2006-01-10, 07:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Indian
Min frus kusin (tillhörde då svenska statskyrkan) blev kär i en jude när hon jobbade på kibbutz på 90-talet. De gifte sig i Israel och bodde några år + fick barn på Kibbutzen. Har inte hört att det var olagligt på något vis.

Jobbet på kollektivjordbruk gav inte så mycket pengar att resa till släkten här för, så nu bor/jobbar dem i Sverige sedan några år.
Senaste året har hon i o f s konverterat till judendomen, trots att de från början knappast var religiöst intresserade någon av dem - gissningsvis är det påverkan från nya judiska bekanta de fått där de bor här i Sverige, som gjorde att hon tog steget.

Finns många vittnesmål om grov diskriminering utav kristna och icke judar i Israel. Att judar tjatar om utrotningen mot dom, är ju ingen nyhet. Massmördaren Sharon hyllas i media. Dör fanskapet snart, kommer något annat drägg till makten i Israel. Irans president är ju riktigt sugen på att nuka Israel
Citera
2006-01-10, 08:55
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_Steinbeck
De flesta förstår varför Israel behöver ta till drastiska metoder för sin egen existens, för att slippa återuppleva ett nytt folkmord.
Räknar du araber till den gruppen? Ska araber få lida för att judar blivit utsatta för förföljelser? Innan staten Israels bildande kunde de leva sida vid sida som de semiter de är.
Citera
2006-01-10, 16:08
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_Steinbeck
De flesta förstår varför Israel behöver ta till drastiska metoder för sin egen existens, för att slippa återuppleva ett nytt folkmord.

Vilket folkmord - förutom att ett antal hundratusen judar dog av tyfus och tvångsarbete i koncentrationsläger eller avrättades som sovjetiska partisaner?

Har du någonsin ställt dig själv frågan varför du tror på den "systematiska utrotningen av 6 miljoner judar, mestadels i gaskammare", eller kritiskt tänkt över vad som presenterats för dig som bevis för detta i Har du någonsin funderat över vilka argument "Förnekarna" egentligen lägger fram? Isf ett boktips till dig! Om du är så säker på gaskamrarna etc, så tål du väl att läsa lite av "de neonazistiska tokarnas galna teorier"...

För att mer återgå till topic, så är det sorgligt att se hur naiva mångas uppfattning av staten Israel, dess grundläggande ideologi och inställning till icke-judar är, exempelvis:

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,756134,00.html

Citat:
Det borde ligga i Sveriges, och hela EU:s intresse - trots motståndet från dagens politiska ledare i Israel och Palestina - att diskutera och uppmuntra en sådan enstatslösning. Det skulle också innebära ett återvändande till de förslag som förkastades 1947-1948: FN:s minoritetsförlag och FN:s förste Palestinamedlares, Folke Bernadottes, plan 1948 om en union med två "medlemmar", en judisk och en arabisk, där den arabisk-palestinska "medlemsstaten" skulle förenas med Transjordanien. 1947-1948 förhånades dessa förslag som "orealistiska" och "naiva". Efter nio israelisk-arabiska krig sedan 1948 är det dags att ifrågasätta "realismen" i tvåstatslösningen som hittills bara lett till misslyckanden och elände, främst för det palestinska folket.

Lönnback glömde nämna vad som hände med Bernadotte, och det faktum att hans mördare kom att styra landet. Vad får honom att tro att en svensk medlare förespråkande en enstatslösning med lika rättigheter för judar och palestinier skulle gå ett annat öde till mötes?
Citera
2006-01-10, 17:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiJobbare
Lagarna som judarna har stiftat i Israel. Deras terror mot både kristna och muslimer. Och p*cket som vill snacka om stackars jude p*cks utrotning under andra världskriget. Hitler hade bara en sak vettig med sin politik, gissa vilken
Då frågar jag igen vänligen efter en källa till ditt påstående om att Israels lagar förbjuder giftemål mellan judar och kristna. Jag kunde inte se det i textmassan du refererade till.
Du kan väl plocka fram en källa till förbudet mot nya testamentet också. när du håller på.

Jag vill ju helst inte tro att du far med antisemitiskt svammel utan att du har täckning för det du skriver. fast det är klart, när du skriver
Citat:
Judarna förtjänar allt ont. Är verkligen glad med all rätt, när skit händer judar och ej förglömma lika vidriga projudar.
så är väl saken rätt klar.
Citera
2006-01-15, 02:18
Medlem
Calico Jacks avatar
Tillbaka till topic:

Själv nekades jag inträde på ett nöjesfabrik i Israel pga mina tatueringar! De kunde inte se skillnad på celtic och nazistiska symboler!
Citera
2006-01-15, 11:38
Medlem
Jag tycker det är bra att dom diskriminerar kristna, rätt åt dom. Vad fan har vi där att göra?
Citera
2006-01-15, 13:45
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Jag tycker det är bra att dom diskriminerar kristna, rätt åt dom. Vad fan har vi där att göra?

Allvarigt? Kom igen, gör ett nytt försök, Du får en ny chans!
Citera
2006-01-15, 13:53
Medlem
Enzo F Karlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Ska araber få lida för att judar blivit utsatta för förföljelser? Innan staten Israels bildande kunde de leva sida vid sida som de semiter de är.
Nej, Israel anser nog att araber ska få lida eftersom de vill utrota judarna och deras nations existens. Tycker du att det är konstigt?
Citera
2006-01-15, 13:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Jag presumerar att du inte är seriös för det vore i så fall ett beklämmande inlägg. Varför skall inte kristna få vara där då de fanns där innan staten Israel skapades?
Citera
2010-11-14, 17:30
Medlem
Den här tråden är gammal men passar bra för att länka ett intressant vittnesmål om den judiska rasismen OCH om många kristnas extrema judedyrkan:

Citat:
Abrahams barn

Jag blir fundersam. Det finns något lite patetiskt i att vilja uppgå i en i många avseenden exkluderande kultur.

För över tio år sedan bodde jag ett halvår i Jerusalem och arbetade som volontär i en kyrka som drev ett hotell. Stämningen var lätt överspänd och den kristna personalen, både volontärer och fastanställda, var så förtjusta i allt som var judiskt att de nästintill beklagade att Jesus var huvudperson i deras egen religion.

Jag träffade en 17-årig fransk flicka som mot sin egen vilja spänts fast mitt emellan två kulturer. Hennes föräldrar var kristna men så besatta av att få tillhöra ”det utvalda folket” att de hade konverterat, trots att de höll fast vid tron att Jesus är Guds son. Som konvertiter fick de israeliskt medborgarskap och levde ungefär som ortodoxa judar i Jerusalem, men utan att riktigt tillhöra någon sådan gemenskap. Flickan – fransk, israelisk, judisk och kristen – var vilsen och skämdes över att låtsas vara någon hon inte var.

Judiskhet så som den definieras av den israeliska staten och av många religiösa rörelser utgår från härkomst, blod om man så vill. Det är i och för sig möjligt att konvertera, men inget som uppmuntras och fullständigt icke-religiösa personer betraktas som judar med hänvisning till ursprung. I jämförelse med både kristendomen och islam är judendomen inte särskilt inbjudande. Följdriktigt bedrivs heller inte någon organiserad judisk mission. Det kan trigga igång psykologiska mekanismer.

Groucho Marx spetsade till det. Han sa att han inte hade något intresse av att vara med i sammanslutningar där han var välkommen.

Efter ett halvår hopträngd med andra volontärer i en liten lägenhet i de ortodoxa kvarteren i Gamla stan förstod jag både Marx och den 17-åriga flickans föräldrar. Aldrig förut hade jag under så lång tid varit i närheten av en gemenskap jag överhuvudtaget inte var välkommen i. Med en lång kjol och mitt mörka hår trodde många att jag var judisk, men när det framkom att jag inte hade en droppe judiskt blod i mig, tittade de tidigare så vänliga människorna åt sidan när vi möttes på gatan. (Det fanns undantag, till exempel bokhandlaren med korkskruvar vid öronen som struntade i mitt blod och min tro, alltid var glad och trevlig fast jag aldrig köpte något, och spelade in musikkassetter till mig.) Precis som för Marx fick avvisandet mig att hett längta efter att få inkluderas.

Det var en lättnad att återvända till Sverige. Jag slapp känslan av utanförskap. Och jag upptäckte att svensk kultur och identitet inte per definition är en exkluderande konstruktion.

http://ekuriren.se/ledareasikter/birgerssonlordag/1.866153-abrahams-barn
Senast redigerad av IvanLendl 2010-11-14 kl. 17:35.
Citera
2010-11-14, 19:35
Medlem
huggybares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Den här tråden är gammal men passar bra för att länka ett intressant vittnesmål om den judiska rasismen OCH om många kristnas extrema judedyrkan:

http://ekuriren.se/ledareasikter/birgerssonlordag/1.866153-abrahams-barn

En ledare som både tar upp judar på ett negativt sätt OCH säger att svensk kultur inte är så dålig i alla fall? Skrivelsen publicerades igår, har kvinnan fått sparken än? :/
Citera
2010-11-14, 20:58
Medlem
Intressant läsning, och jag håller med om det mesta, men jag har en fråga till IvanLendl. Är du för blandäktenskap, rasblandning och multikultur? Det är inte det intryck jag har fått av dig. Tvärtom är väl din inställning precis den inställning som du kritiserar hos judar? Så om det är så, var är då problemet?

Om du däremot välkomnar rasblandning och att kristna, judar och muslimer samt olika raser lever tillsammans kan du ju bekräfta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in