• 1
  • 2
2017-08-12, 19:48
Medlem
Ettrosatangentbords avatar
Ja, ännu en snubbe här som är arg på förbudet mot hasch

Nej men när jag började röka försvann tristessen, ångesten, sömnlösheten och min djupa depression. Ni vet kanske hur det är. Rökte varje dag under julledigheten och har aldrig mått bättre, säg vad ni vill. Levde som vanligt på dagarna och rökte på kvällen när jag inte hade något roligare för mig.

Var såklart tvungen att sluta eftersom vi fick slumpmässiga drogtest på jobbet och det leder till frågan. Varför i helvete har man det? Är det inte mer rimligt att drogtesta någon som verkar påtänd under arbetstid än att man får fast någon som kanske rökt och mått bra på lördagen innan?

Men jag kom precis på nu när jag skrev inlägget att dom kanske inte ser någon skillnad på om man är hög på arbetstid eller rökte två dagar innan men tycker ändå att det inte ska vara slumpmässigt. Bara vid misstanke.

Har jobbat på samma ställe i 4 år utan att jag har fått gå på drogtest men plötsligt kommer det väl så jag har gett fan i att röka på ett tag och mår lika dåligt som innan jag började och vill skjuta mig själv varenda kväll. Adjö till mirakelkuren.

Hur har ni det på ert jobb? Är det verkligen vanligt att ha slumpmässiga drogtester? Jag antar att det är pissprov man får göra och inte bara blåsa som med alkohol?

Tack för mig, längtar efter era hatkommentarer
Citera
2017-08-12, 19:51
Bannlyst
Om jag var arbetsgivare så hade jag hellre valt nyktra personer som inte brukar droger framför någon med ett missbruk. Vilket är ganska naturligt när valet faktiskt finns, missbrukare går inte att lita på i lika hög grad särskilt inte om det rör sig om farliga maskiner eller där uppmärksamhet och vakenhet är viktigt.

Varför har de slumpmässiga drogtester på ditt jobb? För att de antingen vill ha nyktra personer framför spakarna eller så gillar de helt enkelt inte missbrukare.

Oavsett så är du där trots att de inte vill ha dig där.
Citera
2017-08-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiothick
Om jag var arbetsgivare så hade jag hellre valt nyktra personer som inte brukar droger framför någon med ett missbruk. Vilket är ganska naturligt när valet faktiskt finns, missbrukare går inte att lita på i lika hög grad särskilt inte om det rör sig om farliga maskiner eller där uppmärksamhet och vakenhet är viktigt.

Varför har de slumpmässiga drogtester på ditt jobb? För att de antingen vill ha nyktra personer framför spakarna eller så gillar de helt enkelt inte missbrukare.

Oavsett så är du där trots att de inte vill ha dig där.

Men anses man som onykter om man rökte tre dagar innan jobbet?

edit: Och som sagt, sköter man sig så ser jag inte problemet. Är man hög på jobbet så är det nog däremot svårt att sköta sig.
Senast redigerad av Ettrosatangentbord 2017-08-12 kl. 19:57.
Citera
2017-08-12, 20:00
Medlem
De flesta ställen jag jobbat på som tar slumpmässiga prover har använt sig av salivtest. Iaf större företag. Jag ska inte säga att jag gillar slumpmässiga drogtest helt utan anledning utan är helt med dig på att det relevanta bör vara om någon är påverkad under arbetstid.

Salivtest har o andra sidan en väldigt kort spårbarhetstid så det är väl nån form av kompromiss av det hela antar jag.

Prov vid misstanke och nyanställning har jag väl däremot inget emot, det är upp till dem o de vill göra så, och upp till mig om jag vill jobba för ett sånt företag helt enkelt.
Citera
2017-08-12, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
Men anses man som onykter om man rökte tre dagar innan jobbet?

edit: Och som sagt, sköter man sig så ser jag inte problemet. Är man hög på jobbet så är det nog däremot svårt att sköta sig.

Missbruk i vilket fall som helst.
Citera
2017-08-12, 20:07
Medlem
Citat:

Alltid lika kul att vi svenskar kan supa ner oss fullständigt på stan, spy och börja slåss men inte sitta hemma en kväll och chilla med en jolle framför tvn.

Nej förlåt, vill inte börja diskutera det men jag kan inte låta bli att nämna det

Jag märkte ingen skillnad i vintras när jag hade rökt två veckor i rad och sedan jobbat. Jobbade precis som vanligt, eller lite bättre eftersom jag kunde somna i tid kvällen innan pga rökat. Att vara trött på jobbet borde vara mer farligt och det finns det nog många bevis på.

Men jag förstår att man vill ha så duktiga och fina personer som möjligt om man är arbetsgivare. Det säger jag inte emot. Tycker bara det är fel med slumpmässiga test.
Citera
2017-08-12, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
Alltid lika kul att vi svenskar kan supa ner oss fullständigt på stan, spy och börja slåss men inte sitta hemma en kväll och chilla med en jolle framför tvn.

Nej förlåt, vill inte börja diskutera det men jag kan inte låta bli att nämna det

Jag märkte ingen skillnad i vintras när jag hade rökt två veckor i rad och sedan jobbat. Jobbade precis som vanligt, eller lite bättre eftersom jag kunde somna i tid kvällen innan pga rökat. Att vara trött på jobbet borde vara mer farligt och det finns det nog många bevis på.

Men jag förstår att man vill ha så duktiga och fina personer som möjligt om man är arbetsgivare. Det säger jag inte emot. Tycker bara det är fel med slumpmässiga test.

Varför pratar du med mig om alkohol för? Jag dricker inte ens.

Sedan går det inte att mäta alkohol flera dagar efteråt och sedan är det lagligt (vilket är ett resultat av att det är socialt accepterat). Du argumenterar som om du vore autistisk.
Citera
2017-08-12, 20:19
Medlem
franges avatar
Beror ju helt och hållet på vad du jobbar med. Själv har jag ett jobb som innefattar extremt farliga arbetsuppgifter, där det bokstavligt talat räcker med att snubbla till lite och vifta för långt med en arm eller ta ett kliv åt fel håll för att få en kroppsdel avkapad, bli styckad på mitten, eller bli bokstavligt talat krossad - varför det inte är önskvärt att vara berusad eller påverkad där under arbetstid kanske inte behöver en närmare förklaring.
Citera
2017-08-12, 20:23
Medlem
Citat:
Varför pratar du med mig om alkohol för? Jag dricker inte ens.

Sedan går det inte att mäta alkohol flera dagar efteråt och sedan är det lagligt (vilket är ett resultat av att det är socialt accepterat). Du argumenterar som om du vore autistisk.

Personliga påhopp tyder alltid på svaghet och arrogans, säger inget mer.
Senast redigerad av Ettrosatangentbord 2017-08-12 kl. 20:25.
Citera
2017-08-12, 20:24
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:

skillnad på missbruk och bruk...

kan garantera att du har minst ett missbruk, internetporr, godis, kaffe, alkohol, spel, sexmissbruk, dator/tvspel eller nikotin?
se där ja, du var inte bättre själv.

varför ?
man har lurat i företagen att det är bra att drog testa sina anställda, något företagen som tillverkar testerna har fått lurat i företagen, och ja dom tjänar multum på dessa tester

så som vanligt handlar det om pengar, dom flesta företag skiter fullständigt om du knarkar/super ihjäl dig på helgerna, så länge du sköter ditt jobb och är nykter på jobbet, vilket är rätt logiskt.

och det ser ju bra ut för företagen som är "ansvarsfulla" lite posetiv reklam, vi är duktiga, klappa sig själva på ryggen lite granna.

sen majoriteten av folk som har lyckats i världen, har knarkat någon gång under sin livs tid, dom som håller sig inom ramarna för vad som är lagligt, är dom som aldrig kommer någon vart i livet, står och stampar på samma ruta hela livet samtidigt som dom inväntar döden, sorligt men sant.

som allt annat, droger kan vara bra och dåligt, det beror på personen som knarkar, som alkohol, och allt annat vi använder för att fly våran verkligheten med en stund.

lagar är skapad av retards, för retards
Citera
2017-08-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Beror ju helt och hållet på vad du jobbar med. Själv har jag ett jobb som innefattar extremt farliga arbetsuppgifter, där det bokstavligt talat räcker med att snubbla till lite och vifta för långt med en arm eller ta ett kliv åt fel håll för att få en kroppsdel avkapad, bli styckad på mitten, eller bli bokstavligt talat krossad - varför det inte är önskvärt att vara berusad eller påverkad där under arbetstid kanske inte behöver en närmare förklaring.

Jo det har du rätt i. Är nog ganska farliga arbetsuppgifter på mitt jobb. Inte just där jag jobbar men det drogtester blir väl lika för alla.
Citera
2017-08-12, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
varför ?
man har lurat i företagen att det är bra att drog testa sina anställda, något företagen som tillverkar testerna har fått lurat i företagen, och ja dom tjänar multum på dessa tester

Men företaget tjänar väl inte på att drogtesta folk, det kostar väl för företaget att införskaffa ett sånt system?

edit: Fattade fel, såg att du menade företagen som har hand om testerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in