• 1
  • 2
2017-08-17, 17:11
Medlem
kedjas avatar
Hallå, postar här eftersom jag inte fårr svar i den klistrade tråden.

Har nyligen köpt bil och nu ska den besiktas, frågan är bara på vilken av alla ställen jag ska välja. Hur skiljer de sig åt? Vad beror prisskilladen mellan de olika ställena på? :]
Citera
2017-08-17, 17:19
Medlem
Kan du inte läsa till dig den informationen på resp. webbsida? Det är ju bara att välja ett ställe beroende på pris, boka en tid och köra dit.
Citera
2017-08-17, 17:21
Medlem
gollum78s avatar
Ingen skillnad generellt. Men fråga bekanta om de lokala besiktningarna.

Jag tycker kvalitén på besiktningen har blivit lägre efter privatiseringen. Missas fler fel som hade upptäckts tidigare när de var noggrannare.

Lite tips.
Se till att ha med varningstriangel lägg den där den syns så slipper de leta. Kolla att alla lampor fungerar. Har du avtagbar dragkrok se till att den går att få loss. Se till att ha spolarvätska.

Bonus uppgift.
Sätt ihop bältena.

Lycka till.
Citera
2017-08-17, 17:31
Medlem
kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gollum78
Ingen skillnad generellt. Men fråga bekanta om de lokala besiktningarna.

Jag tycker kvalitén på besiktningen har blivit lägre efter privatiseringen. Missas fler fel som hade upptäckts tidigare när de var noggrannare.

Lite tips.
Se till att ha med varningstriangel lägg den där den syns så slipper de leta. Kolla att alla lampor fungerar. Har du avtagbar dragkrok se till att den går att få loss. Se till att ha spolarvätska.

Bonus uppgift.
Sätt ihop bältena.

Lycka till.

Tack så mycket :]
Citera
2017-08-17, 19:04
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
MEN FÖR I HELVETE. Posta inte i denna tråden då. Jag vill veta vad användare på FB tycker.
Jag gillar Besikta, frugan väljer Dekra eller Carspect ... Våra bilar går igenom på allihop.
Däremot har jag hört i grannkommunen att Carspect suger.
Svaret på din fråga är således att antingen får du utröna vilken som är bäst själv, genom att besiktiga en gång hos varje firma, eller fråga bekanta som besiktigat på dina närliggande stationer.

Om du undrar om den ena eller andras besiktning är mer värd så är svaret nej, besiktigat är besiktigat oavsett vilken du väljer.
Citera
2017-08-18, 07:22
Medlem
Det viktigaste med att välja var bilen ska besiktigas är ju inte att den ska gå igenom, utan att ev fel och brister på fordonet upptäcks påtalas. Det är ju det besiktningen är till för och det man betalar för.

Att välja besiktning utifrån att bilen ska gå igenom lättare är korkat, det kan ju resultera i att fler bilar med brister och fel kommer att rulla på våra vägar, och det kan göra att olycksstatistiken kan riskera att öka. Är det vad vi vill?

Jag ser egentligen ingen anledning att välja några andra än den vanlig Bilprovningen (om den finns på lämplig plats) även om den kanske inte är billigast idag.

Det är få gånger jag förespråkar ett monopol, men gör det faktiskt i det fall. Därför att en sådan sak som våra bilars trafiksäkerhet ska inte olika bolag kämpa om med marknadsföringsknep etc. Det riskerar att kunder väljer besiktningsställe efter pris och för deras bil lättare slipper igenom, eller att verkstäder med Besiktningscertifiering eller möjlighet att släcka anmärkningar kan sko sig på olika vis.
Citera
2017-08-18, 08:17
Medlem
ormbitens avatar
En bättre frågeställning från TS hade nog varit: Vilket bilbesiktningsföretag föredrar du? Och varför?

Personligen åker jag allra helst till Bilprovningen, men å andra sidan så har vi bara dom och Besikta att välja på där jag bor.

Hos Besikta här i staden har jag fått uppfattningen av att dom jobbar för att få göra så många efterkontroller som möjligt, jag har sett hur dom har dömt ut skitsaker till efterkontroll, t.ex. lite lätt ytrost på bromsskivor som bara var ett år gamla, trots att bromskraften är jämn och fin.
Eller dömt till efterkontroll av släpvagn för att 2 st 5x3 cm gula reflexer saknas. Löjligt!

Hos Bilprovningen har jag till och med kört igenom min egna bil helt utan bromsljus och bara fått en villkorsanmärkning för detta, men kanske beror det på att jag känner alla som jobbar där och att jag besöker dom flera gånger varje vecka, och att dom dessutom VET att jag åker till min verkstad och fixar felet omedelbart...
Citera
2017-08-18, 08:34
Medlem
Bilprovningen verkar ha kvoterat in många unga arabiska "praktikanter". Jag kör nu därför på Opus som har erfaret folk trots att jag i princip är motståndare till fördyrande moderat privatisering.
En arab på Bilprovningen drog sönder inställningsmekanismen till en strålkastare för mig. Drog åt fel håll och tog i utav helvete så plasten sprakade. Fick köpa en ny strålkastarinsats.
Där de gamla gubbarna finns finns också kunskapen om olika bilmodeller och de sätter inte dit en för småsaker.
Citera
2017-08-18, 09:13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Hos Besikta här i staden har jag fått uppfattningen av att dom jobbar för att få göra så många efterkontroller som möjligt, jag har sett hur dom har dömt ut skitsaker till efterkontroll, t.ex. lite lätt ytrost på bromsskivor som bara var ett år gamla, trots att bromskraften är jämn och fin.
Eller dömt till efterkontroll av släpvagn för att 2 st 5x3 cm gula reflexer saknas. Löjligt!
Det där visar tydligt på att det är stationsberoende, jag använder Besikta, dels för att vi inte har nån Bilprovning kvar, dels för att de här är väldigt förnuftiga.
Jag tycker att TS borde fråga om sin specifika ort i så fall.
Citera
2017-08-18, 10:43
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
Hallå, postar här eftersom jag inte fårr svar i den klistrade tråden.

Har nyligen köpt bil och nu ska den besiktas, frågan är bara på vilken av alla ställen jag ska välja. Hur skiljer de sig åt? Vad beror prisskilladen mellan de olika ställena på? :]

Skiljer sig i princip inget. Carspect gillar jag inte då de oftast har korkade ungdomar som inte kan sitt jobb. Jag brukar gå till en bilprovning av den gamla hederliga typen med äldre mer erfarna besiktnings män/kvinnor.

Jag tar hellre en anmärkning på något som kan vara farligt och som en erfaren person kan förklara för mig varför än att någon yngre missar något viktigt eller slår ner på en bagatell.

Några tips inför besiktningen.

Koppla ihop alla bilbälten innan du kör in
Slå av Stereon.
Kolla så att varningstriangeln finns i bilen.
Kolla all belysning innan du åker dit.
Varmkör motorn ordentligt innan du åker in.
Kolla så att ex signalhornet funkar Inga varningslampor lyser
Kolla däckmönstret
Tvätta bilen en två dagar innan (inte alldeles innan så det droppar på gubben)
Var normaltrevlig och säg att det är din första besiktning och om du vill FRÅGA om du får se på och ställa frågor. (Ingen gillar att folk ser på när dom jobbar men frågar du så lär de flesta ut och ger lite tips).
Citera
2017-08-18, 11:33
Medlem
kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Skiljer sig i princip inget. Carspect gillar jag inte då de oftast har korkade ungdomar som inte kan sitt jobb. Jag brukar gå till en bilprovning av den gamla hederliga typen med äldre mer erfarna besiktnings män/kvinnor.

Jag tar hellre en anmärkning på något som kan vara farligt och som en erfaren person kan förklara för mig varför än att någon yngre missar något viktigt eller slår ner på en bagatell.

Slå av Stereon.
Kolla däckmönstret
Var normaltrevlig och säg att det är din första besiktning och om du vill FRÅGA om du får se på och ställa frågor. (Ingen gillar att folk ser på när dom jobbar men frågar du så lär de flesta ut och ger lite tips).

Guld! tack så mycket.
Citera
2017-08-18, 13:56
Medlem
kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste

Slå av Stereon.
Kolla däckmönstret

Guld! Tack för tipsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in