2017-08-18, 13:45
Medlem
Hej, jag har en fråga angående ett lån.
Jag har varit dum och för ca 9 månader sedan tagit ett lån med hög ränta hos Santander, ca 13%

Det jag undrar är, det dras på autogiro varje månad, 900:-
Men samtidigt så dras 600:- av dom i ränta.

Stämmer detta då eller har jag missat något?

På ungefär 9 månader har skulden minskat med ca 2500:- men jag har betalat ungefär 7500:- samma period. Och på varje avi så står det att mitt lån är på 13% ränta.

13% av 900:- blir ju inte 600:-

Vad har jag missat? Det är det enda jag undrar, att jag var dum vet jag redan, och jag har inga problem med ekonomin längre, jag vill bara veta om det verkligen stämmer?

Jag är okunnig, ifall det inte märks
Citera
2017-08-18, 13:54
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Stämmer det så betalar du 33-34 % i ränta.

Lättast är väl att ringa dom och kolla.
Citera
2017-08-18, 13:57
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsyn
Hej, jag har en fråga angående ett lån.
Jag har varit dum och för ca 9 månader sedan tagit ett lån med hög ränta hos Santander, ca 13%

Det jag undrar är, det dras på autogiro varje månad, 900:-
Men samtidigt så dras 600:- av dom i ränta.

Stämmer detta då eller har jag missat något?

På ungefär 9 månader har skulden minskat med ca 2500:- men jag har betalat ungefär 7500:- samma period. Och på varje avi så står det att mitt lån är på 13% ränta.

13% av 900:- blir ju inte 600:-

Vad har jag missat? Det är det enda jag undrar, att jag var dum vet jag redan, och jag har inga problem med ekonomin längre, jag vill bara veta om det verkligen stämmer?

Jag är okunnig, ifall det inte märks

Räntan beräknas på den totala skulden. Årsräntan är 13% på den aktuella skulden.

Du amorterar alltså 300kr/månaden och betalar c:a 600kr/månaden i ränta, baserat på din totala skuld

Får jag gissa att din totala skuld är på ca 55.000kr?
Citera
2017-08-18, 14:59
Medlem
Jag har varit med om att dubbel ränta drogs. När man ringde kundtjänsten begrep dom inte ett skvatt om vad man klagade på utan förklarade att det inte var några konstigheter först efter att ha krävt att få tala med någon med ekonomisk kunskap rättades problemet.

Med det sagt vill jag nämna att det kan ha blivit fel

Annars är det självklart svårt att ge korrekt svar utan att veta återbetalningstid samt lånets storlek.
Citera
2017-08-18, 16:27
Medlem
Gladiuxs avatar
Nej, det är inget fel på ditt lån.
Det är ett s.k. annuitetslån, kollar du dina kontoutdrag på lånet lär du se att du successivt betalar en lägre del ränta och högre del amortering varje inbetalning, även om det bara skiljer sig med några kronor.

https://www.credway.se/kundtjanst/pr...ortering/#1001

En väldigt simpel förklaring på hur den typen av lån fungerar med bild.
Citera
2017-08-18, 16:59
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladiux
Nej, det är inget fel på ditt lån.
Det är ett s.k. annuitetslån, kollar du dina kontoutdrag på lånet lär du se att du successivt betalar en lägre del ränta och högre del amortering varje inbetalning, även om det bara skiljer sig med några kronor.

https://www.credway.se/kundtjanst/pr...ortering/#1001

En väldigt simpel förklaring på hur den typen av lån fungerar med bild.
Mycket bra länk som förklarar skillnaden mellan annuitet och rak amortering!

TS: Tänk även på att jag misstänker att din ränta på 13% inte är fast utan kan komma att ändras (brukar vara så med blancolån). Om du har möjlighet så försök att betala av mer än du måste. Det innebär (oftast) att beloppen du betalar varje månad inte kommer att sjunka men att lånet kommer att vara avbetalt snabbare.
De flesta av oss tror nämligen att räntorna kommer att gå upp så pytsa in så mycket du kan för att bli av med lånet ASAP.

Vad som gäller just ditt lån står i villkoren du fått - därför mina något "vaga" formuleringar hur såna lån brukar vara skrivna.
Citera
2017-08-18, 17:07
Medlem
RostigHinks avatar
Det värsta man kan ha är annuitetslån med rörlig ränta. Skulle räntan stiga kan man hamna i ett läge där man bara betalar ränta i evighet. Bäst är att göra sig av med lån som inte är i bostad så fort man kan.
Citera
2017-08-18, 18:32
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det värsta man kan ha är annuitetslån med rörlig ränta. Skulle räntan stiga kan man hamna i ett läge där man bara betalar ränta i evighet. Bäst är att göra sig av med lån som inte är i bostad så fort man kan.
Stämmer det verkligen?
Jag har för mig att i de lägen räntan höjs så ökar också beloppet som ska betalas varje månad då lånen ofta skrivs att löpa ett visst antal månader. Det innebär ju att en viss (om än alltför liten) del kommer att amorteras i alla fall för att lånet ska vara slutbetalt vid ett visst datum.
Citera
2017-08-18, 19:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Stämmer det verkligen?
Jag har för mig att i de lägen räntan höjs så ökar också beloppet som ska betalas varje månad då lånen ofta skrivs att löpa ett visst antal månader. Det innebär ju att en viss (om än alltför liten) del kommer att amorteras i alla fall för att lånet ska vara slutbetalt vid ett visst datum.
Rimligen borde det ju vara så att månadsbeloppet höjs men jag har sett varianter där återbetalningstiden blivit längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in