Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-08-18, 11:38
Medlem
Nu är det såhär att jag funderar på att börja gjuta aluminiumtackor från gammalt skrot som bara ligger. Frågan är, tror ni det går att sälja? Vad kan man förvänta sig att sälja ett kilo aluminium tacka för?
Citera
2017-08-18, 11:41
Medlem
2-10:-/kg beroende på renhet.
Citera
2017-08-18, 11:47
Medlem
Loppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 251
2-10:-/kg beroende på renhet.

Där ligger ju skrotpriset. Färdiga tackor lär ligga högre.
Citera
2017-08-18, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan
Där ligger ju skrotpriset. Färdiga tackor lär ligga högre.

Beroende på renhet skrev jag ju. Om man säljer skrot som är helt rent eller som hemgjutna tackor torde ju maxpriset ändå vara 10:- såvida han inte registrerar in ett smältverk och skaffar nödvändiga tillstånd för att certifiera/stämpla sina tackor så de är gångbara på marknaden, annars är de ändå bara skrot som måste gjutas om för att renheten ska kunna garanteras.
Citera
2017-08-18, 12:02
Medlem
Loppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 251
Beroende på renhet skrev jag ju. Om man säljer skrot som är helt rent eller som hemgjutna tackor torde ju maxpriset ändå vara 10:- såvida han inte registrerar in ett smältverk och skaffar nödvändiga tillstånd för att certifiera/stämpla sina tackor så de är gångbara på marknaden, annars är de ändå bara skrot som måste gjutas om för att renheten ska kunna garanteras.

Var lite så jag tänkte. Att priset dom köper skrot för är så pass lågt för att det krävs en massa arbete innan man kan sälja det igen. Kan man själv utföra det arbetet och garantera en renhet så borde priset kunna bli högre.
Hur man går till väga för att kunna stämpla sina tackor och så vidare har jag ingen aning om.
Det jag menade är att en tacka som kommer från ett smältverk borde ha ett högre pris än 2 kr/kg.
Citera
2017-08-18, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan
Var lite så jag tänkte. Att priset dom köper skrot för är så pass lågt för att det krävs en massa arbete innan man kan sälja det igen. Kan man själv utföra det arbetet och garantera en renhet så borde priset kunna bli högre.
Hur man går till väga för att kunna stämpla sina tackor och så vidare har jag ingen aning om.
Det jag menade är att en tacka som kommer från ett smältverk borde ha ett högre pris än 2 kr/kg.

Kollade runt lite och priserna verkar ligga runt 300:-/kg för stämplade tackor som ex. geigers. Har dock ingen aning om vad som krävs för certifiering men det är förmodligen hårda regler och kontroller.
Citera
2017-08-18, 13:49
Medlem
Bulkninjas avatar
Det är ju inte säkert att köparen kräver någon certifiering.
Han kanske nöjer med sig att du har dokumenterat hur du gjort för att säkerställa renheten.
Så att han litar på att du leverarar det du säger att du levererar
Citera
2017-08-20, 18:07
Medlem
Tanken är väl att smälta i trädgården och sedan sälja. Finns det en marknad för sådant? Givetvis kan jag inte skaffa certifikat eller annat sådant än, har helt enkelt inte råd med det.

Jag såg att certifierade tackor går för 300 kr/kg, säg att jag lägger ut för 100 kr / kg på blocket och är ärlig med att det är "hemmagjutet", tror ni att någon kommer köpa det? Tanken är att smälta småskrot (som jag är säker på är Aluminium, alltså ölburkar och dyl) själv och ha som sidoinkomst helt enkelt.
Citera
2017-08-20, 20:17
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pawo
Tanken är väl att smälta i trädgården och sedan sälja. Finns det en marknad för sådant? Givetvis kan jag inte skaffa certifikat eller annat sådant än, har helt enkelt inte råd med det.

Jag såg att certifierade tackor går för 300 kr/kg, säg att jag lägger ut för 100 kr / kg på blocket och är ärlig med att det är "hemmagjutet", tror ni att någon kommer köpa det? Tanken är att smälta småskrot (som jag är säker på är Aluminium, alltså ölburkar och dyl) själv och ha som sidoinkomst helt enkelt.

Du skulle tjäna mer på att panta ölburkarna och få 71 kr kilot.
Citera
2017-08-20, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pawo

På jobbet så betalar vi ungefär 40 kr/kg för strängpressade aluminiumplattstänger i önskad legering, så vem som skulle betala 100 kr/kg när du inte ens vet vilken legering det är du säljer kan jag inte se.

För aluminiumtackor (vilka brukar väga 22,5 kg/st, dvs 50 lbs) så betalar man nog inte mer än runt 20 kr/kg, och då måste man veta vilken legering det handlar om.
Citera
2017-08-21, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
På jobbet så betalar vi ungefär 40 kr/kg för strängpressade aluminiumplattstänger i önskad legering, så vem som skulle betala 100 kr/kg när du inte ens vet vilken legering det är du säljer kan jag inte se.

För aluminiumtackor (vilka brukar väga 22,5 kg/st, dvs 50 lbs) så betalar man nog inte mer än runt 20 kr/kg, och då måste man veta vilken legering det handlar om.

Tackar så ödmjukast för informationen. Ja det hade ju varit tackor av smälta alu burkar helt enkelt. Visst, svenska burkar kan man panta och få 71 kr/ kg som personen ovanför dig skrev. Däremot finns det massvis med burkar utan pant.

Problemet är som ni sagt att jag inte kan "garantera" renhet. Hmm. Aja, tackar så ödmjukast för alla svaren
Citera
2017-08-21, 22:46
Medlem
Går åt en hel del energi för att smälta aluminium och går åt en hel del burkar för att få ihop 1 kg, blir nog rätt usel timpenning (om det överhuvud taget lönar sig alls).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in