2017-08-17, 01:46
Medlem
therebells avatar
Dessa själlösa avkommor som vandrar omkring här på vår jord, ger ett intryck av att sakna empati o kraften att kunna älska sig själva å därmed kunna älska sin omgivning - som tolkar dessa individer utan själ - som något makabert å ondsint sinne... som svävar bland stjärnorna, hög av ondskan begär... som slukas av det svarta hål - som håller "IT" vid liv, amen!
Citera
2017-08-17, 04:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jag tror att det finns själlösa människor.

Kan vi börja med att diskutera ad hoc-premissen att det öht finns nånting såsom en "själ"?
Citera
2017-08-17, 04:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therebell
Dessa själlösa avkommor som vandrar omkring här på vår jord, ger ett intryck av att sakna empati o kraften att kunna älska sig själva å därmed kunna älska sin omgivning - som tolkar dessa individer utan själ - som något makabert å ondsint sinne... som svävar bland stjärnorna, hög av ondskan begär... som slukas av det svarta hål - som håller "IT" vid liv, amen!

Se mitt inlägg #14.
Citera
2017-08-17, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan vi börja med att diskutera ad hoc-premissen att det öht finns nånting såsom en "själ"?

Om du inte har själ så gäller det väl för dig. Jag kommer inte försöka övertyga dig om att du har själ. Själv har jag själ, det vet jag och det är bara något man vet.
Citera
2017-08-17, 08:23
Medlem
Citat:
Själen är det som upplever, det går inte att förklara bort.

Om jag påstår att min hjärna är det som upplever, skulle du 1) kunna motbevisa detta påstående; eller 2) godkänna hjärnan som min själ?
Citera
2017-08-17, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Om jag påstår att min hjärna är det som upplever, skulle du 1) kunna motbevisa detta påstående; eller 2) godkänna hjärnan som min själ?

Jag kan inte tala för dig. Min själ kan existera utan kroppen även om den är kopplad till kroppen i detta liv.
Citera
2017-08-17, 09:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Om du inte har själ så gäller det väl för dig. Jag kommer inte försöka övertyga dig om att du har själ. Själv har jag själ, det vet jag och det är bara något man vet.

Aaah, så du har en "själ" (för du "vet" att du har en sån) och det gör dig tydligen till nån sorts elit-person i din egen inbillning.

Men ett sånt argument kan ju också vändas till att betyda, att dom som (med ditt argumentations-underlag) har en "själ", lidar av megalomani.
Citera
2017-08-17, 19:34
Medlem
Citat:
Jag har fattat alla mina val själv, alltså har jag inget program. Det är det som skiljer mig från de själlösa.
Min schackdator förstår inte heller att den är programmerad utan vill bara flytta pjäser. Var finns skillnaden?
Citera
2017-08-17, 20:58
Medlem
prolapse89s avatar
Jag upplever att jag förlorat min själ, jag tänker ofta på andra som själlösa också. Det är vidrigt, jag upplever den moderna människan ofta som vålnader, helt tomma. Kvinnor män, ytligt äckligt och själlöst.
Vad fan är då själen? Fan vet? Inom katolicismen finns det en ganska klar definition av själen, typ det som skiljer oss från döda ting, varor etc.

Själv anser jag att man blir själlös om man av olika anledningar och händelser förlorar förmågan att älska något, inte känna lust utan att älska(alltså att ge på sätt och vis). Utan det är man bara damm egentligen, mina känslor pendlar mellan en obehaglig tomhet, hat och aggression samt sorg/saknad. Jag kan lida med andra människor.
Citera
2017-08-17, 22:38
Medlem
Kleops avatar
En av mina vänner sålde sin själ till en annan vän en gång.
Citera
2017-08-18, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Min schackdator förstår inte heller att den är programmerad utan vill bara flytta pjäser. Var finns skillnaden?
Funderar din schackdator på sin själlöshet?
Citera
2017-08-18, 12:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV

I graden av och möjligheten för självorganisering.

Vilket dock inte direkt indikerar något om existensen av en "själ" (i detta ords teologiska betydelse).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in