Blev ombedd att starta en egen tråd om detta så då gör jag det.
Hur bör man avrunda 99,5 % på lämpligast sätt om man vill bli av med decimalen? Enligt konventionella avrundningsregler avrundar man uppåt. I detta fall alltså till 100 %.
Här uppstår det dock ett problem. 100 % inbegriper ju allt av någonting. Så tolkas "begreppet" 100 %. Men i detta fall är det ju inte "allt", utan endast 99,5 %.
Min fråga: bör då inte 99,5 % rimligtvis avrundas nedåt istället, till 99 %?
Blev ombedd att starta en egen tråd om detta så då gör jag det.
Hur bör man avrunda 99,5 % på lämpligast sätt om man vill bli av med decimalen? Enligt konventionella avrundningsregler avrundar man uppåt. I detta fall alltså till 100 %.
Här uppstår det dock ett problem. 100 % inbegriper ju allt av någonting. Så tolkas "begreppet" 100 %. Men i detta fall är det ju inte "allt", utan endast 99,5 %.
Min fråga: bör då inte 99,5 % rimligtvis avrundas nedåt istället, till 99 %?
I vilken form menar du i tabellvärde eller text...
i en text skulle jag skriva: nära 100%, nästan 100% osv.
Just när det gäller andelar och inte absoluta belopp blir det dessutom lite vanskligt. Då får du titta på vad det faktiskt innebär med "nästan 100%". I vissa fall betyder den halva procenten som fattas ingenting, men i andra fall är den avgörande.
Exempel:
Säga att du har en bil med en tank på 50l. Den innehåller 49 liter bensin. Du skulle antagligen betrakta tanken som full. Den där sista litern spelar förmodligen ingen roll alls, för du kommer med största sannolikhet tanka långt innan det blir kritiskt. Här skulle man då säga att den är 100% full och inte 98%.
Om vi däremot pratar om att den bara innehåller en liter så blir det helt annorlunda. I de flesta fall räcker en liter för att du ska kunna ta dig till närmsta mack om du är i ett tätbebyggt område. Om tanken är helt tom måste du fixa en reservdunk. Här gör det alltså stor skillnad med 0% eller 2%, vilket är samma sak som att prata om huruvida tanken är 98% eller 100% tom.