Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-13, 23:55
  #1
Medlem
Google hittade inga svar på mina frågor.. Så jag hoppas ni kan hjälpa mig

(Ursäkta mitt användarnamn, hittade ett acc på mailen som reggades 2014.)

Incidenten inträffade den natten till den 6 juni utanför Café Opera, jag och fyra grabbar som inte fick komma in.. same old..

Vi accepterade detta faktum, gick och ställde oss 20 meter bort för att bestämma vad vi skulle göra härnäst. En ordningsvakt kommer mot mig/oss och ryter att vi inte får stå där (20 m utanför klubben) och föser samtidigt bort oss (knuffar) jag börjar tjafsa emot och säger "-allmän plats", "-vi har inte gjort något" etc.

Vakten vägrar kommunicera och bara fortsätter att "fösa" jag blir lite irriterad och värjer bort nästa knuff lite lätt med ena armen ("-vi kan faktiskt gå själva..").

Sen blir det svart. Jag har blivit ned kastad på marken och 5 kollegor brottas med mig. Jag blir hanterad på ett oerhört oprofessionellt sätt, b.la så trycks mitt ansikte ned med knä mot bakhuvudet, två vakter trycker upp mina armar i ett högt polisgrepp.

OBS jag har inte börjat göra motstånd än då klaustrofobin och paniken inte kickat in. De håller mig kvar i samma "grepp" utan att säga något i många sekunder. Fattar inte vad som händer och börjar vrida mig för att komma ur plågorna.

Jag kommer loss och upp på benen. Åker ner igen och får polisgrepp kopplat igen (inga instruktioner, ingen kommunikation). Jag tar mig ur skiten igen och försöker rulla in under en parkerad lastbil. Känns som mina armar är brutna vill inte ha mer ont.

De tar tag i mig igen och vi brottas runt i några minuter (jag ligger på mage och låser händerna i varandra för att inte få ett till polisgrepp.) De lyckas inte dra loss mina armar och efter ett tag hjälps de åt att tillsammans lyfta upp mig mot lastbilen varvid de lyckas koppla polisgrepp och efter ett tag handfängsel.

* Vad var anledningen till omhändertagandet?

* Har de rätt att avisa en på offentlig plats?

* Har de rätt att kasta sig över en för att man värjar bort en knuff?

Blev alltså anm för våld mot tjänsteman + våldsamt motstånd och fick åka blåvit taxi till kronobergshäktet.

En vakt påstod att jag hade slagit honom på kinden även fast han vet att jag aldrig hade ett tillfälle att angripa någon, såklart han är ute efter skadestånd för "sveda och verk" (han påstod sig ha fått ett märke och fotade sig själv). Det fans ju gott om flygande armbågar från kollegor så det är ju möjligt att han har fått någon typ av stöt.

* 2 av mina typ Worldstar skrikande polare som filmade fick sina mobiler nedkastade i asfalten. Detta måste vara mot lagen?

Mitt ansikte var däremot fyllt av bulor efter dunkar mot asfalt och kängor.

Satt i häkte över natten i väntan på förhör, fick något psykfall som inte var färdigutbildad än och som var iskall och dessutom var polare med waste of life plitarna som hade psyk/fys misshandlat mig under resterande del av natten (bråk uppstod då jag bl.a vägrades gå på toalett (rent maktspel), varvid jag jävlades tillbaka och oavbruten bankade på dörren). Jag sa att jag inte gillade förhörsledaren och vägrade berätta min version av händelsen. Han sa då att jag får uppsöka egen advokat. Blev då utkastad med polisgrepp på gatan.

Jag tog kontakt med cullbers advokatbyrå, de sa att de kunde hjälpa mig efter att jag sagt till förhörsledaren att jag skulle ta hjälp av de. Men nu har månaderna gått och jag har inte brytt mig om skiten då jag har sommarlov. Ingen har hört av sig gällande fallet.

* Borde inte någon ha hört av sig vid det här laget eller har alla inkl rättsväsendet tagit sommarlov?

*Tror ni att de kanske har kollat på ev övervakningskameror och sätt att jag inte är skyldig och lagt ned? (jag tror inte det).

*Kan jag förlora något på att inte ta tag i detta?

*Hur stor sannolikhet är det att detta går vidare till domstol? Om, hur stor sannolikhet är det att jag fälls på båda punkterna?

Vet iaf att jag väntar böter om jag blir pga kåranda blir oskyldigt dömd, så det oroar mig inte. Inte häller att jag får sk "prick" då den är försvunnen när jag har fyllt 23 år. Det ända som oroar mig är att jag vill gå i lumpen och de kräver clean sheats.

Styckindelade så mycket jag kunde så att kanske kanske någon orkar läsa. Stor hjälp om jag bara kan få svar på några punkter! <3
Citera
2017-08-14, 00:11
  #2
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
Vem har inte varit där. Dessa jävla vakter. Mig drog dom en gång in på en bakgård på Avenyn i Göteborg och dom misshandlade mig i grupp och jag anmälde dom men ingenting hände och en kompis blev tagen till ett misshandelsrum i källare på Avenyn av vakter och blev också misshandlad där, han anmälde aldrig, men det gjorde någon annan som också råkat ut för vaktsvinen vid ett annat tillfälle som mot alla odds blev dömda och detta stod om i tidningarna om detta ökända misshandelsrummet.

Om det nu var på allmän plats förstås så se till för guds skull att det görs en motanmälan så fort som möjligt tror jag är viktigt och Martin Cullberg är en bra advokat av de mål jag läst där han varit inblandad så han kan säkert hjälpa dig med det. Dina vänner ska nog också se till att anmäla dom illa kvickt för att de förstörde deras mobiler. Förhoppningsvis så leder det inte till åtal om ord står mot ord, men försätt dig inte i såna här situationer i fortsättningen för det är helt enkelt inte värt det att protestera mot vaktsvin även om man har rätt.

Det är en lång backlog hos Polisen nu för tiden och detta är inget prioriterat brott skulle jag tro. Jag blev först kontaktad av Polisen ett år efter en falsk anmälan mot mig och det dröjde sedan 1,5 år till innan det togs upp i rätten, så det kan tyvärr ta lång tid sånt där.
__________________
Senast redigerad av LeonaHelmsley 2017-08-14 kl. 00:14.
Citera
2017-08-14, 00:30
  #3
Medlem
Yinool0401s avatar
Haha,, Cullbergs. Linda Lampenius jobbar i receptionen och Martin är väl ihop med donnan.

Alla har hört radioreklamen, för när du sitter på häktet har du inte tid att ringa en advokat.
Kom ihåg namnet Martin Cullberg ,, LOL.

Du kan ta det lugnt, även om det blir något så är det först om något år. Ditt mål är knappast prioriterat. Först Mord, våldtäkter. Sen kvinnomisshandel,, sen kommer din typ av mål. Toksist.

Kan ta ett djä... år innan man ens blir hörd.
Citera
2017-08-14, 00:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonaHelmsley
Vem har inte varit där. Dessa jävla vakter. Mig drog dom en gång in på en bakgård på Avenyn i Göteborg och dom misshandlade mig i grupp och jag anmälde dom men ingenting hände och en kompis blev tagen till ett misshandelsrum i källare på Avenyn av vakter och blev också misshandlad där, han anmälde aldrig, men det gjorde någon annan som också råkat ut för vaktsvinen vid ett annat tillfälle som mot alla odds blev dömda och detta stod om i tidningarna om detta ökända misshandelsrummet.

Om det nu var på allmän plats förstås så se till för guds skull att det görs en motanmälan så fort som möjligt tror jag är viktigt och Martin Cullberg är en bra advokat av de mål jag läst där han varit inblandad så han kan säkert hjälpa dig med det. Dina vänner ska nog också se till att anmäla dom illa kvickt för att de förstörde deras mobiler. Förhoppningsvis så leder det inte till åtal om ord står mot ord, men försätt dig inte i såna här situationer i fortsättningen för det är helt enkelt inte värt det att protestera mot vaktsvin även om man har rätt.

Det är en lång backlog hos Polisen nu för tiden och detta är inget prioriterat brott skulle jag tro. Jag blev först kontaktad av Polisen ett år efter en falsk anmälan mot mig och det dröjde sedan 1,5 år till innan det togs upp i rätten, så det kan tyvärr ta lång tid sånt där.

Tack för stödet och snabbt svar! <3 Jag förstår att jag ska göra en motanmälan, men vill helst inte engagera mej i det. Varför är det inte klokt låta rättsväsendet kontakta mej när mitt dokument efter något år tillslut ligger överst i högen. Jag har skrivit ned min version så det finns ingen risk för att jag glömmer något. Kanske har jag hunnit blivit värvad när fallet tillslut tas upp? Helt enkelt vad spelar det för roll när man anmäler/rapporterar?
Citera
2017-08-14, 02:41
  #5
Medlem
De har rätt att avvisa/avlägsna dig enligt polislagen § 13.
Då du knuffade undan knuffen så gjorde du motstånd och eftersom ni brottats i minuter så måste du ha fortsatt med det. Dock låter det hela mycket suspekt. De hade ingen rätt att röra mobiltelefonerna.
Citera
2017-08-14, 06:56
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337



* 2 av mina typ Worldstar skrikande polare som filmade fick sina mobiler nedkastade i asfalten. Detta måste vara mot lagen?



Då får kamraterna göra en motanmälan gällande skadegörelse. Om filmen finns kvar så är den ju ett utmärkt bevis... Sålänge den såklart inte dessutom vittnar om att du/kamraterna inte är riktigt så oskyldiga som ni säger. Om filmen INTE finns kvar i någon av telefonerna så väljer jag att tro att saker inte riktigt skedde enligt din text.
Citera
2017-08-14, 12:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Då får kamraterna göra en motanmälan gällande skadegörelse. Om filmen finns kvar så är den ju ett utmärkt bevis... Sålänge den såklart inte dessutom vittnar om att du/kamraterna inte är riktigt så oskyldiga som ni säger. Om filmen INTE finns kvar i någon av telefonerna så väljer jag att tro att saker inte riktigt skedde enligt din text.

