Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 03:58
  #1
Medlem
Tja tja, förra året slutade jag med ett tjog piller pga. akatisi, fick e-citalopram på lägsta dosen då jag är livrädd för att få akatisividret igen (min läkare sa att det var en mild medicin). Mycket ångest fanns kvar även med den insatt, aptiten var obefintlig, och sömnen är som alltid kass, så fick då mirtazapin insatt för ja ångestreducering + för sömn och aptit, men jag ville bara ha den vid behov (vill inte fastna i samma onda medicincirkel som ledde till akatisifittan). Det funkade bra hela våren förutom vid pms och sånt, och kunde till och med lägga på mig ett kilo lol. Eller höjde e-citalopramen i mars, men annars så.
Sommaren började bra men så nu för några veckor sen började jag känna mig depressiv igen, mycket stark ångest, rejält dålig aptit osv. Tänkte att det nog var pmsen, men skiten höll i sig. Har typ inte käkat av mirtazapinen under den perioden, och så typ i förrgår käkade jag en för att sova och när jag vaknade fanns fan ingen ångest kvar och dom tråkiga självmordstankarna fick jag va utan också. Tog en igen imorse (jobbar natt så jag sover ofta på dagarna) och vaknade utan själsvånda.
Nu känner jag mig förvirrad och lite lost, kan man bli beroende av mirtazapin? Eller motar jag bara bort en depression? Har ju inte tagit den regelbundet så känns konstigt att kroppen så jävla gärna vill ha den? Jag känner ett desperat behov att veta om jag håller på att bli deprimerad igen eller om det bara är medicinerna som jävlas med mig..
Någon som har erfarenhet av mirta? Har blivit så nojig på mediciner nu, och min läkare vill ju att jag ska käka allt i hela världen så jag vet inte om jag kan lita helt på henne heller...
Haha så jävla mycket irrelevant skit jag skrivit, men min hjärna kan inte vara kort och koncist, sorry '
Citera
2017-08-13, 10:25
  #2
Medlem
körde mirtzapin en hel del.

hade väl inte den djupaste depressionen men var i ett mörker. med mirtzapin efter en månad så hade jag bättre sömn och positiv vilja. de omkring mig gillade mig mer och mer.

fick även mer intensiva org*smer och var lite mer småkåt dygnet runt, är kille så vet inte om det blir samma för dig.

biverkningar.

-sömnig ca. 1 timme efter tagit tabletten
-ingen matlust åt mat mekaniskt fast jag inte hade matlust
-extremt torr i halsen vaken tid, torrhosta.
Citera
2017-08-13, 11:13
  #3
Medlem
Sqrbankens avatar
Jag blev helt bäng dagen efter på mirtazapin. Bäng i den meningen att jag var så utmattad/"bakfull" att jag inte kunde tänka klart. Blev trött i musklerna också vilket var ohållbart iom mitt fysiska yrke. Tråkigt, medicinen gjorde mig trots allt trött och en smula mindre ångestfri på kvällen.

Nu fann jag TS text rätt rörig. Det tycks dock som om mirtan verkligen hjälper dig så jag menar att du ska fortsätta ta den medicinen om du långsiktigt får högre livskvalitet. Är mirtazapin beroendeframkallande?

Inga antidepressiva läkemedel godkända för försäljning i Sverige är beroendeframkallande. Trots att mirtazapin inte orsakar beroende har klinisk-praktiska erfarenheter visat att abrupt utsättande efter långvarig behandling ibland kan ge utsättningssymtom. Några av de mest rapporterade förekommande utsättningssymtomen är illamående, ångest och agitation. Därför rekommenderas alltid att man sakta ska trappa ner sin mirtazapindos istället för att sluta tvärt.

- mirtazapin.se
Citera
2017-08-13, 11:55
  #4
Medlem
Nej, Mirtazapin är inte beroendeftamkallande utan har en rätt kraftig exponentiellt antidepressivum effekt beroende på doseringen. Mirtazapin är också antagligen det bästa sömnläkemedlet då REM och deltasömnen (djupaste) liknar den normala, något som non-benso och benso modifierar.

Eftersom M. har också effekt på alfa-receptorerna är detta en kraftig augmentationsläkemedel tillsammans med andra SSRI.

Antidepressiva har en neuronal skyddseffekt och bidrar til att det neuronala plasticiteten blir bättre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback