2017-08-13, 19:05
Medlem
Xer0s avatar
All smörgåsskinka på ICA innehåller konserveringsmedel.
Grejen är att det är helt onödigt.

I Finnland är 90% av all skinka fri från konserveringsmedel.
Källa:
http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=59561

Det ena skinka jag kan hitta på min lokala ica som inte innehåller Natriumnitrit är parmaskinkan.
All smörgånsskinka, även de dyrare sorterna innehåller natrium nitrit.

Varför är det såhär?

Är det ICA som valt att köpa in skinka med natriumnitrit bara för att då kan de fuska med datummärkningen, eller vad fan?
Citera
2017-08-13, 19:08
Medlem
För att folk vill ha den billiga skiten.
Jag har hittat på ICA Maxi en skinka som kallas samiskrökt skinka, den är utan skit och rökt på riktigt.
Citera
2017-08-13, 19:21
Medlem
Nitrit är inte skit utan ett salt som används för rimning.
Visst använda den för att motverka botulism men främst för att få rätt smak och färg på köttet.
Riktiga charkvaror är rimmade med nitrit om de är varmrökta.

Däremot är de varor i charkerna skit då de pumpas med vatten och stabiliseringsmedel (så de kan uppta mer vatten) och smakar således ingenting, har en svampig och blöt konsistens och är allmänt trista.

Nitrit är den enda rena tillsatsen som behövs och ska va i rökt mat.
Citera
2017-08-13, 20:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Visst använda den för att motverka botulism men främst för att få rätt smak och färg på köttet.

Däremot är de varor i charkerna skit då de pumpas med vatten och stabiliseringsmedel (så de kan uppta mer vatten) och smakar således ingenting, har en svampig och blöt konsistens och är allmänt trista.

Nitrit behövs definitvit inte tilsättas i produkterna.
Citera
2017-08-13, 21:08
Medlem
Citat:

Haha är du medveten om hälsoaspekten på nitrit?

Kopplingen mellan just detta ämnet och cancer är så stort att WHO har lagt processerat kött som skinka inom den första kategorin för cancerorsakande livsmedel.

Och vad säger det om maten om man måste tillföra massa kemiska tillsatser även om det handlar bara om en liten tid den ligger framme i affären?

Hoppas du är medveten att manliga grisar kastreras obedövat i Sverige vid bara några veckors ålder för att undvika en bismak från ett ämne som jag ej kommer ihåg namnet på som bildas till följd av hormonerna hos grisarna.

Tycker det säger sig självt att man inte ska äta kroppsdelar av dött djur som innehåller massa kemiska tillsatser när det inte handlar om överlevnad.

Att folk fortfarande vill köpa denna skit tyder på okunskap eller ren brist på empati.

Hoppas ni gör det valet ni anser är rätt.
Citera
2017-08-13, 21:22
Medlem
Även jag har otroligt svårt att hitta produkter utan E250. Jag struntar i färgen, den är ju uppenbarligen inte naturlig att bevaras, enbart något vi vant oss vid.

Kan även stå ut med sämre hållbarhet och ett något högre pris om det är ett måste.

Köper mestadels rått kött nuförtiden. Planerar även på att öka mina färdigheter inom rökning/torkning, det blir bra, men lite ojämnt resultat.

Dock kan jag hitta lite skinkor utan natriumnitrit, men det är få, och att jag gissar att hälften av dessa kallar E250 för salt.. Hoppas jag har fel där.

edit: Fast lite goda korvar med E250 slinker ner fortfarande..
Senast redigerad av hodde 2017-08-13 kl. 21:26.
Citera
2017-08-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nitrit behövs definitvit inte tilsättas i produkterna.

Nej, det "behöver" inte tillsättas till hela köttstycken, men man gör det för att uppnå kvalité, få rätt smak och färg.
Vid korvtillverkning måste det tillsättas annars måste köttet rökas vid högre temperatur vilket ger en sämre produkt.

"Gråskinka" är inget vidare pålägg.
Citera
2017-08-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aves8888
Haha är du medveten om hälsoaspekten på nitrit?

Kopplingen mellan just detta ämnet och cancer är så stort att WHO har lagt processerat kött som skinka inom den första kategorin för cancerorsakande livsmedel.

Och vad säger det om maten om man måste tillföra massa kemiska tillsatser även om det handlar bara om en liten tid den ligger framme i affären?

Hoppas du är medveten att manliga grisar kastreras obedövat i Sverige vid bara några veckors ålder för att undvika en bismak från ett ämne som jag ej kommer ihåg namnet på som bildas till följd av hormonerna hos grisarna.

Tycker det säger sig självt att man inte ska äta kroppsdelar av dött djur som innehåller massa kemiska tillsatser när det inte handlar om överlevnad.

Att folk fortfarande vill köpa denna skit tyder på okunskap eller ren brist på empati.

Hoppas ni gör det valet ni anser är rätt.

Nödvänigt inlägg, veganjävel.
Du säger själv att du inte ens har kunskap inom ämnet så varför yttra dig?

Faran ligger i nitrosaminer och inte i nitritet.
Jag jobbar med kött och rökning vid sidan av så ja, jag vet mer än dig inom ämnet.
Ta en morot till och håll käft.
Citera
2017-08-13, 21:29
Medlem
Citat:

Vet "gråskinkor" som både älskas och säljer som smör. Fast tyvärr varit lite för hårt rökta för mig.
Citera
2017-08-13, 21:33
Medlem
RektNOUGATs avatar
Citat:
Nej, det "behöver" inte tillsättas till hela köttstycken, men man gör det för att uppnå kvalité, få rätt smak och färg.
Vid korvtillverkning måste det tillsättas annars måste köttet rökas vid högre temperatur vilket ger en sämre produkt.

Akta dig din smutsiga kapitalist. Rätt smak får man av att behandla djuren och köttet rätt från början. Färg är irrelevant, folk måste lära sig att äta mat utan kulörer inblandade. Kvalite? GTFO det är för att försöka dölja den dåliga behandlingen av både djur och köttet.
Citera
2017-08-13, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Även jag har otroligt svårt att hitta produkter utan E250. Jag struntar i färgen, den är ju uppenbarligen inte naturlig att bevaras, enbart något vi vant oss vid.

Kan även stå ut med sämre hållbarhet och ett något högre pris om det är ett måste.

Köper mestadels rått kött nuförtiden. Planerar även på att öka mina färdigheter inom rökning/torkning, det blir bra, men lite ojämnt resultat.

Dock kan jag hitta lite skinkor utan natriumnitrit, men det är få, och att jag gissar att hälften av dessa kallar E250 för salt.. Hoppas jag har fel där.

edit: Fast lite goda korvar med E250 slinker ner fortfarande..

Jag tillverkar mer och mer chark etc själv, men det beror på att kvalité inte längre är särskikt tillgängligt i Sverige. Urvattnad skinka går birt för mig.

Nitrit får inte gå under beteckningen salt utan E-nummer eller kemiskt namn ska framgå.

Däremot får man göra "naturaly cured" med ex. rödbetsjuice utan att det framgår att det är nitrit i produkten... vilket det ändå är då de "naturliga" sätten att rimma innehåller nitrat som omvandlas till nitrit i köttet. Samma sak men hippiesen med skygglappar blir glada.

Jag använder nitrit till mycket men inte allt.
Stekfläsk rimmar jag utan, julskinka ibland utan men helst med, annars blir smak och konsistens fel.

Hela köttstycken som torkas utan rökning är oftast godare utan. En smaksak dock.
Citera
2017-08-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RektNOUGAT
Akta dig din smutsiga kapitalist. Rätt smak får man av att behandla djuren och köttet rätt från början. Färg är irrelevant, folk måste lära sig att äta mat utan kulörer inblandade. Kvalite? GTFO det är för att försöka dölja den dåliga behandlingen av både djur och köttet.

Ja, självklart får man kvalité av rätt djurhållning. Det vore fel att påstå något annat.
Nitrit har dock inget med det att göra och är inget komplement för att rädda bristfälligt kött.
Nitrit är heller inget färgämne, det är en antioxidant.
Att charkindustrin vant oss vid dåliga varor och att betala för vatten är en annan fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in