Citat:
Ursprungligen postat av
tabanofan
Tjabba!
Nu är det så att jag har grubblat över det här rätt länge, så jag vänder mig till er kunniga inom ämnet. Jag vet att en färdigutbildad polis som klarat aspiranten blir en polisassistent (PA), senare PA med 4 års anställning. Efter det är nästa grad polisinspektör. Men exakt vad är skillnaden, annat än att få finare axelklaffar att bära på axlarna? Vad kan en inspektör göra som en assistent inte kan? Och hur lång tid brukar det ta innan man går från PA med 4 års anställning till inspektör?
Det finns poliser som inte ens gått över fyra års gränsen, men som likväl fått en tjänst som innebär inspektörsgrad, såsom tex vissa fu ledare tjänster, yttre befäl etc etc.
När man blir åldersinspektör, dvs att man erhåller graden per automatik efter att ha jobbat visst antal år, varierar från vart i landet man befinner. I vart fall gjorde det så tidigare när det var 21 st länsgemensamma myndigheter, det var tio år hos vissa, 12 hos andra, 6 hos andra..osv osv.
Vad en inspektör i detalj får göra som en polisassistent inte får kan jag inte exakt svara på, det skall finnas någon delegationsordning på det där.