Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 22:06
  #1
Medlem
Tja!

Min fru har tagit ut 14 föräldradagar per månad sen vi fick barn vilket gett cirka 10700 kr brutto per månad. Vi behöver inte mer än så för att täcka våra levnadskostnader.

Enligt skattetabellen kolumn 6 blir skatten 24,1 % på 10700 kr. Tänkte ta ut 20 dagar per månad vilket ger cirka 15500 kr och en skatt på 27,7 %. Skatten blir då 3,6 % högre. Extra pengarna som då blir över utöver det vanliga tänkte jag investera i indexfonder med en förväntad avkastning på 7 % per år justerat för skatt. På så vis får vi förhoppningsvis tillväxt på pengarna istället för att låta de ligga kvar.

Självklart kan börsen backa, finns något annat utöver detta jag bör tänka på?

Kan man anmäla föräldraledighet som anledning att ta ledigt från jobbet fastän föräldradagarna tar slut? Eller blir det vanlig obetald ledighet (?).
__________________
Senast redigerad av Tretrion 2017-08-17 kl. 22:30.
Citera
2017-08-17, 22:16
  #2
Medlem
Din fru är nog väldigt populär på jobbet, snyltare!
Nej, ni kan inte ta ut mera föräldrarledigt nu när ni har MISSBRUKAT föräldrarpenningen. Då får ni ta ut semesterdagar, eller ta komp-ledigt. Känner aldrig din fru att hon sviker de andra?
Citera
2017-08-17, 22:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Din fru är nog väldigt populär på jobbet, snyltare!
Nej, ni kan inte ta ut mera föräldrarledigt nu när ni har MISSBRUKAT föräldrarpenningen. Då får ni ta ut semesterdagar, eller ta komp-ledigt. Känner aldrig din fru att hon sviker de andra?

Sviker alla andra på vilket sätt menar du? Du har rätt att vara borta från jobbet upp till 18 månader utan att din arbetsgivare kan neka det, om du då väljer att ta ut 10 eller 30 betalda dagar per månad är ju upp till dig. Inte för att alla andra som blir föräldrar tänker på att ta ut så mycket föräldradagar som möjligt i syftet att återvända till jobbet fortast möjligt, i vilken värld lever du? Och ja, jag/vi hade hellre svikit kollegorna 100 gånger om än att förlora tid med vårt barn, antar att du inte har barn.
__________________
Senast redigerad av Tretrion 2017-08-17 kl. 22:31.
Citera
2017-08-18, 07:11
  #4
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Sviker alla andra på vilket sätt menar du? Du har rätt att vara borta från jobbet upp till 18 månader utan att din arbetsgivare kan neka det, om du då väljer att ta ut 10 eller 30 betalda dagar per månad är ju upp till dig. Inte för att alla andra som blir föräldrar tänker på att ta ut så mycket föräldradagar som möjligt i syftet att återvända till jobbet fortast möjligt, i vilken värld lever du? Och ja, jag/vi hade hellre svikit kollegorna 100 gånger om än att förlora tid med vårt barn, antar att du inte har barn.

Om ni vill ha så mycket tid med era barn som möjligt så slutar din fru jobba och ni lever på din lön.
Citera
2017-08-18, 07:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Om ni vill ha så mycket tid med era barn som möjligt så slutar din fru jobba och ni lever på din lön.

Då får inte vi mer tid utan snarare hon. Jobbar hon sen kan jag också gå ner i arbetstid.
Citera
2017-08-18, 07:19
  #6
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Då får inte vi mer tid utan snarare hon. Jobbar hon sen kan jag också gå ner i arbetstid.
Jo, du får avsevärt mer tid.

Eller gör du inga hushållssysslor idag?
Citera
2017-08-18, 08:15
  #7
Medlem
Låter som lite väl höga skattesatser det där. När jag tjänade 30 brutto gav det mig 23,5 netto, alltså cirka 21,5% skatt. Eller är det annorlunda skatt för föräldrapenning?
Citera
2017-08-18, 10:40
  #8
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Låter som lite väl höga skattesatser det där. När jag tjänade 30 brutto gav det mig 23,5 netto, alltså cirka 21,5% skatt. Eller är det annorlunda skatt för föräldrapenning?
Föräldrapenning medger inte jobbskatteavdrag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback