Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 11:05
  #13
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drakenbakom
2 ggr i veckan är alldeles för lite om man inte är nybörjare. 4-6 gånger i veckan är rimligare att träna, inga konstigheter att köra 7 dagar i veckan så länge man lyssnar på kroppen och anpassar intensitet och volym.
Det är precis det, det handlar om.
Citera
2017-08-15, 11:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ganska vanligt med 3 dagar i veckan om man kör helkroppspass, så får du med minst 1 vilodag mellan passen. Ska du gymma oftare får du nog köra vissa lugnare pass eller köra ett split-schema för vilka kroppsdelar du tränar.


Första meningen:
Min fråga gäller ALL form av träning, löpning, gym, cykling etc.

Frågan handlar dessutom inte om hur många gånger i veckan utan hur hårt man måste träna när man väl tränar för att få resultat.
Citera
2017-08-15, 13:24
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ganska vanligt med 3 dagar i veckan om man kör helkroppspass, så får du med minst 1 vilodag mellan passen. Ska du gymma oftare får du nog köra vissa lugnare pass eller köra ett split-schema för vilka kroppsdelar du tränar.


Ja, men det är inte ansträngde att träna lite varje dag.
Citera
2017-08-15, 13:24
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Prova. 2 ggr/v kan också kännas lagom.

Ja, fast sen kan det ju också vara lagom att inte träna alls.
Citera
2017-08-15, 13:57
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Första meningen:
Min fråga gäller ALL form av träning, löpning, gym, cykling etc.

Frågan handlar dessutom inte om hur många gånger i veckan utan hur hårt man måste träna när man väl tränar för att få resultat.

Detta är inga konstigheter. På både mikro- och makronivå krävs någon form av progression. Om du i något hänseende kan överträffa någon parameter under givet pass är det vackert så. Kroppen ska vänja sig vid en ökad belastning, oavhängigt träningsform.
Citera
2017-08-15, 14:10
  #18
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Ja, fast sen kan det ju också vara lagom att inte träna alls.
Precis, då kan man också känna sig frisk och sund vilket är vad TS vill göra.
Citera
2017-08-15, 14:16
  #19
Medlem
Ni blandar alla ihop fysisk aktivitet, motion och träning.

Att "röra på sig" - att utöva fysisk aktivitet, ska man göra varje dag. Cykla, promenera, gå i trappor.

Motion är en strukturerad aktivitet som syftar till att man ska svettas eller anstränga sig lite extra.

Träning är en aktivitet som utförs i syfte att förbättra den fysiska prestationen på ett mer specifikt sätt (styrka, smidighet, snabbhet etc).
Citera
2017-08-15, 14:43
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Detta är inga konstigheter. På både mikro- och makronivå krävs någon form av progression. Om du i något hänseende kan överträffa någon parameter under givet pass är det vackert så. Kroppen ska vänja sig vid en ökad belastning, oavhängigt träningsform.

Tyvärr sa det mig inte mycket. Men för att ta ett exempel.

Jag kör intervaller. Får jag ut något mer om jag kör så hårt att jag bara vill lägga mig i fosterställning och kräkas när jag är klar eller vad skiljer det sig mot att jag fortfarande kan stå upp men flåsar som en tjur och hjärtat pumpar max?
Citera
2017-08-15, 15:22
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Tyvärr sa det mig inte mycket. Men för att ta ett exempel.

Jag kör intervaller. Får jag ut något mer om jag kör så hårt att jag bara vill lägga mig i fosterställning och kräkas när jag är klar eller vad skiljer det sig mot att jag fortfarande kan stå upp men flåsar som en tjur och hjärtat pumpar max?


Du kör intervaller (HIIT). Jag är ingen pro-löpare. Men om vi för enkelhetens skull förutsätter att du loggar dina pass - vilket är en självklarhet - så är det inte svårare än att du försöker överträffa ditt senaste pass. Samma sträcka på kortare tid med samma intervallindelning. Eller fler intervaller.
Citera
2017-08-15, 16:20
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Precis, då kan man också känna sig frisk och sund vilket är vad TS vill göra.

Ja, men det är inte särskilt hälsosamt. Du kan känna dig sund om du brukar heorin också, men det innebär inte att du är sund.
Citera
2017-08-15, 16:20
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Du kör intervaller (HIIT). Jag är ingen pro-löpare. Men om vi för enkelhetens skull förutsätter att du loggar dina pass - vilket är en självklarhet - så är det inte svårare än att du försöker överträffa ditt senaste pass. Samma sträcka på kortare tid med samma intervallindelning. Eller fler intervaller.

Det finns inget magiskt med HIIT. Den allra bästa effekten uppnås vid en kombination av aerob och anaerob träning.
Citera
2017-08-15, 16:31
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Det finns inget magiskt med HIIT. Den allra bästa effekten uppnås vid en kombination av aerob och anaerob träning.

Full förståelse för att du inte läste tidigare inlägg. Jag redogör enkom för TS att progression är nyckeln oavhängigt träningsform.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback