Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
Sverige har gigantiska problem med jihadism men om jihadister i Sverige åker till ett annat land för att utföra terrordåd så tror jag Finland står långt ner på listan. Dåden begås här i Sverige eller i Belgien, Frankrike, Tyskland etc.
Om Sverige blir en failed state eller något som påminner om inbördeskrig utbryter så stängs faktiskt de där färjelinjerna ner. När fullt krig rasade på Balkan så var Italien bara en tidigare färjelinje bort men färjorna slutade gå och balkaniseringen spred sig inte till Italien.
Så jag håller inte med om din slutsats. Självklart skulle Finland påverkas, vi har bl.a. täta ekonomiska band men nu var frågan om situationen i Sverige skulle innebära ett för Finland större säkerhetspolitiskt hot än Putins Ryssland.
Att vi är storproducenter av jihadism och att vi är en färjeresa bort gör inte det svaret till ett solklart ja.
Mycket dumheter i den här tråden.
Ett tag fanns det nästan fler finnar i Sverige än i sitt hemland, och jag kan garantera att många av dem var rätt våldsamma på fyllan.
Finnarna har ju sina egna problem, de har sina nazister, de är rädda för Putin, och de behöver garanterat hjälp av Sverige när Putin kommer.
Vad en okänd professor möjligen kan tänkas ha för åsikt, är det inge som bryr sig om ens i Finland.
Det sägs att "Tomma tunnor skramlar mest", vilket är sant även när det gäller en finsk professor, eller sd-svansen..