• 1
  • 2
2017-08-16, 10:13
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Mina föräldrar var här i en svensk stad och hjälpte mig flytta. Farsan ställde bilen tillfälligt utanför min port och naturligtvis råkar han åka på en parkeringsbot på 800 kr.

De åker tillbaka till Finland i dag och nu undrar jag hur skickliga parkeringsbolagen är på att driva in böter från utlandet? Någon som råkar ha erfarenhet?
Citera
2017-08-16, 10:17
Medlem
Läste i tidningen en gång att många turister som får en P-bot ofta skiter i att betala den & att Sverige förlorade pengar på det haha..
Citera
2017-08-16, 10:18
Medlem
Bara att kasta lappen i papperskorgen
Citera
2017-08-16, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Mina föräldrar var här i en svensk stad och hjälpte mig flytta. Farsan ställde bilen tillfälligt utanför min port och naturligtvis råkar han åka på en parkeringsbot på 800 kr.

De åker tillbaka till Finland i dag och nu undrar jag hur skickliga parkeringsbolagen är på att driva in böter från utlandet? Någon som råkar ha erfarenhet?

böter kan drivas in från typ eu länder ,men i din fars fall handlar det inte om böter utan felparkerings avgift och den kan han kasta

http://www.expressen.se/motor/tiotus...-fran-p-boter/

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-08-16, 10:44
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Låter bra, tack för svar!
Citera
2017-08-16, 10:45
Medlem
AX64s avatar
Fortkörningsböter kan efterskickas till utlänningar men det får nog mer ses som ett försök till att få dem att betala av egen vilja. Det blir svårt att tvinga någon att betala utan att dra igång en rättsprocess mellan bägge länderna, vilket är helt ovärt för så små pengar det ändå handlar om.

Kör på, men kör helst lagligt åtminstone på hemmafront i fortsättningen.
Citera
2017-08-16, 11:29
Bannlyst
Man måste väl få parkera utanför porten när man flyttar :O

Edit: Oft men en nyfiken fråga varför ber du dina föräldrar åka från ett annat land och hjälpa dig med flytten när du kan be dina vänner?
Citera
2017-08-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodybiff
Man måste väl få parkera utanför porten när man flyttar :O

Nej det finns inget sådant undantag i trafikförordningen. Är det vanligt p-förbud på gatan utanför får man stå där så länge kontinuerlig i/utlastning sker. Men är det tex. stoppförbud är det inte tillåtet. Att stå på gång/cykelbana är inte heller tillåtet.

Är det däremot tomtmark/privat mark utanför porten så är det markägaren som avgör om du får stå där eller inte.
Citera
2017-08-16, 13:19
Medlem
miikoss avatar
Beror på om det är felparkeringsavgift eller kontrollavgift.

Kontrollavgifter drivs vanligen in av företag som specificerat sig på utländska fordringar. Om de lyckas delge som kan din far bli stämd i svensk domstol. Det är störst risk att åka dit om det är ett land med offentliga register på bilinnehav.

Felparkeringsavgifter drivs oftast inte in på utländska fordon, i alla fall inte på fordon registrerade utanför Norden, detta då staten endast kan begära utländsk hjälp med brottsutredningar, och felparkering i Sverige är inget brott.

Dock så tror jag att det kan finnas en överenskommelse med att lämna ut ägaruppgifter på bilar inom Norden, är inte säker dock.

Är det en kontrollavgift och man håll på att bära saker samtidigt så kan man bestrida betalningsansvar. Dock så måste man endast stå när det behövs, gör man annat när man flyttar, som fikar, packar om i lägenheten, så ska bilen flyttas under tiden, om man inte fåt tillstånd ifrån markägaren.
Senast redigerad av miikos 2017-08-16 kl. 13:22.
Citera
2017-08-16, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1

Eftersom du skriver om hur pass skickliga indrivare parkeringsbolaget är antar jag att det rör sig om en kontrollavgift, inte en felparkeringsavgift, är detta korrekt?
Olika regler och annorlunda hantering, därför väsentligt att hålla isär detta. Några "parkeringsböter" finns inte i Sverige.
Citera
2017-08-16, 18:14
Medlem
Snapcounts avatar
Jag struntade i att betala trængselavgiften i Stockholm (bor i Norge), norsk reg bil. Rækningen postades ifrån Sverige.

Rækningen skickades sen till ett inkassoføretag som skulle æven ha sina %..

(blir svårare och svårare att slippa detta)
Citera
2017-08-16, 18:59
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag struntade i att betala trængselavgiften i Stockholm (bor i Norge), norsk reg bil. Rækningen postades ifrån Sverige.

Rækningen skickades sen till ett inkassoføretag som skulle æven ha sina %.

(blir svårare och svårare att slippa detta)

Det är speciellt då det finns en lag som säger att trängselskatt ska tas ut på samtliga motorfordon (undantag motorcyklar, tung buss etc). Riksdagen har även beslutat att indrivning ska ske som en vanlig fordran.

Ägare till nordiska bilar kan förvänta sig hittas mycket enklare än ex. afrikanska länder.

Blir bilens ägare hittad, så gäller samma betalningsfrister som i Sverige, det är relativt många utländska ägare som åker på straffavgift på 500 SEK för att förfallotiden passeras.

En felparkering är dock inget brott i Sverige, vilket gör att de flesta felparkeringsavgifter inte kan drivas in på utländska bilar.

Kontrollavgiftsfakturor kan dock drivas in då de räknas som vanliga räkning. Men då får ju p-bolaget/markägaren själv efterfråga vem som äger bilen.

Felparkering i Norge är ju dock ett brott, så Sverige lämnar ut ägarna till norska myndigheter om man parkerar en svensk bil där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in