2017-08-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vittnet Paiman kan sannolikt inte finska inte på en sådan nivå att att han kan skilja Allahu Akbar från Varokaa. De som ropade var männen som jagade GM. De var finska män och de ville varna andra. Jag undrar varför GM bara riktade sig mot kvinnor.

.

Du missuppfattar som vanligt poängen i ett inlägg. Vittnet Paiman hör GM vråla Allahu Akbar under attacken. Han ser också marockanen hugga kvinnor.

Efter attacken skriks troligen varningsrop på finska - vilket är det som finns på videoklipp. Vilket är precis vad jag skriver.

I Rapport idag talar man om att misstanken om terrorbrott är baserat på marockanens agerande före och under attacken.
Citera
2017-08-19, 19:53
Medlem
Enligt yle så uppskattar man att ca 80 vuxna rest från finland till syrien (dom soffrorna är tyvärr från 2016) hur många som återvänt eller dödats hittade jag ingen uppskattning på.

Gärningsmannen skall inte ha varit käns hos varken polisen eller säkerhetspolisen i landet..
Att han är 18 är gms egna uppgift, (man har inte kunnat styrka detta till 100% men det går inte utan födelsebeviset / genuint pass från hemlandet..)
De andra 4 gripna känner varandra från förut på något vis & igen av dessa 5 skall för tillfället bott på något boende.. de hade egen/egna bostäder.
Polisen sa att någon typ av planering ligger bakom, mer än det kommenterar man inte i planeringsfrågan.
Polisen har absolut ingen skyldighet att gå ut med något när det inte kommer förbättra säkerhetsläget i landet..
Förundersökningssekretess är inte något ovanligt & i sånhärna fall där media & folk är väldigt intresserade så är det bäst att först gå ut me info när man är helt säker. Man vill fortsättningsvis bli tagna på allvar från myndigheternas sida, då börjar man int rodda å dra upp teorier som media sen vrider till större säker fakta fast det inte är det.. om man sku få gå ut å rätta sig så skulle trovördigheten va nere på 0 ganska snabbt
Citera
2017-08-19, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det har de. Men det betyder inget. De tar på sig allt.

IS har ännu inte tagit på sig attacken ( vilket de sällan gör då GM är gripen ).

För övrigt helt fel att de "tar på sig allt".
Citera
2017-08-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diser92
En siffra är (uppskattning) att ca 2000 av de som kom 2015 & fick avslag gått under jorden..
Men de allra flesta verkar enligt myndigheterna resa vidare till annat land..
Finland villinte att det ska va attraktivt att leva som illegal i landet, så man försöker försvåradet så dom inte ska lockas till att gå under jorden som dom gör i sverige..

Blev fel! Uppskattningen är att ca 4000 försvunnit spårlöst. https://www.google.fi/amp/s/svenska.yle.fi

(Obs svenska yle är enligt min erfarenhet vänster, notera att man endå inte hymlar likadant som svt)
Citera
2017-08-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Det här svenska beteendet kom till sin kulmen efter tsunamikatastrofen i Thailand.
Det fanns över 500 svenska myndigheter av vilka minst 50 hade akut inblandning.
Men ingen vågade eller hade mandat att ta något beslut.
När Sverige efter dagar fick iväg evakueringsflygplan hade länder som Italien, Finland, Tyskland m.fl. för länge sen varit där och hämtat offer.

Sveriges senfärdighet (när det gäller) blir snart till åtlöje för omvärlden. Om det inte redan är det.
Per-Albin Hanssons folkhemsidéer är förlegade och döda. Myrdals likaså.
Riv pyramiderna skrev Jan Carlsson för 40 år sedan.
Inte mycket har hänt.

För att inte tala om estonia.. hur man hanterade & fortfarande hanterar katastrofen är ett jävla skämt.. dumpar tonvis me grus över vraket & halvvägs in så ångrar man sig - bara ett exempel..

Finland bryr sig int allt för mkt om vad andra tycker (till skillnad från sverige) tror man lite tröttnat på att försöka vara andra till lags för oavsett så är det alltid nån som gnäller, om det sen e sverige, EU el ryssland spelar mindre roll. Finnar gillar inte när spec svenskar ska försöka säga hur man ska göra, för att citera statsministern "dethär är finland & här gör VI som VI vill.." (ang tv4 reportens otroligt korkade försök till att få han att känna skam över att han accepterat vad folket röstat på & därefter valde bilda regering med sannfinländarna, den svenska reportern blev klokt nog väldigt tyst väldigt snabbt.)

Det är många finländare som vädrar blod nu.. får se om presidentens uppmaning går hem eller om det gör folk ännu argare..
Nationalister skäms inte över att vara det i finland & det är betydligt mer accepterat..
Citera
2017-08-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Jag tror du fick med bara hälften av finlandssvenskarna, de är nämligen dubbelt så många. Ca 260 000, och så 25 000 ålänningar på det.

Vi är 30 000 ålänningar
Citera
2017-08-19, 20:20
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Han verkade isolerad och på något sätt deprimerad. Det var som om någon hade tagit något ifrån honom, berättar en person som känner Abdul Rahman för tidningen.

Expressen idag. Okänd talesperson. Försök att urskulda MGM, eller hur?
Citera
2017-08-19, 20:21
Medlem
Guzs avatar
Finland bryr sig int allt för mkt om vad andra tycker (till skillnad från sverige) tror man lite tröttnat på att försöka vara andra till lags för oavsett så är det alltid nån som gnäller, om det sen e sverige, EU el ryssland spelar mindre roll. [/quote]

I Finland har det tvärtom funnits en allmän syn under EG/EU-tiden att Finland alltid ska vara den lydiga eleven, och aldrig vågat förhandla sig till undantag i förh. till EU.

On another note, här ett vittne enligt vilket det var utlänningar som jagade GM medan finländarna "grävde fram sina smarttelefoner".

Mycket beskrivningar, rykten osv som varit igpng, men kanske behövs för att balansera upp viss romantisering här.

https://www.radiocity.fi/uutiset/ilmiot/a-149225
Citera
2017-08-19, 20:24
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag gissar att han sökte asyl som ensamkommande barn och blev uppskriven i ålder. Då gick han miste på sina barnrättigheter och tvingades flytta från huvudstaden till ett vuxenboende i en avkrok utanför Åbo. I väntan på utvisnig. Eventuellt tänkte han att att det var bättre att sitta i ett finskt fängelse än att åka hem. Kanske ville han även framstå som en hjälte för IS genom att döda kvinnor.

Det finns nog inte så många flyktingboenden i Helsingfors.
De flesta har slussats till baracker , nedlagda hotell och liknande på landsbygden.
Och genererat arbetstillfällen där såna annars inte funnits.
Inte olikt hur motsvarande har hanterats i Sverige.
Flyktingboende i Åbos utkanter måste vara ynnest jämfört med de perifera orter norr om Dalälven som Sverige har anvisat.

Det deperata beslutet att få leva resten av sitt liv i ett finländskt fängelse pga mord var väl sista halmstrået.
Synd bara för de oskyldiga offer som råkar komma i vägen.

Kopplingen att IS dödar kvinnor tror jag inte på.
IS är inte dummare än att de använder såna för marktjänster och nöje.
Citera
2017-08-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Du missuppfattar som vanligt poängen i ett inlägg. Vittnet Paiman hör GM vråla Allahu Akbar under attacken. Han ser också marockanen hugga kvinnor.

Efter attacken skriks troligen varningsrop på finska - vilket är det som finns på videoklipp. Vilket är precis vad jag skriver.

I Rapport idag talar man om att misstanken om terrorbrott är baserat på marockanens agerande före och under attacken.
Jag missuppfattar ingenting. Jag ifrågasätter vittnet Paiman. Enligt andra vittnen var GM helt tyst när sprang omkring och högg ner kvinnor.
Senast redigerad av nantale 2017-08-19 kl. 20:41.
Citera
2017-08-19, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Det finns nog inte så många flyktingboenden i Helsingfors.
De flesta har slussats till baracker , nedlagda hotell och liknande på landsbygden.
Och genererat arbetstillfällen där såna annars inte funnits.
Inte olikt hur motsvarande har hanterats i Sverige.
Flyktingboende i Åbos utkanter måste vara ynnest jämfört med de perifera orter norr om Dalälven som Sverige har anvisat.

Det deperata beslutet att få leva resten av sitt liv i ett finländskt fängelse pga mord var väl sista halmstrået.
Synd bara för de oskyldiga offer som råkar komma i vägen.

Kopplingen att IS dödar kvinnor tror jag inte på.
IS är inte dummare än att de använder såna för marktjänster och nöje.
Ensamkommande barn placeras i familjehem även i Finland.
Citera
2017-08-19, 20:41
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Har IS förresten tagit på sig attentatet? Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett något än.

IS tar nästan aldrig på sig dåd när gärningsmannen är infångad och vid liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in