2017-08-12, 17:02
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag har lagt mrke till en sak nu under de senaste veckorna.
Har i flera r haft som "surf-rutin" att snabbkolla p SvD och DN d och d fr att se om det hnt nt intressant (vilket det frsts nstan aldrig har). De har ofta haft ganska olika artiklar hgst upp p frstasidan, men nu p slutet har de i stort sett ordagrant kopierade rubriker och ingresser och samma eller snarlika bilder, gller ofta de versta 4-5 olika artiklarna/mnena.

Har nn mer tnkt p det eller r det jag som blivit mer knslig?
Citera
2017-08-12, 20:36
Medlem
Europes avatar
Det r en generell tendens att tidningarna allt mer innehller korta TT-artiklar och drfr har samma text. Det har i hg grad att gra med de stora nedskrningarna p redaktionerna de senaste ren, d dagstidningen i sig r helt pass som medieform, men ven internetdelen har problem med att f betalt fr sina produkter (medan pappersupplagorna - och drmed huvudinkomsterna - oavbrutet rasar). Tillgngen till internet gr det lttare och billigare att jmfra innehllet i de olika tidningarna, vilket i sin tur lr ka medvetandet om att de olika tidningarna i allt hgre utstrckning bestr av samma TT-notiser.
Citera
2017-08-12, 22:08
Medlem
KokaGrodas avatar
Svenskan har nrmat sig DN ven agendamssigt, speciellt d det handlar om Trump eller invandringsrelaterat material.

Ls grna http://iotakt.se/medierna-och-makten/ , en trffande beskrivning p allmntillstndet
Citera
2017-08-13, 00:28
Medlem
MADs avatar
Det r fortfarande stor skillnad p DN och SvD.
Jag har lst bda dagligen de senaste 15 ren och DN har svngt helt sedan Wolodarski blev redaktr med sin hets mot Trump och Putin medan SvD frblivit den samma.
Att de r lika ibland beror nog mer p att de kper samma artiklar frn t ex TT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in