2017-08-20, 12:52
Medlem
Hej!

Har läst mycket fantastiska saker om Ättika och Bikarbonat, hur de kan användas i hemmet som rengöringsmedel.

Går det blanda dessa två med vatten och använda det som universalspray typ:

Köket- Spis, bänkspis, micro
WC - Toalett, kakel, badkar, handfat
Övr- Möbler (byrå, matbord, vardagsbord etc)

Har ni några fina tips att dela med sig? Några fina blandningar man kan göra själv och spara en slant men samtidigt få en effektivare "unviersal" spray än det som säljs i butik?
Citera
2017-08-20, 13:16
Medlem
Jag vet inte om mina tips är bättre än affärens universalspray, men jag är nöjd o det är bättre för miljön:

I badrum o kök kör jag på sprayflaska med vatten, diskmedel o ättika.

Bakpulver tror jag inte man kan ha färdigblandat för det är den första bubblande/fräsande effekten man vill åt, men jag kan ha fel. Jag blandar bakpulver med vatten o det fräser diskbänken skinande blank, gör rent silversmycken o tar bort repor på porslin!
Citera
2017-08-20, 13:22
Medlem
flaskborstes avatar
Ättika = syra
Bakpulver = Basisk

Ingen bra ide att blanda syror och basiska preparat i bästa fall tar de ut varandra.. är det starkare saker än ättika och bakpulver så kan en blandning sluta väldigt illa.
Citera
2017-08-20, 13:25
Medlem
Ok då var det ingen bra blandning!

Vad kör ni på målade väggar, typ märken från möbler eller om man har ritat med blyertspenna?
Citera
2017-08-22, 15:21
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Ok då var det ingen bra blandning!

Vad kör ni på målade väggar, typ märken från möbler eller om man har ritat med blyertspenna?

Blandar lite diskmedel och vatten i en sprayflaska och har till att rengöra de flesta ytor.
Blyerts suddar du ju bara bort
Citera
2017-08-23, 18:48
Bannlyst
Repor från andra möbler m.m. kan du också sudda bort.
Citera
2024-12-28, 14:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Kalk och tvålrester etc är ett gissel. Både ättika och bikarbonat kommer alltid upp som käcka tips i städning, men är det verkligen nån som använder dem. Jag har dem och är tveksam. Senast jag såg nån utreda de där nämndes att de är inte särskilt kostnadseffektiva, dvs det blir dyrt i förhållande till vad de gör. Inte särskilt lättanvänt heller.

Sprayar man ner en dusch med utspädd ättika får man ju andnöd och storgråter. Jag testade härom dagen försöka skapa en sprayflaska av bikarbonat, det funkade inte alls, blev stopp i spraymunstycket. Hällde då ut det mesta och spädde återstoden, och fick en utspädd variant med tveksam nytta. Som trådstartaren försökte blanda de två går förstås inte.

Applicerar man de bägge efter varandra bubblar det visserligen spektakulärt, men inte får man bort kalkfläckar etc nämnvärt. I butiker inkl färghandlar och byggvaruhus finns femtioelva sprayer mot kalk och annat i kök och badrum, men tycker inte att nåt funkar. Nån som lyckats skapa spray av bikarbonat? Kanske värma för att lösa upp?
Citera
2025-01-09, 01:09
Bannlyst
Jag brukar ta Ajax och vatten i en sprayflaska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in