2017-08-17, 17:56
Medlem
4yoonlys avatar
Feminister beklagar sig för män tar för stor plats, släpper inte in kvinnor osv. Vilket kan absolut ha hänt, tycker inte riktigt det är så idag...

Men för att rätta till detta så varför inte helt enkelt köra med könsseparerade Nobelpris?

Vi har ju exempelvis könsseparerade sporter...

Nu med hela HBTQ+++ så lär vi väl snart se män som "känner" sig som kvinnor och då antar jag att dom får tävla som kvinnor... och då lär det inte bli så många kvinnor kvar i sporten antar jag (ja om vi drar fram 10-20 år dvs)...

Men just Nobelpriset kan väl faktiskt separeras?
Rent historiskt har det väl legat på runt 5% medel som varit kvinnor...

Vad tycker ni?

----edit

Och kollar man noga verkar dom mesta dels hänga i freds/litteratur kategorin...
Citera
2017-08-17, 18:04
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Feminister beklagar sig för män tar för stor plats, släpper inte in kvinnor osv. Vilket kan absolut ha hänt, tycker inte riktigt det är så idag...

Men för att rätta till detta så varför inte helt enkelt köra med könsseparerade Nobelpris?
För att kön rimligen inte är en relevant variabel i de discipliner nobelpriset handlar om, medan den är det i de flesta sporter.
Citera
2017-08-17, 18:06
Medlem
Ett könsseparerat nobelpris hade kunnat få väldigt goda effekter.

Jag har alltid sett Nobelpriset som en potentiellt väldigt bra morot för människor att sträva efter.

Jag tror dock att det blir tämligen verkningslöst om man inte också försöker få kvinnor att i högre utsträckning arbeta med större självförtroende och med en gnutta messias-komplex och narcissism.

Det känns som att många som tillhör den kvinnliga normen idag är väldigt narcissistiska privat, väldigt omhändertagande på arbetet och även de mest karriäristiska är det mer ur ett "nu ska jag allt visa er"-perspektiv.

Målet är liksom ibland att antingen ta sig in i, eller störta den manliga bastuklubben där man snarare snackar om prestation på ett mer uppmuntrande och romantiskt vis, mer än som en måttstock på ens människovärde.

Är ni med på vad jag susar om?

L
Citera
2017-08-17, 18:10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
För att kön rimligen inte är en relevant variabel i de discipliner nobelpriset handlar om, medan den är det i de flesta sporter.

Ok!

Om det inte hade varit då hade väl vi sett idag 50/50 på de priser som delas ut antar jag då... det är ju "bättre" idag dock men inga 50/50...

Men det hade varit skönt som attan att slippa höra "tjötet" om allt förtryck och feministiskt dravel ändå... som hade fruktansvärt enkelt kunnat slippas genom könsseparerade det.

Nu vet jag inte om du är feminist? men man kan iofs förstå att feminister vill ha det som det är för att kunna fortsätta beklaga sig. Man kan ju inte ta bort något som skulle få dem att sluta... det går bara inte för sig... :-)
Citera
2017-08-17, 18:27
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexem

L

Citat:
Ett könsseparerat nobelpris hade kunnat få väldigt goda effekter.

Jag har alltid sett Nobelpriset som en potentiellt väldigt bra morot för människor att sträva efter.

Ja även om en ex. forskare eller författare har helt andra mål så kan dock Nobelpriset vara uppskattat givetvis.

Och det finns massor med bra effekter av detta... för män och kvinnor... men troligen främst för män iofs.

Citat:
Jag tror dock att det blir tämligen verkningslöst om man inte också försöker få kvinnor att i högre utsträckning arbeta med större självförtroende och med en gnutta messias-komplex och narcissism.

Nu var ju inte min tanke att detta enbart skulle hjälpa kvinnor, det var mest tänkt att män inte skulle behöva skämmas bara för dom är män och fått Nobelpris. Detta kanske inte sker i så stor utsträckning idag men vi vet alla vart det barkar hän och om 10 talet år så blir det skamligt för en man att få priset. Det är lite så det barkar...

Om kvinnor "tävlar" med varandra så kommer ingen kvinna (det har dom iofs ALDRIG gjort) kunna skämmas för priset eller en man.

Citat:
Det känns som att många som tillhör den kvinnliga normen idag är väldigt narcissistiska privat, väldigt omhändertagande på arbetet och även de mest karriäristiska är det mer ur ett "nu ska jag allt visa er"-perspektiv.

Lite som jag sade innan dock är ju att kvinnor har varit mest framgångsrika (om man skall räkna som framgångsrik i detta fallet dock) inom fredspriset samt litteraturpriset. Och jag har svårt att se någon speciell tävlan i dessa kategorier om jag skall vara helt ärlig...

Citat:
Målet är liksom ibland att antingen ta sig in i, eller störta den manliga bastuklubben där man snarare snackar om prestation på ett mer uppmuntrande och romantiskt vis, mer än som en måttstock på ens människovärde.

Är ni med på vad jag susar om?

Men bastuklubben kan lätt ersättas med syföreningen. Det är inte lätt för 1-2 ensamma män omgivna av kvinnor (vi pratar inte om samma saker, vi har inte samma intressen osv).
Jag har varit i syföreningen så jag vet.

Jag tycker det är en rätt bra idé då man förlorar ingenting och den är rätt framtidssäker.

Som icke feminist och man kan jag faktiskt bara se fördelar ur mans perspektiv och även se fördelarna för kvinnor. Och definitivt fördelar för mänskligheten som sådan.
Citera
2017-08-17, 18:32
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ok!

Om det inte hade varit då hade väl vi sett idag 50/50 på de priser som delas ut antar jag då... det är ju "bättre" idag dock men inga 50/50...

Men det hade varit skönt som attan att slippa höra "tjötet" om allt förtryck och feministiskt dravel ändå... som hade fruktansvärt enkelt kunnat slippas genom könsseparerade det.

Nu vet jag inte om du är feminist? men man kan iofs förstå att feminister vill ha det som det är för att kunna fortsätta beklaga sig. Man kan ju inte ta bort något som skulle få dem att sluta... det går bara inte för sig... :-)
Jag förstår inte riktigt din infallsvinkel till detta. Om det överordnade målet är att "slippa höra 'tjötet' om allt förtryck och feministiskt dravel" vore det allra enklast att bara likvidera alla män. Av lätt insedda skäl är det inte en särskilt tilltalande lösning. På samma sätt är ett könsuppdelat nobelpris inte en tilltalande lösning på den föregivna (jag har inte kollat om det stämmer) snedfördelningen av kön, även om det inte kan förnekas att det vore en lösning.
Citera
2017-08-17, 18:48
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt din infallsvinkel till detta. Om det överordnade målet är att "slippa höra 'tjötet' om allt förtryck och feministiskt dravel" vore det allra enklast att bara likvidera alla män. Av lätt insedda skäl är det inte en särskilt tilltalande lösning. På samma sätt är ett könsuppdelat nobelpris inte en tilltalande lösning på den föregivna (jag har inte kollat om det stämmer) snedfördelningen av kön, även om det inte kan förnekas att det vore en lösning.

Du förstår inte vad jag menar, samtidigt skriver du det jag menar med dina egna ord?
Är detta ett uttryck för "jag vill inte förstå", eller "jag kan inte förstå?"
Likvidera alla män, ok...

Ingen tilltalande lösning säger du alltså... bäst att ha det som det är då.
Om du tycker det är bra som det är så är det helt ok också, men då kan ju ingen beklaga sig över det få antalet kvinnor som får Nobelpris och därmed blir erkänd i sin strävan för mänsklighetens bästa.

Eller är det för att du (förutsätter att du är en feminist) fortfarande skall kunna beklaga dig? som jag misstänkte?

Det är väl egentligen ingen snedfördelning... Ta Marie Curie hon fick det två gånger har jag för mig... för länge sedan (då feminism faktiskt var ganska vettig företeelse). Och vill du tvinga/kvotera fram en "rättvis" fördelen av Nobelpriset så att det är 50/50 så blir det som att tvinga fram shack grandmasters (varav det verkar ligga nu på typ 1% av alla befintliga som är kvinnor). Det blir inte riktigt rätt det måste väl även den mest inbitna feminist anse?

En snedfördelning förövrigt hade exempelvis varit antal kvinnliga/manliga lärare i en grundskolan, där skall det vara av ren princip 50/50. Så är dock inte fallet i ex grundskolan. Det är alltså då ett manligt förtryck i grundskolan? eller inget du bryr dig om och slåss emot? feminism har inget med jämställdhet att göra som sagt...

Du får faktiskt vara tydligare i din kritik emot könsseparerade Nobelpris så kan vi diskutera vidare!
Citera
2017-08-17, 19:12
Medlem
EbolaTillAllas avatar
När du dör kan du testementera det som inte är barnens laglott till dem du vill och det skall vi inte ha några könsmaktsperspektiv på.

På samma sätt så bör Alfred Nobels sista vilja respekteras och han skrev fan inget om några radikalfeministiska särskilda rättigheter för kvinnor.

Testamentet är i sann feministisk anda helt könsneutralt. Dvs kvinnor konkurrerar om priset på lika villkor. Det är "den" och "dem" som skall få priset. Inte "han" eller "hon". (Och tack och lov inte heller "hen")
Citera
2017-08-17, 19:16
Medlem
Citat:
Om det överordnade målet är att "slippa höra 'tjötet' om allt förtryck och feministiskt dravel" vore det allra enklast att bara likvidera alla män.

Haha! Tror du att skillnaden ens skulle bli mätbar? Alla kvinnor måste du väl ha menat?
Citera
2017-08-17, 19:19
Medlem
Pansarveckets avatar
Ta bort alla könssepareringar. En sport, en klass. Alla är välkomna. Allas lika värde ska utgå från prestation.
Citera
2017-08-17, 19:38
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Kan vi inte börja dela ut pris i genusvetenskap i stället bara? Hade blivit lite mer kul drama tror jag. Och fått in fler kvinnor.
Citera
2017-08-17, 20:19
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Kan vi inte börja dela ut pris i genusvetenskap i stället bara? Hade blivit lite mer kul drama tror jag. Och fått in fler kvinnor.
KI har redan sänkt sig, med syndabocken Macchiarini. En del hävdar att det är en växande inkompetens inom KI och andra organisationer där kvinnor kvoteras in. Kommuner är tydligern värst. I förrgår kom nyheten att en IT-kille gått in i vartenda ett av en kommuns databaser på två timmar. Det finns inget säkerhetstänk alls. Men högre lön än män ska de ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in