Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-14, 18:44
  #1
Medlem
Hej, jag har på senare tid funderat på om man skulle försöka flytta till en mindre önation. Det finns många anledningar varför man känner ett sug efter det, men det viktigaste för mig är att om man nu ska flytta till en önation så vill jag helst att följande gälla:

1. Hög levnadsstandard ur ett västerländskt perspektiv.
2. Låg kriminalitet och lite våldsamheter
3. Politisk och ekonomiskt stabilitet
4. Lätt att hitta jobb, bostad och få permanent residens eller medborgarskap
4. Helst inga farliga ormar, spindlar eller andra giftiga djur.
5. Inte plågat av återkommande naturkatastrofer

Jag har heller ingenting emot om önationen har en obskyr status eller befinner sig relativt öde så länge den uppfyller dessa krav, och det är även tillåtet med autonoma öregioner som inte är helt och hållet självständiga (exempelvis Franska Polynesien och Falklandsöarna).

Här är en lista över små önationer:

Självständiga östater


Autonoma/Koloniserade


Nu kan det ju vara så att jag missat någon enstaka önation, men jag vill även klargöra att följande länder inte räknas som "små önation" enligt mig: Kuba, Dominikanska Republiken, Grönland, Island, Svalbard, Irland, Storbritannien, Madagaskar, Sri Lanka, Malaysia, Indonesien, Filippinerna, Taiwan, Japan, Papua New Guinea, Australien/Tasmanien, eller Nya Zeelands fastland.

Personligen är jag inte speciellt intresserad av att bo på en liten önation i Karibien, för det är något med den geografiska platsen som känns osäker och utsatt på något konstigt vis (kan inte riktigt förklara helt och hållet varför, men det känns liksom fel att flytta dit, och kommer inte under några omständigheter att göra det). Men givetvis kan ni komma med exempel på önationer som är från denna region så andra människor kan ta del utav era tips.

Och även fast ni kan komma med mindre önationer som Jamaica, Puerto Rico, Åland, Malta, Cypern, Bahrain och Singapore (tog inte med dessa önationer i de två listorna) i era exempel så är jag inte heller överdrivet intresserad utav dessa önationer då det är väldigt lätt att ta reda på information om dem och jag tycker egentligen inte att de heller "räknas" i detta sammanhang.
__________________
Senast redigerad av Zerkalo 2017-08-14 kl. 19:09.
Citera
2017-08-14, 18:47
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har en vän som jobbade på hotell och som golfinstruktör på Maldiverna. Kanske vore något för dig..?
Citera
2017-08-14, 19:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har en vän som jobbade på hotell och som golfinstruktör på Maldiverna. Kanske vore något för dig..?

När man kollar på Malé, Maldivernas huvudstad från det här perspektivet ser det sinnessjukt häftigt ut:
http://photorator.com/photos/images/...ves--13566.jpg

Men kollar man på hur det ser ut nere på gatan så framstår det som både väldigt trevligt, men samtidigt till viss mån relativt sunkigt under en del filmsekvenser:

https://www.youtube.com/watch?v=kY8OVmLsOMM

Vet du ifall Maldiverna uppfyller alla dessa krav:

Citat:
1. Hög levnadsstandard ur ett västerländskt perspektiv.
2. Låg kriminalitet och lite våldsamheter
3. Politisk och ekonomiskt stabilitet
4. Lätt att hitta jobb, bostad och få permanent residens eller medborgarskap
4. Helst inga farliga ormar, spindlar eller andra giftiga djur.
5. Inte plågat av återkommande naturkatastrofer
__________________
Senast redigerad av Zerkalo 2017-08-14 kl. 19:27.
Citera
2017-08-14, 19:46
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkalo
När man kollar på Malé, Maldivernas huvudstad från det här perspektivet ser det sinnessjukt häftigt ut:
http://photorator.com/photos/images/...ves--13566.jpg

Men kollar man på hur det ser ut nere på gatan så framstår det som både väldigt trevligt, men samtidigt till viss mån relativt sunkigt under en del filmsekvenser:

https://www.youtube.com/watch?v=kY8OVmLsOMM

Vet du ifall Maldiverna uppfyller alla dessa krav:

Kan inte hjälpa dig mer än så, tyvärr!
Men Tui, Apollo, m.fl. har hotell på ön, så det är bara att höra med dem och de kan förmedla kontakt. Bra om du har någon specialkompetens precis som min vän, som är golfinstruktör.

Jag har dock inte hört om någon större kriminalitet, våldsamheter, farliga djur, naturkatastrofer och ostabilitet.
Citera
2017-08-15, 00:17
  #5
Medlem
Ön St Helena?

Annars Maderia? Azorerna‎? Någon av Kanarieöarna?
__________________
Senast redigerad av JulBanditen 2017-08-15 kl. 00:20.
Citera
2017-08-16, 23:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Ön St Helena?

Annars Maderia? Azorerna‎? Någon av Kanarieöarna?

Är det verkligen så hög levnadsstandard och lätt att hitta jobb, bostad och permanent residens på St Helena?

Vilken av dessa öar har:

1. Hög levnadsstandard ur ett västerländskt perspektiv.
2. Låg kriminalitet och lite våldsamheter
3. Politisk och ekonomiskt stabilitet
4. Lätt att hitta jobb, bostad och få permanent residens eller medborgarskap
4. Helst inga farliga ormar, spindlar eller andra giftiga djur.
5. Inte plågat av återkommande naturkatastrofer
Citera
2017-08-17, 02:33
  #7
Medlem
Tycker Färöarna uppfyller dina krav rätt så bra. Iochmed att de tillhör norden är det bara att flytta dit. Inte säker om jobb men bör väl finnas inom turism och fiskeri. Bör ganska vara lätt för en svensk att lära sig deras språk.

Hade nog ej bott kvar i Sverige om de hade bättre väder där borta! Vet ej hur viktigt klimatet är för dig. Till och med svenskt väder hade räckt för att övertala mig, det säger ju en del om hur katastrof det är
Citera
2017-08-23, 21:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkalo
Är det verkligen så hög levnadsstandard och lätt att hitta jobb, bostad och permanent residens på St Helena?

Vilken av dessa öar har:

1. Hög levnadsstandard ur ett västerländskt perspektiv.
2. Låg kriminalitet och lite våldsamheter
3. Politisk och ekonomiskt stabilitet
4. Lätt att hitta jobb, bostad och få permanent residens eller medborgarskap
4. Helst inga farliga ormar, spindlar eller andra giftiga djur.
5. Inte plågat av återkommande naturkatastrofer

Det enda som inte förekommer särskilt bra i din lista på St Helena är väl 1 och 4. Men nu när ön fått en flygplats så tror jag det är lättare att få tag på jobb än tidigare. Bostad är det inga problem med dock.
Men ja, det kanske var ett dumt alternativ till ö.

Jag själv är ute efter att flytta utomlands (gärna och helst till en ö) inom några år, men jag har inte alla dina krav
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2864067

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback