• 1
  • 2
2017-08-19, 18:50
Medlem
Enok1Halvars avatar
Kör till och från jobbet,mestadels motorväg,nått jag börjar reagera på, är att har folk börjat lägga sig i vänsterfilen (omkörningsfilen) och ligger där helt sonika, även om det är tomt framför, ibland händer det att högerfilen till och med går fortare,kanske lokalt men detta handla om E6 på västkusten,
ofta man kommer upp i häcken på en del bilar i vänsterfilen men utan en tanke på att flytta sig
Mycket Norska bilar ,men även en hel del svenska
är det nått nytt fenomen eller är det bara en annan som börjar bli paranoid
Hur uppfattar ni detta?
Citera
2017-08-19, 19:09
Medlem
Du är otålig helt enkelt, man måste inte köra om ALLA bara för dom råkar befinna sig på din racerbana.
Citera
2017-08-19, 19:10
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b-bist
Du är otålig helt enkelt, man måste inte köra om ALLA bara för dom råkar befinna sig på din racerbana.
Nu var det inte det jag syftade på
Citera
2017-08-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b-bist
Fast folk borde veta om att man i allmänhet ska befinna sig i höger körfält om man inte har ett bra skäl.
Citera
2017-08-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Nu var det inte det jag syftade på

I förlängningen så är det så...då alla som ligger i "din" fil redan kör över hastighetsbegränsningen.
Du ska hålla hastighetsbergränsningen, vad är så svårt att fatta?
Citera
2017-08-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
ibland händer det att högerfilen till och med går fortare
Med tanke på att man inte får passera bilar som ligger i det vänstrakörfältet om man kör i det högra på en motorväg (om det inte är tät kö) så har jag svårt att förstå hur det går till...
Citera
2017-08-19, 20:23
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Med tanke på att man inte får passera bilar som ligger i det vänstrakörfältet om man kör i det högra på en motorväg (om det inte är tät kö) så har jag svårt att förstå hur det går till...
Om du nu inte visste så ja det händer ibland även om du inte kanske själv vet eller tro det, jag ser det i princip dagligen,kanske inte ständigt eller långa stunder, men korta perioder händer det ja
Citera
2017-08-19, 20:46
Medlem
Eldrils avatar
Jag har ibland legat i vänster på E4 för att högerfilen varit såpass spårig att det knappt gått att köra där. framför allt regniga dagar då spåren vattenfyllts.

Annars har jag, som oftast kör enligt hastighetsbegränsningarna, märkt att om man inte lägger sig i vänsterfil i tid så får man ligga i 80 bakom en lastbil och vänta på att en karavan av bilar ska köra om först. Detta också på E4.
Citera
2017-08-19, 21:24
Medlem
y.ys avatar
Sett från Göteborg har E6 norrut och E20 öst alltid varit skit. Samma knöande i vänsterfilen har spiritt sig till R40 och E6/E20 söder på senare tid.

Stör mig mest på att alla ska ligga så tätt i vänsterfilen också, samtidigt som höger är väldigt gles. På E6/E20 brukar jag gå in i höger när där är fritt. I samma fart som vänsterfilen (typ som MC ligger zick-zack) sedan gå ut i samma lucka igen och knö när långtradare etc kommer upp i högerfilen. När jag försöker göra samma på R40 gör folk bakom allt för att man inte ska komma ut i vänsterfilen igen, stänger luckor och blinkar med ljustutan osv.(Vad i helvete? ~_~)
Citera
2017-08-19, 22:35
Medlem
miikoss avatar
Problemet finns inte endast på motorvägar, utan på de flesta vägar som har en hastighetsbegränsning över 70 km/h, med fler en ett körfält i färdriktningen.

En del missbedömer nog avståndet och hastigheten på bilarna längre fram och gör en flygande omkörning som tar för lång tid. Man ska om möjligt gå till höger efter omkörningen, man ska endast ligga kvar i vänster filen, om man ska köra om ett fordon till i nära framtid.

En del förstår inte heller vilket körfält som man ska köra i och ligger på farthållaren i vänsterfilen.

Jag har kommit ikapp en lastbilskolonn som cruisade i vänsterfilen på en 80-väg. Vilket effektivt sänkte medelhastigheten, eftersom personbilarna till höger inte ville köra om på fel sida.

När jag åker motorvägen så brukar jag ställa in farthållaren och ligga i högerfilen tills det kommer en som kör saktare framför och då köra om i vänsterfilen, om det är ledigt, sedan tillbaka till höger. Det går oftast bra. Bara inte alldeles för många cruisar i vänsterfilen. Brukar gå bra på E22:an i alla fall.

E4:an kan vara lite värre, då det är så många fler trafikanter där.

Senast jag åkte E4, så kom vi ikapp en lastbil och gick till vänster, där det var omkörningskö, en bil bakom kom sedan ikapp i väldigt hög hastighet och körde kön på högersida, för att upptäcka lastbilen och panik väja mot vänster, tur såg förarna i kön det, så det kunde tvärstanna, så att bilen kom in i kön och kunde köra om lastbilen till vänster.

I städer där man får välja fritt mellan höger och vänsterfilen är det också problem, då många är hemskt dåliga på att planera sin körning. Istället för att välja lämpligt körfält höger eller vänster när de svängde in på vägen (som oftast även är skyltade som rekommenderade körfält), så byter de körfält alldeles på slutet, gärna utan blinkers eller uppsikt med.
Senast redigerad av miikos 2017-08-19 kl. 22:39.
Citera
2017-08-20, 01:29
Medlem
Jag har lagt märke till detta fenomen och ett annat, nämligen att det nästan är helt tomt på högerfilen på trefiliga vägar i Sverige. varför gillar vi inte att ligga i högerfil? Är vi rädda för att högerfilen plötsligt svänger av och vi hamnar i Ryssland?

Håll höger och högerblinka ut vid rondeller för allas trivsel, tack.
Citera
2017-08-20, 12:56
Medlem
Tycker sällan detta är et problem. Ibland är hastigheten lite under hastighetsbegränsningen i högerfilen och jag vill ligga lite över, då kommer jag få spendera den mesa tiden i högerfilen och jag kommer inte flytta på mig bara för att du vill köra alldeles för fort. SÅ länge man kör om, även om man bara ligger snäppet snabbare, är det okej att ligga i högerfilen. Det händer väl att folk ligger där fast de inte borde men folk som kör för fort och framförallt folk som ligger för nära är ett mycket större problem och den största anledningen till att jag kan köra för långsamt i högerfilen. Lägger du dig för nära kommer jag sakta ner rejält för att minska olycksrisken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in