Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-18, 10:32
  #1
Medlem
NonCompliances avatar
Hur resonerar ni kring huruvida magmusklerna ska spännas i sparring? Har hört alltifrån att man ska spänna magen till att man ska vara helt avslappnad förutom i knytnävarna som ska vara spända?

Eller blir man mer orörlig om man spänner magmusklerna?
Citera
2017-08-18, 11:07
  #2
Medlem
skitsnabb87s avatar
Man skall vara avslappnad..
Citera
2017-08-18, 13:46
  #3
Medlem
Bulkninjas avatar
Man spänner när de behövs och man grundspänner och är redo när man är inom skotthåll
eller riskerar att få något.

Sedan gör många misstaget att de suger in luft och fyller lungorna när de ska ta en smäll i magen.
Man ska ha lite luft i lungorna. Blåser man upp så delar sig magmusklerna och man kommer bli känslig längst upp vid solar plexus.
Även om musklerna är spända så kommer fläsket eller lösköttet att föra in smällen mellan musklerna.
Speciellt om du är mager. Tjockisar har förmodligen inte detta problem.

Testa slå dig själv i magen högst upp med och utan luft i lungorna så ser du vad jag menar.
Citera
2017-08-18, 19:29
  #4
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Man spänner när de behövs och man grundspänner och är redo när man är inom skotthåll
eller riskerar att få något.

Sedan gör många misstaget att de suger in luft och fyller lungorna när de ska ta en smäll i magen.
Man ska ha lite luft i lungorna. Blåser man upp så delar sig magmusklerna och man kommer bli känslig längst upp vid solar plexus.
Även om musklerna är spända så kommer fläsket eller lösköttet att föra in smällen mellan musklerna.
Speciellt om du är mager. Tjockisar har förmodligen inte detta problem.

Testa slå dig själv i magen högst upp med och utan luft i lungorna så ser du vad jag menar.

Själv kör jag på taktiken att blåsa ut i samma ögonblick som kroppsslaget landar. Inbillar mig att kraften absorberas och följer med luften ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback