Flashback bygger pepparkakshus!
2017-08-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Problemet med folk, som dig, är att ni gärna utgår från ert egna beteende. Jag kan inte säga något om din specifika kunskap om fonder eller dylikt, du är säkert jätteduktig och har tjänat flera tusen på Avanzas lockfond.

Men, med placeringshorisont på 3-5 år (som jag förstått det), skall inte TS ENBART lägga sitt sparande i en Indexfond Sverige. Nu sitter jag dåligt till med mobilen, men har Zero och superfonden en 6:a på riskskalan?

Vad gör att TS skall ta den risken?
Om TS väljer att satsa på någon av fonderna, på kort sikt, och marknaden skulle totalhaverera kommande månader. Står du för förlusten som TS gör?

Motivera; varför skall TS placera sina pengar i en indexfond Sverige?

Edit; såg nu att TS i ett senare inlägg nämnde c:a 10 års sparhorisont, då är det något annorlunda gällande risken som Indexfonder Sverige innebär. Dock, alla ägg i samma korg. Nej tack.

Visst kan man hålla på med mer avancerad riskspridning, men jag bedömde att TS inte är mottaglig för den typen av upplägg, då han trots allt har bokat in en rådgivning på banken och kommer ut därifrån utan att egentligen förstå vad för råd han har fått. En instruktion med ett tips att köpa en fond är nog så avancerat.

Vidare står jag så klart inte för någons förluster, vad är det för dumheter. Börsen är förenad med risk och man kan inte förvänta sig att man säkert får ut lika mycket som man satt in. Du kan fäktas med riskskalor hur mycket du vill, eller så kan vi fokusera på sakfrågan och vad som är underliggande. Att investera i en fond som sprider risken på omx30 är ett utmärkt sätt att börja sitt sparande på. Om jag hade rekommenderat hävstångsprodukter och liknande hade du gärna fått halshugga mig, men knappast för omx30.

Du frågar varför ts ska ta den risken. Jo för att det helt enkelt är en rimlig risk att ta. Ska du ha mindre risk så handlar det om räntefonder och andra mixade produkter, som i princip handlar om att du lånar ut dina pengar till någon som vågar placera riktigt och du får betala för det. En gratis indexfond innehållande stabila bolag är en utmärkt medelväg att gå.

Men jag håller med. Med större belopp och när sparandet växer så ska man försöka få en större spridning. Men för 50-100k tycker jag det är överkurs.
Citera
2017-08-12, 23:06
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Visst kan man hålla på med mer avancerad riskspridning, men jag bedömde att TS inte är mottaglig för den typen av upplägg, då han trots allt har bokat in en rådgivning på banken och kommer ut därifrån utan att egentligen förstå vad för råd han har fått. En instruktion med ett tips att köpa en fond är nog så avancerat.

Vidare står jag så klart inte för någons förluster, vad är det för dumheter. Börsen är förenad med risk och man kan inte förvänta sig att man säkert får ut lika mycket som man satt in. Du kan fäktas med riskskalor hur mycket du vill, eller så kan vi fokusera på sakfrågan och vad som är underliggande. Att investera i en fond som sprider risken på omx30 är ett utmärkt sätt att börja sitt sparande på. Om jag hade rekommenderat hävstångsprodukter och liknande hade du gärna fått halshugga mig, men knappast för omx30.

Du frågar varför ts ska ta den risken. Jo för att det helt enkelt är en rimlig risk att ta. Ska du ha mindre risk så handlar det om räntefonder och andra mixade produkter, som i princip handlar om att du lånar ut dina pengar till någon som vågar placera riktigt och du får betala för det. En gratis indexfond innehållande stabila bolag är en utmärkt medelväg att gå.

Men jag håller med. Med större belopp och när sparandet växer så ska man försöka få en större spridning. Men för 50-100k tycker jag det är överkurs.

Den viktigaste regeln när det gäller rådgivning är att se till individen. I ditt fall ser du till hur DU hade gjort.

Att rekommendera en fond, absolut inget fel i det. Men varför skall TS placera i just den HÄR fonden benämner du inte, mer än att den är gratis och innehåller stabila bolag. Samma index har senaste månaden backat 6%.

Ja historiskt sett är den superbra och alla prisar svensk utveckling. Men det finns inga garantier att den går lika bra för det.

Av att döma TS så är hen inte direkt insatt i fonder och vad det innebär med risktagande, bör en sån person investera sina pengar i en korg?

Man behöver inte köpa endast räntefonder, eller bara aktiefonder för den delen. Vad säger att TS inte skulle må bra av en 60/4 portfölj med aktier/långa räntor?

Skall du ge rekommendationer så skall du inte utgå från vad DU hade gjort, för det är sällan relevant.
Citera
2017-08-12, 23:19
Medlem
Om du vill göra det enkelt så skulle jag skaffa en konto på Nordnet.
sätta upp autogiro på deras superfonder och välja 50% sverige, 25% norge och 25% danmark. Då har du en bra början, och om du inte vill sätta dig in mer så funkar denna lösningen kanon.

Inte guld och gröna skogar, men bra avkastning över tid.
Citera
2017-08-12, 23:31
Medlem
Citat:
Den viktigaste regeln när det gäller rådgivning är att se till individen. I ditt fall ser du till hur DU hade gjort.

Att rekommendera en fond, absolut inget fel i det. Men varför skall TS placera i just den HÄR fonden benämner du inte, mer än att den är gratis och innehåller stabila bolag. Samma index har senaste månaden backat 6%.

Ja historiskt sett är den superbra och alla prisar svensk utveckling. Men det finns inga garantier att den går lika bra för det.

Av att döma TS så är hen inte direkt insatt i fonder och vad det innebär med risktagande, bör en sån person investera sina pengar i en korg?

Man behöver inte köpa endast räntefonder, eller bara aktiefonder för den delen. Vad säger att TS inte skulle må bra av en 60/4 portfölj med aktier/långa räntor?

Skall du ge rekommendationer så skall du inte utgå från vad DU hade gjort, för det är sällan relevant.

Ehrm. Självfallet utgår jag från vad jag hade gjort, ergo vad jag tycker är det bästa för ts givet de förutsättningar vi har. Hur skulle det annars se ut, vad skulle jag utgå från om inte mig själv och ts förutsättningar.

Att fonden är gratis och innehåller stabila bolag är väl formidabla argument. Jag har inte skrivit det i den enkla formen själv, men när du lägger fram det så, så låter det som en fantastisk investering. Backat 6%? Självklart händer sånt, det är börsen det handlar om. Det är bara en uppvärmning till vad som kan ske om det skulle eskalera i Korea. Om du tittar på året så har index gått upp. Vi kan fortsätta kolla på olika intervall hela kvällen om du tycker sånt är lika kul som jag.

TS får gärna köpa en portfölj innehållande räntefonder om han vill det. Jag ger så klart de råd jag tycker är bäst, sen får du ge de råd du tycker är bäst. Jag höll som sagt mitt råd så simpelt som möjligt av en anledning. Om samma person kommer tillbaka om ett år och säger att han har investerat 50k i en indexfond och nu har ytterligare 50k att investera så kommer jag antagligen ge ett råd om något som sprider det lite. Men just nu tyckte jag det handlade om att komma igång enkelt med ett sparande.
Citera
2017-08-13, 00:51
Medlem
Citat:
Nja på det fetmarkerade.

Beror på vem man pratar med. Har själv en personlig bankkontakt hos en av storbankerna som hjälper mig och sambon med våra placeringar i fonder.

Vi har alltid en årlig genomgång som inte kostar mig någonting, dessutom vet hen vad vi efterfrågar och rekommenderar inga dyrgripar.

Jag kan ju också alltid avstå från rådet om jag anser att det finns bättre alternativ till samma risk med lägre kostnad.

Banken har säkert tjänat pengar på oss, men vi har också tjänat pengar i form av avkastning
Mitt svar var riktat mot majoriteten av svenska befolkningen, som ofta har mycket liten kunskap och förståelse för dessa saker. Såklart finns personer som du och jag som kan syna vad banken säger och påstår men vi utgör en väldigt liten minoritet. Det vet du säkert redan dock.

Baserat på vad han skrev och hur han skrev det verkar han inte ha så värst bra koll, därför skrev jag på det sättet.

En årlig genomgång är inte heller många som får, utan att kräva det. En vanlig "svensson" är ingen kund som banken direkt trånar efter och lägger ner så lite krut som möjligt på denne.
Citera
2017-08-13, 08:57
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ehrm. Självfallet utgår jag från vad jag hade gjort, ergo vad jag tycker är det bästa för ts givet de förutsättningar vi har. Hur skulle det annars se ut, vad skulle jag utgå från om inte mig själv och ts förutsättningar.

Att fonden är gratis och innehåller stabila bolag är väl formidabla argument. Jag har inte skrivit det i den enkla formen själv, men när du lägger fram det så, så låter det som en fantastisk investering. Backat 6%? Självklart händer sånt, det är börsen det handlar om. Det är bara en uppvärmning till vad som kan ske om det skulle eskalera i Korea. Om du tittar på året så har index gått upp. Vi kan fortsätta kolla på olika intervall hela kvällen om du tycker sånt är lika kul som jag.

TS får gärna köpa en portfölj innehållande räntefonder om han vill det. Jag ger så klart de råd jag tycker är bäst, sen får du ge de råd du tycker är bäst. Jag höll som sagt mitt råd så simpelt som möjligt av en anledning. Om samma person kommer tillbaka om ett år och säger att han har investerat 50k i en indexfond och nu har ytterligare 50k att investera så kommer jag antagligen ge ett råd om något som sprider det lite. Men just nu tyckte jag det handlade om att komma igång enkelt med ett sparande.

Återigen missar du det viktigaste. Du utgår inte från TS förutsättningar.

Vad vet vi om TS?

*Medelålders man
*Syftet med sparandet är att öka sin avkastning från att ha pengarna på inlåningskonto.
*Sparhorisonten är 10 år har det nämnts

Vad vet vi inte om TS?
*Förstår han vad det innebär att placera sina pengar? Vad finns det för risker?

*Hur ofta kommer han att se över sitt sparande och vilja ombalansera sina fonder?

*Vid vilken förlust känner TS sig obekväm och vill dra sig ur i förtid? Är TS beredd att ta risken för att öka chansen till högre avkastning?

*Är hög avkastning viktigare än att kapitalet inte minskar?

-----

Återigen, se till helheten, du har inte förstått TS förutsättningar utan utgår återigen endast från vad du själv hade gjort. Vilket är det största felet du kan göra när du ger råd.

Beroende på TS svar på frågorna som är obesvarade så kan man diskutera vilka portföljer man kan ha.
Citera
2017-08-13, 09:04
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Mitt svar var riktat mot majoriteten av svenska befolkningen, som ofta har mycket liten kunskap och förståelse för dessa saker. Såklart finns personer som du och jag som kan syna vad banken säger och påstår men vi utgör en väldigt liten minoritet. Det vet du säkert redan dock.

Baserat på vad han skrev och hur han skrev det verkar han inte ha så värst bra koll, därför skrev jag på det sättet.

En årlig genomgång är inte heller många som får, utan att kräva det. En vanlig "svensson" är ingen kund som banken direkt trånar efter och lägger ner så lite krut som möjligt på denne.

Vet dessvärre inte hur det fungerar i alla banker. En sak jag dock kan tycka är en liten grund i det hela är att man själv som kund faktiskt skall känna att det är något man behöver.

Därför tycker jag att man, som kund, själv skall ta ansvaret och ringa.

Sannolikt är det få som är tillräckligt insatta, eller kunniga. Det är dock dessa personer som behöver få förklarat vad det innebär att t.ex placera pengarna idag för chansen att dem växt till sig inom x år då man behöver dem på nytt.

Vi (utan att höja mig själv till skyarna) som kan marknaden och förstår hur den fungerar, vi sköter våra placeringar själva till större del. Kan dock vara skönt att ha en genomgång med en, minst, lika kunnig person för att se om man missat något.
Citera
2017-08-13, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Vet ni annars bra pensionsförsäkringar eller kapitalförsäkringar får ni gärna komma med rekommendationer, och om man ska ha det istället för aktier/fonder?
Köp lägenhet/hus finns ingen bättre kapitalförsäkring. Du tjänar mer på att bo än på att jobba.
Citera
2017-08-13, 09:55
Medlem
icecools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Köp lägenhet/hus finns ingen bättre kapitalförsäkring. Du tjänar mer på att bo än på att jobba.

Att köpa bostad har gynnat sig väldigt bra de senaste åren men det är ingen garanti att det fortsätter så. Jag har köpt mina boenden och gått mycket plus men det är inget man kan räkna med!

Till frågan om bankrådgivare: När du sätter dig med en rådgivare som är "gratis" så är det du som är produkten om ni förstår vad jag menar. Jag tar gärna in råd och reflektioner men skulle aldrig (igen ) köpa vad de rekomenderar rakt av. Jag köpte något paket av Handelsbanken runt 2006, det var ingen dålig investering men hade jag läst på vad det egentligen var så hade jag kunnat köpa de ingående instrumenten själv och kommit mycket billigare undan om jag skulle vilja ha den strategin de föreslog. Hade jag köpt en billig räntefond och en billig indexfond hade jag fått otroligt högre avkastning till samma risk.
Senast redigerad av icecool 2017-08-13 kl. 10:02.
Citera
2017-08-13, 09:59
Medlem
Citat:
Återigen missar du det viktigaste. Du utgår inte från TS förutsättningar.

Vad vet vi om TS?

*Medelålders man
*Syftet med sparandet är att öka sin avkastning från att ha pengarna på inlåningskonto.
*Sparhorisonten är 10 år har det nämnts

Vad vet vi inte om TS?
*Förstår han vad det innebär att placera sina pengar? Vad finns det för risker?

*Hur ofta kommer han att se över sitt sparande och vilja ombalansera sina fonder?

*Vid vilken förlust känner TS sig obekväm och vill dra sig ur i förtid? Är TS beredd att ta risken för att öka chansen till högre avkastning?

*Är hög avkastning viktigare än att kapitalet inte minskar?

-----

Återigen, se till helheten, du har inte förstått TS förutsättningar utan utgår återigen endast från vad du själv hade gjort. Vilket är det största felet du kan göra när du ger råd.

Beroende på TS svar på frågorna som är obesvarade så kan man diskutera vilka portföljer man kan ha.

Vi kommer nog inte längre än att vi inte håller med varandra.
Citera
2017-08-13, 10:36
Medlem
Bennermanns avatar
ISK kostar inget någonstans. Du betalar lika mycket skatt oavsett vart du placerar pengarna.
Kapitalförsäkring har samma skatteuppbyggnad med kostar mer pga extrafunktioner som förmånstagare etc..

Alla bankers fonder har liknande kostnader. Om du inte är aktiv kör en fond som har bra spridning. Annars lite olika indexfonder. Var långsiktig. Ju längre desto bättre
Citera
2017-08-13, 11:21
Medlem
Sqeptisks avatar
Storbanker i allmänhet och Nordea i synnerhet har INGA RÅDGIVARE!

Vad de dock har, är FÖRSÄLJARE som i bästa bilskojarstil försöker pracka på sina kunder undermåliga produkter till alldeles för högt pris.

Som sagt tidigare i tråden, öppna ett konto (ISK?) hos Avanza och/eller Nordnet. Deras egna "gratisfonder" slår (sannolikt(!)...vi pratar futurum här) storbankernas överprisade tjänster med hästlängder över tid. Dessutom kan man sätta ihop en egen portfölj med aktier man tror på. I alla fall med en del av sparmedlen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in