2017-08-16, 13:26
Medlem
Jag tror att det finns själlösa människor. Finns det någon sådan här som kan svara på lite frågor?

Hur ställer du dig till ditt eget och andras lidande? Hur ser din programmering ut angående människor med själ? Har du känslor och hur skiljer de sig?

Vi får börja så så får vi se vad som händer.
Citera
2017-08-16, 13:29
Medlem
RingInteSnutens avatar
Alla mäniskor är själlösa då det inte existerar något som en själ.
Citera
2017-08-16, 13:32
Medlem
papercaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jag tror att det finns själlösa människor. Finns det någon sådan här som kan svara på lite frågor?

Hur ställer du dig till ditt eget och andras lidande? Hur ser din programmering ut angående människor med själ? Har du känslor och hur skiljer de sig?

Vad menar du med själ? Menar du själen man får av en godtycklig gud eller pratar du om de människor som är "döda" inombords?
Citera
2017-08-16, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Alla mäniskor är själlösa då det inte existerar något som en själ.
Ok, jag tolkar det som att du har en stor frihet i din programmering som möjliggör att du överför din egen "upplevelse" på din omgivning. Det är intressant. Kan du besvara frågorna?
Citera
2017-08-16, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papercace
Vad menar du med själ? Menar du själen man får av en godtycklig gud eller pratar du om de människor som är "döda" inombords?

Jag menar förmågan till känslor och att uppleva qualia. Enligt min upplevelse så kan själlösa ha ett väldigt avancerat inre men de skiljer sig ändå från människor med själ.
Citera
2017-08-16, 13:56
Avstängd
TantRossins avatar
Själv en sten har själ, allt i universum är energi. Finns ingenting 'utanför', allt ät connected..

Men energin kan användas positivt/konstruktivt, eller motsatsen..
Citera
2017-08-16, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Själv en sten har själ, allt i universum är energi. Finns ingenting 'utanför', allt ät connected..

Men energin kan användas positivt/konstruktivt, eller motsatsen..

Jo, det tror väl jag med. Men jag hoppas att det finns andra förutom mig som har själ.
Citera
2017-08-16, 17:20
Medlem
Couplets avatar
Jag har sålt min, räknas det?
Citera
2017-08-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg

Du kan besvara frågorna själv lika väl som någon annan.

Vi är alla själlösa varelser som är programmerade att tro att vi har en själ. En del av oss har buggar i programmet som hjälper oss att vi genomskåda bluffen, andra har det inte.

Den första frågan du bör ställa till dig själv är hur ditt eget program ser ut?
Citera
2017-08-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV

Vi är alla själlösa varelser som är programmerade att tro att vi har en själ. En del av oss har buggar i programmet som hjälper oss att vi genomskåda bluffen, andra har det inte.

Snarare lurade att tro. Barn utan språk, till exempel ett ensamt dövt barn i en by där alla andra har hörsel, tror inte på själar. Det är indoktrinering utifrån.
Citera
2017-08-17, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smartainsekter
Snarare lurade att tro. Barn utan språk, till exempel ett ensamt dövt barn i en by där alla andra har hörsel, tror inte på själar. Det är indoktrinering utifrån.

Själen är det som upplever, det går inte att förklara bort.
Citera
2017-08-17, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV

Jag har fattat alla mina val själv, alltså har jag inget program. Det är det som skiljer mig från de själlösa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in