorde så slutade den fungera. Kommer detta gå på garantin.
Citera
2017-08-20, 14:36
Bannlyst
Citat:
Asså grejen är att jag gjorde allt det när jag var i medelhavet och det var inte några problem. När han gjorde det med sin i badrummet vet inte exakt hur han gjorde så slutade den fungera. Kommer detta gå på garantin.

Ja, men de garanterar inte något om du använder den under vatten. Den ska dock tåla en jävla del i viloläge.
Citera
2017-08-20, 14:40
Medlem
Citat:
Du menar alltså att när det kommer hårt tryck vatten mot den så klarar den inte av det? ...
Precis.
Citat:
... Kommer detta gå på garantin.
Kanske, din kompis får pröva.
Citera
2017-08-20, 14:46
Medlem
beaver_ses avatar
Garantin gäller väl bara för den som köpt den, den bryts väl när du säljer den vidare?
Citera
2017-08-20, 14:50
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Garantin gäller väl bara för den som köpt den, den bryts väl när du säljer den vidare?
jag får väll be honom att gå dit med den. Märker dom om man hade viloläge på eller inte när man tar ner den under vatten?
Citera
2017-08-20, 15:19
Medlem
swebarbs avatar
Dom kommer se ifall fukt eller vatten kommit in om dom öppnar mobilen, gör dom det så blir det ingen garanti.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in