Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-08-19, 19:03
  #49
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ok, näe det menade jag inte. Dock, kan man ju tänka sig att vakterna har en annan version av det inträffade än TS, och min bestämda uppfattning( utifrån ett rent sannolikhetsperspektiv) är att det dem säger nog vinner mera trovärdighet. Sen om man kan bevisa att dem gjort fel så blir det en annan sak. Men fram tills dess så är TS i mina ögon bara en i raden av " kränkta" 18 åringar, som anser sig bara ha rättigheter, men inga skyldigheter.

Aha, ja då tycker vi nog alla rent rättsligt, det bör ju kunna finnas vissa vittnen till händelsen förutom TS kompis (man ska ju dock få tag på dem). Själva händelsen i sig låter inte otrolig för mig men det kan ju vara så att TS avståndsbedömning kanske inte är helt riktig.

Sedan är det som du säger, menar TS att det var 20 meter bak i kön så är det kört, är det 20 meter och runt husknuten då hamnar man i ett annat läge.
Citera
2017-08-22, 00:04
  #50
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Aha, ja då tycker vi nog alla rent rättsligt, det bör ju kunna finnas vissa vittnen till händelsen förutom TS kompis (man ska ju dock få tag på dem). Själva händelsen i sig låter inte otrolig för mig men det kan ju vara så att TS avståndsbedömning kanske inte är helt riktig.

Sedan är det som du säger, menar TS att det var 20 meter bak i kön så är det kört, är det 20 meter och runt husknuten då hamnar man i ett annat läge.

Precis, det hela beror på hur det var/såg ut på platsen. Även om det finns händelser där ordningsvakter begått tjänstefel/ibland rentutav misshandel så är sådana historier som TS kommer med här rent generellt väldigt nedtonade då det gäller det egna beteende, och kraftigt överdrivet då det gäller ordningsvakternas.

TS kompisar borde det ju gå att få tag i, TS torde ju veta vilka det är och då är det ju bara för honom att uppge dem vid anmälningsmottagning eller i målsägandeförhör. Hur pass trovärdiga dem kan anses vara är en annan femma då dem är TS kompisar. Förvisso kan man också kanske ifrågasätta dem ordningsvakter som är vittnen av samma anledning men då dem alla var nyktra, och genast sett till att anmäla händelsen( som det ju framkommit) så kan dem definitivt anses trovärdigare i slutändan. Skulle det finnas någon utomstående som kan vittna till TS fördel, och vakten/vakternas nackdel så skulle det definitivt se bättre ut för TS.Problemet för TS del är ju att han själv, iaf här, mer eller mindre själv säger att han gjort sig skyldig till våldsamt motstånd


Det är ju i vart fall inte så smart att prompt käfta emot en ordningsvakt på det sättet direkt. Om vakten haft rätt att avvisa eller inte kan jag inte veta, men att bråka om några 20 m hit eller dit på det sättet känns mest som effektsökeri/ spela allan inför kompisar. TS hade mkt väl kunnat gå därifrån lugnt och stilla och sedan anmäla att vakten gjort en avvisning han inte haft rätt till.

Jag tror inte TS är så oskyldig och att vakterna varit så hemska, jag tror TS bör lära sig att man lyssnar på vad en OV säger. Sen om jag visar mig ha fel( vilket såklart är möjligt) så står jag för det.
Citera
2017-08-22, 20:56
  #51
Medlem
Man får inte filma vakter här i Sverige utan o få kameran förstörd. I såna här fall gäller ingen övervakning på gatorna. Polisen kommer aldrig att kolla övervaknings kameran för brott mot vakter. Så glöm det

Ditt bästa bevis är polarna och att ni håller samma berättelse annars är ni körda. Vakter får göra lite som dom känner för det.
Citera
2017-08-22, 21:06
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Och bör jag ta tag i det här nu? Spelar det verkligen någon roll när man gör en motanmälan? Det har ju redan gått flera månader..

Du kommer få vänta lång tid framöver, 3 mån är ingenting. Det kommer höra av sig efter 1-2år då det här fallet är ingen allvarligt då typ 99% är av högre prio om du förstår mig rätt
Citera
2018-02-15, 18:56
  #53
Medlem
Bump!

Friad från VMT

Vet inte status för våldsamt motstånd.

D
Citera
2018-03-11, 23:05
  #54
Medlem
Rättegång PGA ngt som hände (PGA) & efteråt en sak jag har friats från?!

Hej FB jag friades från våld mot tjänsteman men har blivit kallad till rättegång för våldsamt motstånd.

Har en 5 sidig tråd om detta där det står mer detaljerat om incidenten.

Det luriga är att våldsamt motstånd hände som en reaktion av våld mot tjänsteman. Och nu när VMT är borta vilket var det som initierade VSM hur kan jag då eventuellt fällas för VMS.

Det påstods att jag slog en vakt vilket ledde till att de försökte gripa mig, (om jag här gjorde motstånd för att de försökte gripa mig för något jag bevisligen inte har gjort), hur kan våldsamt motstånd då fortfarande vara aktuellt?

Har en tråd där det står exakt vad som hände i min profil.

Tack på förhand FB <3
Citera
2018-03-11, 23:12
  #55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Hej FB jag friades från våld mot tjänsteman men har blivit kallad till rättegång för våldsamt motstånd.

Har en 5 sidig tråd om detta där det står mer detaljerat om incidenten.

Det luriga är att våldsamt motstånd hände som en reaktion av våld mot tjänsteman. Och nu när VMT är borta vilket var det som initierade VSM hur kan jag då eventuellt fällas för VMS.

Det påstods att jag slog en vakt vilket ledde till att de försökte gripa mig, (om jag här gjorde motstånd för att de försökte gripa mig för något jag bevisligen inte har gjort), hur kan våldsamt motstånd då fortfarande vara aktuellt?

Har en tråd där det står exakt vad som hände i min profil.

Tack på förhand FB <3

Gjorde du motstånd så gjorde du väl det oavsett orsak.
Citera
2018-03-11, 23:28
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Gjorde du motstånd så gjorde du väl det oavsett orsak.

Vakterna beslutade sig för att påbörja ett gripande efter ett påstått slag från mig. Blev friad från slaget. Att jag då vid ett felaktigt gripande gör motstånd för att jag vet att de ljuger och att jag inte har gjort något borde väl inte räknas längre då det som initierade gripandet inte har lagstöd?
Citera
2018-03-11, 23:46
  #57
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Vakterna beslutade sig för att påbörja ett gripande efter ett påstått slag från mig. Blev friad från slaget. Att jag då vid ett felaktigt gripande gör motstånd för att jag vet att de ljuger och att jag inte har gjort något borde väl inte räknas längre då det som initierade gripandet inte har lagstöd?

Vilken lag ger dig rätt att göra motstånd mot ett gripande när du är oskyldig till anledningen du grips för, menar du? Dom får gripa dig, om du är skyldig till det du grips för avgörs inte där och då, utan i domstolen.
Citera
2018-03-11, 23:58
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Vakterna beslutade sig för att påbörja ett gripande efter ett påstått slag från mig. Blev friad från slaget. Att jag då vid ett felaktigt gripande gör motstånd för att jag vet att de ljuger och att jag inte har gjort något borde väl inte räknas längre då det som initierade gripandet inte har lagstöd?

Du får helt enkelt inte göra motstånd vid ett gripande oavsett vad du anser om orsaken.
Därför är du fortfarande misstänkt för ena brottet även om du friades från det andra.

Det är här väldigt många människor tänker fel. Oavsett vad man tycker om en OV/polis agerande eller gripande så kommer det, on man gör våldsamt motstånd, kunna leda till åtal. Oavsett om man anset gripandet felaktigt eller inte

Det är därför det är korakt att börja spjärna emot när dom väl bestämt sig för att plocka dig.
Citera
2018-03-12, 08:30
  #59
Moderator
Gordon Blixts avatar
Sammanfogat två trådar om samma debacle.

/Mod
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback