2017-08-17, 15:08
Medlem
Hej!

Jag började jobba som säsongsanställd 10 april detta år och då undrar jag ifall jag har 25 obetalda dagar att ta ut fram tills sista december iår? Eller måste man isf börjat i början på januari för att kunna plocka ut alla 25 dagar? Jag har tagit ut ca 5-7 dagar nu i sommar...
Citera
2017-08-17, 15:40
Medlem
Normalt har man inte semesterdagar som timanställd, utan man får semesterersättning, som tillägg på ca 12% på lönen. Har du fått semesterersättning? Borde framgå av lönespecifikationerna.
Citera
2017-08-17, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Normalt har man inte semesterdagar som timanställd, utan man får semesterersättning, som tillägg på ca 12% på lönen. Har du fått semesterersättning? Borde framgå av lönespecifikationerna.

Jo men man har väl alltid rätt till obetald semester?
Citera
2017-08-17, 18:57
Medlem
Bowls avatar
När du är timanställd (kommunalt/landsting) har du rätt att tacka nej till arbetspass, om du inte är anställd som "intermittent - hel period". Du är bara anställd de dagar du arbetar och således kan du ta ledigt när du önskar om du inte har åtagit dig att arbeta vissa dagar, det vill säga fått ett schema över dina arbetstider. Du har alltså ingen "semester" utan får ut semesterersättningen direkt på din lön.
Citera
2017-08-18, 17:24
Medlem
lousys avatar
Du har ingen rätt till semester som timanställd. Säger väl sig självt eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in