Filmen finns kvar och är inte till min nackdel på något vis, åter igen spelar det någon roll när vi gör en motanmälan? Och är det skadegörelse om mobilerna bara fick små märken inga sprickor?

Borde inte det gå att polisanmäla för något annat, typ ödeläggelse av bevis?

Filmen är jättekort, det ända man ser är flera vakter som ligger över mig på marken, sen kommer en vakt och bitchslapar mobilen, filmen avbryts då eftersom det var snapshat.
Citera
2017-08-14, 13:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomensaatt
De har rätt att avvisa/avlägsna dig enligt polislagen § 13.
Då du knuffade undan knuffen så gjorde du motstånd och eftersom ni brottats i minuter så måste du ha fortsatt med det. Dock låter det hela mycket suspekt. De hade ingen rätt att röra mobiltelefonerna.

Så du menar att vakterna har rätt att avlägsna mig till svenska gränsen om de känner för det, genom att knuffas?
¨
Det måste ju vara tjänstefel att utan att kommunicera ut varför eller vart han avlägsnar oss knuffa oss tiotals meter.

Det är ju bland det mest provocerande som finns, vad förväntar han sig?

Nej, jag tror att han visste exakt vad han gjorde och fick det resultatet han var ute efter.
Citera
2017-08-14, 13:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Så du menar att vakterna har rätt att avlägsna mig till svenska gränsen om de känner för det, genom att knuffas?
¨
Det måste ju vara tjänstefel att utan att kommunicera ut varför eller vart han avlägsnar oss knuffa oss tiotals meter.

Det är ju bland det mest provocerande som finns, vad förväntar han sig?

Nej, jag tror att han visste exakt vad han gjorde och fick det resultatet han var ute efter.

En ordningsvakt har befogenhet att avlägsna dig från platsen om du genom ditt uppträdande stör den allmänna ordningen. Dom får använda våld om det krävs.
Citera
2017-08-14, 16:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
En ordningsvakt har befogenhet att avlägsna dig från platsen om du genom ditt uppträdande stör den allmänna ordningen. Dom får använda våld om det krävs.

Men det är tjänstefel om vakterna inte först försöker lösa situationen utan att fysiskt ingripa? Detmåste det vara?!!
Citera
2017-08-14, 16:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Men det är tjänstefel om vakterna inte först försöker lösa situationen utan att fysiskt ingripa? Detmåste det vara?!!
Ordningsvakter sade åt er att gå. Nu gjorde det inte utan började tjafsa om allmän plats. Då handlar det om ohörsamhet.
Citera
2017-08-14, 17:19
  #12
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ordningsvakter sade åt er att gå. Nu gjorde det inte utan började tjafsa om allmän plats. Då handlar det om ohörsamhet.
ohörsamhet? vad är det för brott ? många här tycks vara bs dyrkare TS lyssna inte.

Café Opera är kända för tidigare kriminella vakter, minns "Veysam Feyali" ? eller vad nu den lakritstomten hette, som fick fängelse för misshandel och egenmäktigt förfarande (tog nåns mobil som filmade in bevis). Tydligen är samma skurkar kvar och härjar.
Citat:
Ursprungligen postat av LeonaHelmsley
Mig drog dom en gång in på en bakgård på Avenyn i Göteborg och dom misshandlade mig i grupp och jag anmälde dom men ingenting hände och en kompis blev tagen till ett misshandelsrum i källare på Avenyn av vakter och blev också misshandlad där, han anmälde aldrig, men det gjorde någon annan som också råkat ut för vaktsvinen vid ett annat tillfälle som mot alla odds blev dömda och detta stod om i tidningarna om detta ökända misshandelsrummet.
Antar att du pratar om mongolidklubben Nivå ? ägd av Stureplansgruppen AB , samma skrot och korn. Skulle inte förvånas ifall hela den koncernen visade sig vara en front för maffian, knarsmugglingsligor mm.

Ts för all del motanmäl han, brottslingar skall inte skyddas av tjänstemannaregler och jag misstänker starkt att denna person utnyttjat regler samt kolleganätverk tidigare för att begå misshandel OCH dessutom vända offer/gm rubricering. Förhoppningsvis görs till slut en razzia av både stället samt ägarna precis som i Gbg. Förmodligen sätts inte lika mycket tilltro till dig som till gangstern i enskilda fallet men ifall 100 tals andra före dig gjort likartade anmälningar kommer en mer seriös titt tas på saken. Jag är ledsen för din erfarenhet men tyvärr härjar kriminella även på andra nivåer än slumgatan i detta land.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback