Citat:
Ursprungligen postat av
JojjeMeduza
Lägger mig inte i eran diskussion. Men vad säger inte att jazznegrerna blev inspirerade av de vita kompositörerna Wagner och Beethoven. Och är rätt säker på om Hitler hade varit 100 år yngre hade han lyssnat på Black Metal och band som Aburd och Burzum.
Kan ju vara en bra idé att läsa igenom tråden så du eventuellt får svar på din jazzfråga, men återigen:
Jag har aldrig påstått att jazz är 100% svart kultur, och om du kollar på exempelvis "kulturmarxistiska Wikipedia som är ett propagandaorgan åt den judisk-sionistiska världskonspirationen, och allt som står där är desinformation så länge jag inte håller med om vad som står skrivet", så kan man läsa vart Jazzen har sitt stilursprung.
Blues (svart) = "undermänskligt", "degenererat" och "urartad"
Ragtime (svart) = "undermänskligt", "degenererat" och "urartat"
Spiritual (svart) = "undermänskligt", "degenererat" och "urartat"
+
Folk (vit) = "Acceptabelt"
Marschmusik (vit) = "Acceptabelt"
Klassisk Musik (vit) = "Acceptabelt"
=
https://en.wikipedia.org/wiki/Degenerate_music#/media/File:Entartete_musik_poster.jpg
Förstår du inte problematiken som uppstår här för en nazist som påstår sig vara emot "undermänsklig", "degenererad" och "urartad" musik, så är det för att du är inavlad eller druckit för mycket blekningsmedel i din barndom.
Ja, de blev med andra ord säkert inspirerade utav Mozart och Wagner, men det spelar liksom ingen roll eftersom Jazz är en "undermänsklig", "degenererad" och "urartad" musikgenre. Om jag exempelvis kopierar en staty av nazistiska Arno Breker, och sedan gör en egen version där jag målar karaktären svart och ger han afrikanska kläder, så har ju åtminstone dess stilursprung vuxit fram ur nazistisk kultur som inspirerats utav klassisk västerländsk kultur. Är det då "okej" för en Nazist som påstår sig vara emot svart kultur att uppskatta detta utan några som helst tvivel?
Och jag är rätt säker på om Hitler hade varit 100 år yngre hade han varit en homosexuell hipster i Berlin med bajsfetisch som älskar att frystorka sina egna bajskorvar och penetrera sin judiska pojkväns anus med dem, samtidigt som han producerar atonal musik och ser Frankfurtskolan som sin ultimata livsfilosofi.
Att tala i dessa teoretiska tidstermer är extremt ointressant och icke-relevant, och man kan applicera detta på i princip vem och vad som helst och i vilken tidskontext som helst. Du har inte en jävla aning om vad Hitler hade lyssnat på idag och hur han hade varit som person, och att framföra dessa spekulativa resonemang är lika givande då som att jag skulle skriva: "Och jag är rätt säker på att om JojjeMeduza hade varit 100 år äldre hade han inte uppskattat Black Metal och band som Aburd och Burzum."
Något som dock är mer säkert, är att om Hitler hade gått in i en tidskapsel och vaknat upp idag och du hade kommit och spelat Black Metal och Aburd och Burzum för honom så hade han strypt ihjäl dig, eftersom han skulle tycka att du var en "degenererad", "undermänskligt" och "urartat" skräpindivid som hör hemma i ett koncentrationsläger.