Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-14, 22:19
  #277
Medlem
Studsbolls avatar
Då såg jag till slut detta eländiga spektakel trots jag hade tänkt hoppa över det. Det är uppenbart att både Erik och Lotta är fast i samma rolluttryck hela tiden oavsett sammanbang; Erik spelar lite lätt bortkommen och oförstående, precis som i Historieätarna, och Lotta är där för att stötta honom i tillvaron. Kakan ska vi inte tala om, ty hon är ett vetitabelt kräkmedel i alla sammanhang. De enda som faktiskt tillför något är experterna och övriga birollsfigurer.
Citera
2017-12-15, 13:20
  #278
Medlem
twockos avatar
De så kallade skådespelarnas insatser är ju under all kritik och experterna rabblar upp kända fakta med en (om man skall vara riktigt snäll) modern vinkling.
Citera
2017-12-20, 12:11
  #279
Medlem
jocke51s avatar
Inte alla ok att vi skedmatas via SVT och vänstermaffian om att dagens invandringskaos är precis samma som när svenskar emigrerade till Amerika. Det är en checklista i serien som ska ska betas av och det är så otroligt förutsägbart. Svenskarna fick 0 Cent väl i Amerika och på sin höjd en engelsk ordbok. Alla fick göra rätt för sig från dag ett. Amerika behövde arbetskraften för att de ekonomiska hjulen skulle snurra. Detta är som alla vet inte situationen i vårt Sverige. Jag vägrar nämna någon vid namn!
Citera
2017-12-20, 20:17
  #280
Medlem
jocke51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden då de 20 första sidorna tycks bestå av spekulationer kring programmet innan det ens haft premiär, och det är väl gott så.

Som några varit inne på tidigare blev det inte det propagandaprogram som många på förhand verkade tro, med undantag för "migrationsexperten" Lisa Pelling som drog alltför stora paralleller till dagens migration. Det är förresten anmärkningsvärt att man inte valt en mer objektiv migrationsexpert i programmet. Lisa Pelling debatterar ju ofta i socialdemokratins namn och är för närvarande chefsutredare vid den vänsterorienterade tankesmedjan Arena Idé.

Programmet i sig tycker jag bjöd på helt okej underhållning och jag kommer nog slänga ett öga på de två resterande episoderna.

Följande är väl en parentes i sammanhanget, men jag bor i Senegals huvudstad Dakar och jag skrattade vid flera tillfällen högt när jag såg programmet då de "föråldrade" tankesätt och seder som lyftes fram fortfarande är vardag för den absoluta majoriteten här i landet.

Här följer några exempel:

  • Vid giftermål flyttar kvinnan hem till mannen och inte sällan bor mannens föräldrar kvar i huset/på gården.
  • Kvinnan är underordnad mannen, eftersom det står så i den heliga skriften (Koranen).
  • Kvinnor förväntas bära huvudbonad (slöja).

Det förvånansvärda är att även den yngre generationen här i Senegal, både kvinnor och män, helt sonika accepterar att leva på dessa villkor med hänvisning till att "det alltid varit så" och att "det står så i Koranen". Det finns liksom ingen rörelse som försöker modernisera detta, utan alla rycker på axlarna och tycker allt är okej, något som förvånar mig oerhört då många är akademiker och i övrigt resonerar som vilka ungdomar som helst. Jag vet inte varför, men på något suspekt vis lyckas företrädare för islam hålla kvar religionens anhängare vid en uråldrig bokstavstolkning, medan övriga religioner tycks moderniseras med tiden.
Snyggt👍
Citera
2017-12-21, 20:06
  #281
Medlem
Detta hade kanske (men bara kanske) varit intressant om man skippat Lotta, Kakan, Erik etc och fokuserat på experterna och låtit dem berätta mer ingående om emigrationen.
Citera
2017-12-21, 22:08
  #282
Medlem
Ricins avatar
Jag tycker ändå kakan gör ett bra jobb, för det är fan inte lätt att spela så många roller som hon gör på ett bra sätt. Sen har hon skit-åsikter, men det hör knappast hit!
Citera
2017-12-22, 14:01
  #283
Medlem
Carl Serungs avatar
"Svenska immigranter bidrog till att Indianerna förlorade sin mark och sitt land"

Precis som vi ser i Sverige 2017...

Och är verkligen "Indian" korrekt ord att använda för SVT?




Tyckte serien var alldeles för fjantig med Kakan och den andra byfånen.
Citera
2017-12-22, 14:25
  #284
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twocko
De så kallade skådespelarnas insatser är ju under all kritik och experterna rabblar upp kända fakta med en (om man skall vara riktigt snäll) modern vinkling.

Håller med, känns som en högstadieuppsättning som har fått en fantastisk budget för rekvisita.
Citera
2017-12-23, 00:03
  #285
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tre avsnitt har nu visats.
Konceptet känns igen från historieätarna, och det tyckte jag var en trevlig serie.
Även den här serien är en trevlig blandning av experter och teater.

Jag gillar serien, den är tillgänglig för hela familjen, och det är inte många serier som är det.

Sedan tycker jag att ni är lite hårda mot Kakan, hon gör en riktigt bra insats i Bye bye Sweden.
Citera
2017-12-23, 21:45
  #286
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Då såg jag till slut detta eländiga spektakel trots jag hade tänkt hoppa över det. Det är uppenbart att både Erik och Lotta är fast i samma rolluttryck hela tiden oavsett sammanbang; Erik spelar lite lätt bortkommen och oförstående, precis som i Historieätarna, och Lotta är där för att stötta honom i tillvaron. Kakan ska vi inte tala om, ty hon är ett vetitabelt kräkmedel i alla sammanhang. De enda som faktiskt tillför något är experterna och övriga birollsfigurer.

Okej. Jag har läst ett antal inlägg här nu och förstår att jag tagit helt rätt beslut, att inte se propagandan. Det som fick mig att inte se skiten var att kakan skulle vara med. Har ändå tyckt att Historieätarna varit bra, även om de senare avsnitten var av lägre kvalité. Så jag kommer inte se detta program, lika lite som jag kommer köpa en Audi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback