Citat:
Problemet med folk, som dig, är att ni gärna utgår från ert egna beteende. Jag kan inte säga något om din specifika kunskap om fonder eller dylikt, du är säkert jätteduktig och har tjänat flera tusen på Avanzas lockfond.
Men, med placeringshorisont på 3-5 år (som jag förstått det), skall inte TS ENBART lägga sitt sparande i en Indexfond Sverige. Nu sitter jag dåligt till med mobilen, men har Zero och superfonden en 6:a på riskskalan?
Vad gör att TS skall ta den risken?
Om TS väljer att satsa på någon av fonderna, på kort sikt, och marknaden skulle totalhaverera kommande månader. Står du för förlusten som TS gör?
Motivera; varför skall TS placera sina pengar i en indexfond Sverige?
Edit; såg nu att TS i ett senare inlägg nämnde c:a 10 års sparhorisont, då är det något annorlunda gällande risken som Indexfonder Sverige innebär. Dock, alla ägg i samma korg. Nej tack.
Men, med placeringshorisont på 3-5 år (som jag förstått det), skall inte TS ENBART lägga sitt sparande i en Indexfond Sverige. Nu sitter jag dåligt till med mobilen, men har Zero och superfonden en 6:a på riskskalan?
Vad gör att TS skall ta den risken?
Om TS väljer att satsa på någon av fonderna, på kort sikt, och marknaden skulle totalhaverera kommande månader. Står du för förlusten som TS gör?
Motivera; varför skall TS placera sina pengar i en indexfond Sverige?
Edit; såg nu att TS i ett senare inlägg nämnde c:a 10 års sparhorisont, då är det något annorlunda gällande risken som Indexfonder Sverige innebär. Dock, alla ägg i samma korg. Nej tack.
Visst kan man hålla på med mer avancerad riskspridning, men jag bedömde att TS inte är mottaglig för den typen av upplägg, då han trots allt har bokat in en rådgivning på banken och kommer ut därifrån utan att egentligen förstå vad för råd han har fått. En instruktion med ett tips att köpa en fond är nog så avancerat.
Vidare står jag så klart inte för någons förluster, vad är det för dumheter. Börsen är förenad med risk och man kan inte förvänta sig att man säkert får ut lika mycket som man satt in. Du kan fäktas med riskskalor hur mycket du vill, eller så kan vi fokusera på sakfrågan och vad som är underliggande. Att investera i en fond som sprider risken på omx30 är ett utmärkt sätt att börja sitt sparande på. Om jag hade rekommenderat hävstångsprodukter och liknande hade du gärna fått halshugga mig, men knappast för omx30.
Du frågar varför ts ska ta den risken. Jo för att det helt enkelt är en rimlig risk att ta. Ska du ha mindre risk så handlar det om räntefonder och andra mixade produkter, som i princip handlar om att du lånar ut dina pengar till någon som vågar placera riktigt och du får betala för det. En gratis indexfond innehållande stabila bolag är en utmärkt medelväg att gå.
Men jag håller med. Med större belopp och när sparandet växer så ska man försöka få en större spridning. Men för 50-100k tycker jag det är överkurs.