• 1
  • 2
2017-08-13, 00:23
Medlem
GormDenGamles avatar
De senaste fyra, fem veckorna har min urin varit väldigt mörk, luktar extremt mycket och skummar när jag slår en sjua.
Jag springer även på toa tio till femton gånger om dagen med rikliga mängder urin.

Tänk er mörk morgonurin. Så mörk är min dygnet runt oavsett hur mycket jag dricker. Och då dricker jag minst två liter vatten om dagen.
Det skummar också, vilket det aldrig har gjort förut.
Lukten ska vi inte tala om. En odör som stannar kvar i badrummet en liten stund.

Någon som kan veta vad det handlar om?

Jag har sökt lite på nätet, men det är så många olika svar.
Jag förväntar mig heller inte att någon här ska ställa en diagnos, så klart.

För en vecka sedan tog jag en sticka. Dock förstår jag inte mycket av den, men tog bild. Men om (!) jag har tolkat den fel, har jag för hög "PRO".
Någon som kan hjälpa mig att tyda, om det går?
Testet kan vara lite vagt då jag hade pinkat två, två och en halv timme före jag tog det.

Jag konsumerar inte alkohol eller tar någon medicin.
För fem år sedan hade jag njursten.
Under en hälsokontroll året därefter, hade jag lite blod i urinen.
Senast redigerad av GormDenGamle 2017-08-13 kl. 00:27.
Citera
2017-08-13, 00:28
Medlem
Leviathan99s avatar
Låter som du har mycket äggvita i urinen, här kan du läsa mer:
http://www.privatmedicin.se/medicinb...vita-i-urinen/
Citera
2017-08-13, 00:31
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviathan99
Låter som du har mycket äggvita i urinen, här kan du läsa mer:
http://www.privatmedicin.se/medicinb...vita-i-urinen/

Tack!
Jag har varit inne på den länken förut.
Diabetes och högt blodtryck kan uteslutas.
Dock har jag mörkt att mina smalben kan svullna lite om jag har gått i flera timmar. Men väldigt sällan.
Citera
2017-08-13, 00:36
Medlem
uttorkad? dricker för lite vatten?
Citera
2017-08-13, 00:44
Medlem
Readyfreddies avatar
Njurinflammation?

"Ett symtom som kan bero på njurinflammation och som är så tydligt att man själv kan märka det är svullnader i underbenen eller i fötterna, så kallat ödem. Ett annat symtom kan vara att urinen skummar."

https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sj...omerulonefrit/

Det är nog bäst att uppsöka läkare. Lät ju lite som njursvikt också.
Citera
2017-08-13, 00:44
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Och då dricker jag minst två liter vatten om dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av mnish
uttorkad? dricker för lite vatten?

Nej. Minst två liter om vatten om dagen.
Citera
2017-08-13, 00:46
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Njurinflammation?

"Ett symtom som kan bero på njurinflammation och som är så tydligt att man själv kan märka det är svullnader i underbenen eller i fötterna, så kallat ödem. Ett annat symtom kan vara att urinen skummar."

https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sj...omerulonefrit/

Det är nog bäst att uppsöka läkare. Lät ju lite som njursvikt också.

Tack för den länken!
Har varit där inne också.
Men det där med njursvikt skrämmer mig lite.

Dessutom, i din länk, står det följande:
"Det är inte känt varför man får en njurinflammation. Den kan ibland komma efter en infektion, till exempel halsfluss. Andra inflammationssjukdomar som påverkar blodkärlen eller som innebär att immunförsvaret angriper den egna kroppen, som exempelvis sjukdomen SLE, kan också leda till en typ av njurinflammation."

Nu har inte jag SLE (inte vad jag vet). Men en nära släkting till mig har SLE, och det är ärftligt..
Citera
2017-08-13, 00:49
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Tack för den länken!
Har varit där inne också.
Men det där med njursvikt skrämmer mig lite.
Dessutom, i din länk, står det följande:
"Det är inte känt varför man får en njurinflammation. Den kan ibland komma efter en infektion, till exempel halsfluss. Andra inflammationssjukdomar som påverkar blodkärlen eller som innebär att immunförsvaret angriper den egna kroppen, som exempelvis sjukdomen SLE, kan också leda till en typ av njurinflammation."

Nu har inte jag SLE (inte vad jag vet). Men en nära släkting till mig har SLE, och det är ärftligt..
Man verkar ju kunna få njurinflammation av njursten. Du kanske har fått nya sådana?
Citera
2017-08-13, 00:51
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Man verkar ju kunna få njurinflammation av njursten. Du kanske har fått nya sådana?

Jag har inga smärtor. Inga känningar, eller någonting.
Den smärtan jag fick vid min första (och enda) njursten, vill jag inte ha igen. Fy fan vilken smärta!
Citera
2017-08-13, 00:54
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Gå till vårdcentralen inom en snar framtid.

Om du vill ha hjälp att tyda stickan så lägg upp en bild på burken/förpacningen där mallen finns också. Annars går det inte att veta säkert vilket fält som är vilket.

Hur gammal är du på ett ungefär? Har du haft ont i halsen innan det började?
Citera
2017-08-13, 00:58
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Gå till vårdcentralen inom en snar framtid.

Om du vill ha hjälp att tyda stickan så lägg upp en bild på burken/förpacningen där mallen finns också. Annars går det inte att veta säkert vilket fält som är vilket.

Hur gammal är du på ett ungefär? Har du haft ont i halsen innan det började?

Jag letade efter den mallen. Tyvärr hittade jag den inte. Men nästa gång jag är där, ska jag försöka finna den.

Jag är mellan 30-35 år.
Ont i halsen? Inte i det sista, nej. Inte alls i år om jag inte har glömt något tillfälle.
Jag svettas väldigt mycket också när jag är ute. Fryser också om fötterna när jag är hemma. Vet inte om det har något att säga.
Citera
2017-08-13, 01:03
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Jag letade efter den mallen. Tyvärr hittade jag den inte. Men nästa gång jag är där, ska jag försöka finna den.

Jag är mellan 30-35 år.
Ont i halsen? Inte i det sista, nej. Inte alls i år om jag inte har glömt något tillfälle.
Jag svettas väldigt mycket också när jag är ute. Fryser också om fötterna när jag är hemma. Vet inte om det har något att säga.

Vistt kan vi gissa och spekulera här men jag tycker du skall söka sjukvården. Frågan är varför du inte gjort det redan. Läkarskräck?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in