Citat:
Ursprungligen postat av
ollejansson
Hej!
Jag och min sambo hade inte tänkt att köpa hus riktigt än, men våran drömvilla kom ut till salu.
Den har verkligen allt vi vill ha med det perfekta läget.
Går på 2,5 miljoner, och efter mycket räknande så kom ja fram till att det finns en möjlighet att få råd till handpenningen om jag säljer diverse ägodelar..
(Vi har inga tidigare lån, inga anmärkningar och båda är fast anställda med hyfsat lön)
Men, då fick jag sedan reda på att det är en såkallad arrende tomt, dvs att man egentligen hyr tomten av kommunen...
Detta betyder att jag ej får ta ett bolån, då banken ej kan ta huset som säkerhet.
Andra lösningar vore privatlån, men dels är väl räntan för hög på sådana lån, och dels efter lite googlande så verkar man få låna max 500 000:- på ett sådant lån..
Men sen så har jag hört att man kan med hjälp av föräldrar låna genom att
de tar deras hus som säkerhet.
Väldigt tveksamt om jag skulle vilja göra det, men ifall att, hur fungerar detta rent praktiskt?
Måste huset som står som säkerhet vara minst lika mycket värd som huset som ska köpas?
Gäller det samma räntor och kontantinsats som vanligt bolån då?
En stor del av villorna i Sthlm är ju på så kallad tomträtt. Skulle man inte få ta lån då?
Kommunen som tomtägare är ju väldigt vanligt.
Jag skulle kolla med fler banker.
Du ska kunna köpa det huset med ett vanligt bolån. Om banken vägrar ändå så är det nog något mysko med huset.