Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-14, 18:44
  #1
Medlem
Hejhej

Hur har en vanlig person, med en "vanlig" lön, råd med att köpa villa?
Har flera kollegor som inte får ut mer än 25000 netto som bor i fin villa med både pengar till fin bil och utlandsresor varje år. Jag förstår inte hur vissa kan ha råd med hus för 2-4 miljoner när man tjänar så "lite".
Är i den åldern där jag är trött på att bo i lägenhet och vill ha en egen hyfsad villa ute på landet, men de flesta bostäder under 2 miljoner är inte mycket hus för pengarna tycker jag.
Blir lite frustrerad när man inte lär sig sånt här i skolan med hur vuxenlivet fungerar ibland...

Om vi säger att jag har ett fast jobb med 28000 netto och har lyckats spara ihop 400-600 tusen i kontantinsats, hur stor chans är det att jag skulle kunna köpa mig ett hyfsat hus?
Är inte så sugen på att vara skyldig banken pengar i 30+ år endast för att ha ett fint hus, men det kanske är så verkligheten ser ut... eller?
Citera
2017-08-14, 18:48
  #2
Medlem
franges avatar
Har de köpt husen nyligen eller för 10-15 år sedan när villorna kostade mindre än hälften av vad de gör idag?
Citera
2017-08-14, 18:50
  #3
Medlem
Ja det är dessvärre så verkligheten ser ut. Ofta 2 personer som står på ett lån som ingen av dem har råd att ta själv. Fin bil på privatleasing/finans. Allt ser jättefint ut utifrån.
Citera
2017-08-14, 18:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har de köpt husen nyligen eller för 10-15 år sedan när villorna kostade mindre än hälften av vad de gör idag?

Hade inte ens tänkt på det.
Hur ser framtiden ut för oss som är 20 år yngre? Kommer vi inte kunna bo i hus med ett vanligt jobb?
Citera
2017-08-14, 18:51
  #5
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweOs
Om vi säger att jag har ett fast jobb med 28000 netto och har lyckats spara ihop 400-600 tusen i kontantinsats, hur stor chans är det att jag skulle kunna köpa mig ett hyfsat hus?
Är inte så sugen på att vara skyldig banken pengar i 30+ år endast för att ha ett fint hus, men det kanske är så verkligheten ser ut... eller?

Sån är verkligheten.
Såvida du inte har sparat ihop hela summan, vunnit eller fått arv, måste du ta lån.
Citera
2017-08-14, 19:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweOs
Är inte så sugen på att vara skyldig banken pengar i 30+ år endast för att ha ett fint hus, men det kanske är så verkligheten ser ut... eller?

Snarare 120 år.
Citera
2017-08-14, 19:06
  #7
Medlem
Köpte folk hus på 30-talet som de snålade och betalade av på 40 år, varför skulle du slippa göra det???

Fast det slippet du ju faktiskt numera. Bankerna nöjer sig att du betalar av blott 25%, sen kan du få betala ränta på resten hur länge du vill. Detta gör bankerna rika!
Citera
2017-08-14, 19:13
  #8
Avstängd
Är man två i hushållet som tjänar 25.000kr var är det inte omöjligt. Många har säkerligen dessutom bott i bostadsrätter tidigare och "tjänat" lite pengar på dom. Man ska inte heller räkna ut folks föräldrar som ibland kan hjälpa till ekonomiskt, speciellt de som bor i lågt belånade villor.

Tror att många lever med alldeles för stora skulder, men många klarar sin ekonomi finfint.

Skulle vara intressant att veta vad det är för åldersspann på husägarna som diskuteras..
Citera
2017-08-14, 19:18
  #9
Medlem
CC75s avatar
Hej SweOs

Allt beror på vilken RISK du vill ta. Ett par med 50 tkr netto kan lätt låna 4-5 mnkr. Med dagens räntenivåer innebär det en räntekostnad på 4-5 tkr per månad efter ränteavdraget. Lägg till lite driftkostnader och avsättning för kommande renoveringar och du hamnar på en boendekostnad på runt 10-15 tkr. Lite beroende på vart man bor och typ av värmesystem i huset. Kvar efter boendet är således 35-40 tkr. Två leasingbilar för 4 tkr st och du har kvar 27-32 tkr. Lite övriga räkningar på 3-5 tkr, mat 5 tkr.

Kort skrivet. Med dagens räntenivåer är det inte alls konstigt. Däremot tar man en, enligt mig, ganska stor risk för när räntan väl börjar klättra uppåt, minskar ens levnadsutrymme mycket fort utan att man får något extra för det. I riskkalkylen finns även om någon blir sjuk eller av med jobbet. Då minskar ens marginaler och sker det i samband med räntehöjningar... var och en får själv bedöma vilken risk man vill ta.

De som vågade för 5-10-20 år sedan är det stora vinnarna idag. De som går in idag, blir de lika stora vinnare? Den frågan finns det massor av trådar och åsikter om. :-)

// CC
Citera
2017-08-14, 19:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Sån är verkligheten.
Såvida du inte har sparat ihop hela summan, vunnit eller fått arv, måste du ta lån.

Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Snarare 120 år.

Men vad är då meningen med att skaffa hus? Att leva med konstant press på att betala tillbaka banken i över 30 år är inget som jag vill göra, tänker inte folk på vad som händer ifall man blir arbetslös eller om ens sambo blir arbetslös/skiljer sig/dör osv???

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Är man två i hushållet som tjänar 25.000kr var är det inte omöjligt. Många har säkerligen dessutom bott i bostadsrätter tidigare och "tjänat" lite pengar på dom. Man ska inte heller räkna ut folks föräldrar som ibland kan hjälpa till ekonomiskt, speciellt de som bor i lågt belånade villor.

Tror att många lever med alldeles för stora skulder, men många klarar sin ekonomi finfint.

Skulle vara intressant att veta vad det är för åldersspann på husägarna som diskuteras..
Jag håller med om att man kan leva med skulder, sålänge man klarar av att betala 10-15 tusen i månaden, år efter år, i minst 30 år. Jag tror inte att jag skulle kunna klara av det. Bara för att jag har fast jobb idag med bra betalt betyder inte att jag har det likadant om 15 år.
De som jag diskuterar är mellan 25-45 år gamla, jag är under 30 år gammal.
Citera
2017-08-14, 19:43
  #11
Medlem
mg57s avatar
Absolut kan du det. Jag är 29 år och bor i en villa, har 2 bilar som jag äger och inte har nått lån på.

Gick in och cashade 350k och lånade tillsammans med min sambo till resten och vi betalar mindre i boende kostnad per år än när vi bodde i hyreslägenhet
( lån vatten el och sopor)

Så visst kan man ha råd om man prioriterar det men skulle inte lägga alla mina sparpengar om man blir av med ett jobb så måste man ju ha sitt på det torra så man överlever på 1 lön utan att gå back.

Så dra några hundår och köp en villa du renoverar så har du iallafall sparat ett par hundra.
Citera
2017-08-14, 19:50
  #12
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweOs
Men vad är då meningen med att skaffa hus? Att leva med konstant press på att betala tillbaka banken i över 30 år är inget som jag vill göra, tänker inte folk på vad som händer ifall man blir arbetslös eller om ens sambo blir arbetslös/skiljer sig/dör osv???


Jag håller med om att man kan leva med skulder, sålänge man klarar av att betala 10-15 tusen i månaden, år efter år, i minst 30 år. Jag tror inte att jag skulle kunna klara av det. Bara för att jag har fast jobb idag med bra betalt betyder inte att jag har det likadant om 15 år.
De som jag diskuterar är mellan 25-45 år gamla, jag är under 30 år gammal.

Så länge du har jobb, så är din inkomst tryggad, och du behöver inte känna någon press pga. det. Men sen kan man känna press pga. andra anledningar. Men det är upp till dig att avgöra om vad som känns bäst, och blir bäst, för dig.

Om din sambo dör, så hoppas jag att ni har försäkringar som utfaller till dig. Banken brukar vilja att man ska ha en sådan om man tar lån och köper tillsammans.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback