Citat:
Ursprungligen postat av
Lexem
L
Citat:
Ett könsseparerat nobelpris hade kunnat få väldigt goda effekter.
Jag har alltid sett Nobelpriset som en potentiellt väldigt bra morot för människor att sträva efter.
Ja även om en ex. forskare eller författare har helt andra mål så kan dock Nobelpriset vara uppskattat givetvis.
Och det finns massor med bra effekter av detta... för män och kvinnor... men troligen främst för män iofs.
Citat:
Jag tror dock att det blir tämligen verkningslöst om man inte också försöker få kvinnor att i högre utsträckning arbeta med större självförtroende och med en gnutta messias-komplex och narcissism.
Nu var ju inte min tanke att detta enbart skulle hjälpa kvinnor, det var mest tänkt att män inte skulle behöva skämmas bara för dom är män och fått Nobelpris. Detta kanske inte sker i så stor utsträckning idag men vi vet alla vart det barkar hän och om 10 talet år så blir det skamligt för en man att få priset. Det är lite så det barkar...
Om kvinnor "tävlar" med varandra så kommer ingen kvinna (det har dom iofs ALDRIG gjort) kunna skämmas för priset eller en man.
Citat:
Det känns som att många som tillhör den kvinnliga normen idag är väldigt narcissistiska privat, väldigt omhändertagande på arbetet och även de mest karriäristiska är det mer ur ett "nu ska jag allt visa er"-perspektiv.
Lite som jag sade innan dock är ju att kvinnor har varit mest framgångsrika (om man skall räkna som framgångsrik i detta fallet dock) inom fredspriset samt litteraturpriset. Och jag har svårt att se någon speciell tävlan i dessa kategorier om jag skall vara helt ärlig...
Citat:
Målet är liksom ibland att antingen ta sig in i, eller störta den manliga bastuklubben där man snarare snackar om prestation på ett mer uppmuntrande och romantiskt vis, mer än som en måttstock på ens människovärde.
Är ni med på vad jag susar om?
Men bastuklubben kan lätt ersättas med syföreningen. Det är inte lätt för 1-2 ensamma män omgivna av kvinnor (vi pratar inte om samma saker, vi har inte samma intressen osv).
Jag har varit i syföreningen så jag vet.
Jag tycker det är en rätt bra idé då man förlorar ingenting och den är rätt framtidssäker.
Som icke feminist och man kan jag faktiskt bara se fördelar ur mans perspektiv och även se fördelarna för kvinnor. Och definitivt fördelar för mänskligheten som sådan.