Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-01-10, 18:52
  #85
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Det är kanske som du säger, att tack vare de har ett gammalt och beprövat system så kanske det är därför det bara funkar. Möjligtvis att de borde ”fräscha till” appen/internetbanken i mitt tycke osv.

Övertrasseringavsgift har bara SHB av det jag hört åtminstone. På Nordea existerar det inte, men sen har det aldrig hänt för mig så jag reserverar mig lite gällande den avgiften.

Digipassen som seb och swedbank har ser jag som ett smidigt komplement men visst, används sällan kanske. Kan man koppla SHBs dosa till en ny macbook pro? Då de har usb-c? Bara en tanke och hur löser man det annars?

Fondförslagen får jag till mig nu under kvällen, skriver igen här i tråden då såvida du inte hunnit svara på detta inlägg innan dess

Jo, övertrasseringsavgift på typ 100kr är standard hos alla storbanker.

Digipassen verkar överflödiga, smidigare med mobilt BankID.

Finns absolut risk för att SHBs dosa inte funkar med en ny Macbook Pro med usb-c. Annars så får man kanske köpa en extra sladd. I dosan sitter det ett usb mini så det kanske finns en usb mini -> usb-c?
På SEBs dosa är usb-sladden fast så där behövs en hona usb -> usb-c.
Citera
2018-01-10, 18:55
  #86
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalongcassidy
Själv så lämnade jag storbankerna för tjugo år sedan när dom skulle ha betalt för allt dom gjorde. Bytte till Skandiabanken som var en nischbank då. Nu räknas dom oxå till storbank. Men jag är fortfarande kvar där och är väldigt nöjd med dom. När jag bytte så tjänade jag 3-4000/år på inbesparade avgifter. Idag betalar jag 240 kr år på deras visakort som aldrig fungerar. Funderar på att säga upp det. Enda avgiften dom har. Deras rådgivning är outstanding. Har en personlig försäkringsrådgivare som alltid är anträffbar på telefon o mail. Mycket duktig på fonder o kap försäkringar. Deras kap försäkringar slår alla andra banker med hästlängder. Pengar som jag har över skickar jag iväg så fort som möjligt till något kreditinstitut med ränta

Har SHB och SEB utan kort och avgifter just nu (har sagt upp betalningstjänsten hos SEB).

Duktiga på kapitalförsäkringar säger du? Hur då?
Citera
2018-01-10, 19:01
  #87
Medlem
Återbäringsräntan just nu 6% och 5,1% i genomsnitt dom sista 15 åren
Citera
2018-01-10, 19:07
  #88
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalongcassidy
Återbäringsräntan just nu 6% och 5,1% i genomsnitt dom sista 15 åren

Och Avanza Zero har som jämförelse avkastat över 13% i genomsnitt de sista 10 åren.
Citera
2018-01-10, 19:57
  #89
Medlem
Det är en aktiefond och då snackar vi inte återbäringsränta men visst kan du ha aktiefonder i en kap försäkring
Citera
2018-01-11, 18:16
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Jo, övertrasseringsavgift på typ 100kr är standard hos alla storbanker.

Digipassen verkar överflödiga, smidigare med mobilt BankID.

Finns absolut risk för att SHBs dosa inte funkar med en ny Macbook Pro med usb-c. Annars så får man kanske köpa en extra sladd. I dosan sitter det ett usb mini så det kanske finns en usb mini -> usb-c?
På SEBs dosa är usb-sladden fast så där behövs en hona usb -> usb-c.

Ringde mitt geografiskt sett närmsta kontor idag för att bli kund (på nytt) och skita i SEB. Svaret jag fick: Då du öppnat ett konto och sen avslutat det för att nu vilja bli kund på nytt så väljer vi att inte ha dig som kund.

Jag: Kan jag söka mig till ett nytt kontor?

Han: Nej Handelsbanken är inte intresserad av att vilja ha dig som kund pga att du just blivit kund men valt att avsluta kontot, då vill vi inte ha dig som kund igen.

Han var otroligt dryg i tonen. Jag ringde och förklarade samt klagade till deras kundservice som med mig i luren kontaktade vederbörande kontor och sa sen till mig att det var ett konstigt skäl till att neka mig och att jag borde gå till ett annat kontor.

Besökte idag ett annat kontor som direkt nekade mig att bli kund utan de hänvisade mig till det som ligger geografiskt närmast.

Så vad gör jag? Funderar att imorgon åka till kontoret som nekade mig först och prata med dem och förklara, eller ska jag satsa på ett annat nytt kontor?

Går jag till ett nytt kontor så hänvisar de kanske till det kontor som ligger närmast mig? Det hela känns bara skitjobbigt.
Citera
2018-01-11, 19:55
  #91
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Ringde mitt geografiskt sett närmsta kontor idag för att bli kund (på nytt) och skita i SEB. Svaret jag fick: Då du öppnat ett konto och sen avslutat det för att nu vilja bli kund på nytt så väljer vi att inte ha dig som kund.

Jag: Kan jag söka mig till ett nytt kontor?

Han: Nej Handelsbanken är inte intresserad av att vilja ha dig som kund pga att du just blivit kund men valt att avsluta kontot, då vill vi inte ha dig som kund igen.

Han var otroligt dryg i tonen. Jag ringde och förklarade samt klagade till deras kundservice som med mig i luren kontaktade vederbörande kontor och sa sen till mig att det var ett konstigt skäl till att neka mig och att jag borde gå till ett annat kontor.

Besökte idag ett annat kontor som direkt nekade mig att bli kund utan de hänvisade mig till det som ligger geografiskt närmast.

Så vad gör jag? Funderar att imorgon åka till kontoret som nekade mig först och prata med dem och förklara, eller ska jag satsa på ett annat nytt kontor?

Går jag till ett nytt kontor så hänvisar de kanske till det kontor som ligger närmast mig? Det hela känns bara skitjobbigt.

Jobbigt läge...
Konstigt att du inte får bli kund på ett annat kontor än ditt närmaste. Men det kanske krävs att du har någon koppling då.
Jag vet inte vad som är bäst att göra för dig nu ärligt talat.
Citera
2018-01-11, 20:04
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Jobbigt läge...
Konstigt att du inte får bli kund på ett annat kontor än ditt närmaste. Men det kanske krävs att du har någon koppling då.
Jag vet inte vad som är bäst att göra för dig nu ärligt talat.

Ja, mycket märklig sits känns det som just nu. Här är förresten namnen på fonderna min vän hade:

Nordea emerging stars equity foundation
Nordea Global dividend
Nordea småbolagsfond Sverige
Nordea stratega ränta.

Hans kommentar: Kom ihåg att jag har en räntefond dock. Det borde man egentligen inte ha nu när räntorna är så låga.. men sparar man långsiktigt(typ pension) är det att rekommendera eftersom en blandning av tillgångslag(Aktier,räntor,hedgefonder, obligationer/kapitalskyddade placeringar etc) ger bästa avkastning till lägst risk. Här styr även ditt intresse(din aktivitet) upplägget och fondvalet.

Kommentar på det?
Citera
2018-01-11, 20:33
  #93
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Ja, mycket märklig sits känns det som just nu. Här är förresten namnen på fonderna min vän hade:

Nordea emerging stars equity foundation
Nordea Global dividend
Nordea småbolagsfond Sverige
Nordea stratega ränta.

Hans kommentar: Kom ihåg att jag har en räntefond dock. Det borde man egentligen inte ha nu när räntorna är så låga.. men sparar man långsiktigt(typ pension) är det att rekommendera eftersom en blandning av tillgångslag(Aktier,räntor,hedgefonder, obligationer/kapitalskyddade placeringar etc) ger bästa avkastning till lägst risk. Här styr även ditt intresse(din aktivitet) upplägget och fondvalet.

Kommentar på det?

Sparar man långsiktigt ska man inte ha någon räntefond. Det ger inte bästa avkastning, risken blir ju såklart mindre. Nordea Stratega Ränta har dessutom alldeles för hög avgift, 0,65%.
Bäst av fonderna är Nordea Småbolagsfond Sverige, sedan Nordea emerging stars equity foundation och tredje bäst Nordea Global dividend. Avgiften för Nordea Global dividend är alldeles för hög för en globalfond, 1,50%. Det finns globalfonder med avgiften 0,2%.

Jag hade istället valt tex. Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära, Didner & Gerge Småbolag och SPP Aktiefond Global A. Hos Avanza.

Någon annan som har åsikter om Nordea-fonderna?
Citera
2018-01-12, 20:58
  #94
Medlem
Adrian11s avatar
Finns det möjlighet att ha en bank utomlands jag vill avsluta min konto hos Swedbank , Nordea vill jag inte sätta en krona pga deras pennitngvätt boxar , vill ha hälst en bank konto utomlands finns det ?
Citera
2018-01-16, 19:09
  #95
Medlem
Jag bytte till SEB nyligen och är helnöjd. Både vad gäller tjänsterna och bemötandet.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback