Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-08-12, 14:25
Medlem
Jag har för länge sedan ringt Nordea ang att få prata med någon ang sparande och få lite information osv. Jag hörde aldrig av från någon och jag har sedan det övervägt att byta bank men så igår ringde en rådgivare från Nordea och nu behöver jag lite vägledning från er.

Sparande: +- 200k

Jag: Man 30-35 år.

Förklarade att jag vill ev investera lite pengar för att få avkastning, men att jag samtidigt vill ha 100k i buffert som säkerhet. Jag frågade hur mycket man bör satsa minst för att det ska vara värt det osv och om de satsar på fonder/aktier.

Han sa att de föredrog att jag istället tex kör på 500kr/mån som ett autogiro istället för att direkt lassa in 50k och att det är lite individuellt om det ska satsas på aktier/fonder. Sen sa han att man gör oavsett vilket en prognos på 3-5 år.

Priset beror på risken sa han och att nordea tar 1.39-1.79% plus schablonskatten på ISK då, är det normalt/dyrt/billigt?

Jag behöver vägledning som sagt om vad som är bäst för mig. Jag vill kanske ha ett långsiktigt sparande på kanske 10 år, men vad tror ni? Hur långt räcker 50k i sparande?

Vet ni annars bra pensionsförsäkringar eller kapitalförsäkringar får ni gärna komma med rekommendationer, och om man ska ha det istället för aktier/fonder?

Jag är inte rädd att byta bank ska tilläggas och då har jag blickat mot Länsförsäkringar och Skandia främst.

Ni som kan och vet får gärna berätta kostnader för vad en bank tar för att förvalta sparande, om det finns bättre banker/aktörer än Nordea?

Behöver mycket tips och hjälp som ni hör och jag är välsigt tacksam om någon/några kan ge mig det.
Citera
2017-08-12, 14:32
Medlem
Avskalats avatar
I snitt 1,5% i avsnitt blir mycket på lång sikt. Hade personligen hållt mig långt bort från storbankerna och istället gått med i Avanza eller Nordnet. På deras hemsidor finns all info för att komma igång.
Citera
2017-08-12, 14:43
Avstängd
Xer0s avatar
Dyrt. Betala inte för ISK.
Citera
2017-08-12, 15:21
Medlem
Gurglarens avatar
Kör Avanza och typ denna:

https://rikatillsammans.se/fondportf...-fondportfolj/

Eller en med rena aktier, denna är dock säkrare.
Citera
2017-08-12, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Kör Avanza och typ denna:

https://rikatillsammans.se/fondportf...-fondportfolj/

Eller en med rena aktier, denna är dock säkrare.

Tack för tipset, ska titta på den!. Annars så kanske jag ev behöver någon som förvaltar och har kunnandet. Jag kan väl ekonomi så där hyffsat men sen är det de med att ha tiden och engagemanget.
Citera
2017-08-12, 15:51
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Tack för tipset, ska titta på den!. Annars så kanske jag ev behöver någon som förvaltar och har kunnandet. Jag kan väl ekonomi så där hyffsat men sen är det de med att ha tiden och engagemanget.

Fördelen med den modellen är att man bara behöver gå in typ en gång om året och ombalansera den, vilket man använder hans exceldokument för. Ganska enkelt.
Citera
2017-08-12, 15:55
Medlem
Citat:
Jag har för länge sedan ringt Nordea ang att få prata med någon ang sparande och få lite information osv. Jag hörde aldrig av från någon och jag har sedan det övervägt att byta bank men så igår ringde en rådgivare från Nordea och nu behöver jag lite vägledning från er.

Sparande: +- 200k

Jag: Man 30-35 år.

Förklarade att jag vill ev investera lite pengar för att få avkastning, men att jag samtidigt vill ha 100k i buffert som säkerhet. Jag frågade hur mycket man bör satsa minst för att det ska vara värt det osv och om de satsar på fonder/aktier.

Han sa att de föredrog att jag istället tex kör på 500kr/mån som ett autogiro istället för att direkt lassa in 50k och att det är lite individuellt om det ska satsas på aktier/fonder. Sen sa han att man gör oavsett vilket en prognos på 3-5 år.

Priset beror på risken sa han och att nordea tar 1.39-1.79% plus schablonskatten på ISK då, är det normalt/dyrt/billigt?

Jag behöver vägledning som sagt om vad som är bäst för mig. Jag vill kanske ha ett långsiktigt sparande på kanske 10 år, men vad tror ni? Hur långt räcker 50k i sparande?

Vet ni annars bra pensionsförsäkringar eller kapitalförsäkringar får ni gärna komma med rekommendationer, och om man ska ha det istället för aktier/fonder?

Jag är inte rädd att byta bank ska tilläggas och då har jag blickat mot Länsförsäkringar och Skandia främst.

Ni som kan och vet får gärna berätta kostnader för vad en bank tar för att förvalta sparande, om det finns bättre banker/aktörer än Nordea?

Behöver mycket tips och hjälp som ni hör och jag är välsigt tacksam om någon/några kan ge mig det.

Ringer någon upp och ska "erbjuda" investeringsalternativ ska man bara kasta på luren. Man gör bättre jobb själv.
Citera
2017-08-12, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Fördelen med den modellen är att man bara behöver gå in typ en gång om året och ombalansera den, vilket man använder hans exceldokument för. Ganska enkelt.

Ja det låter ju onekligen bra. Men vad är det för kostnader för mig att spara via ett isk på avanza? Vad är schablonskatten på?

Och är det andra "dolda" avgifter?

Sen undrar jag vad du anser om pensions och kapitalförsäkringar?
Citera
2017-08-12, 16:03
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ja det låter ju onekligen bra. Men vad är det för kostnader för mig att spara via ett isk på avanza? Vad är schablonskatten på?

Och är det andra "dolda" avgifter?

Sen undrar jag vad du anser om pensions och kapitalförsäkringar?

Indexfonder brukar ha mycket låg avgift. Du kan välja de med lägst när du fixar portföljen. Sen har ju ISK lite skatt varje år:

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...FcyYGAodP0sKlg

Kan inte mycket om pensions/kapitalförsäkringar...
Citera
2017-08-12, 18:53
Medlem
Kostnaden är för fonderna som väljs och du skall absolut inte tolka detta som att banken sköter din förvaltning. Dom sköter fonden, och oftast riktigt dåligt, ingenting annat. Dom tjänar inget på att kontakta dig för att byta fonder och gör därmed otroligt sällan det. Därmed måste du ändå vara aktiv själv och byta fonder utefter vad som är gångbart. Detta kan du göra på Avanza eller Nordnet men där hittar du billigare fonder som presterar bättre.

Sparande i fonder bör aldrig göras genom bank, man blir bara besviken/lurad.
Citera
2017-08-12, 20:48
Medlem
icecools avatar
Skaffa konto på avanza eller nordnet (gratis), sätt upp automatiskt månadssparande (gratis) på lämpligt belopp till ett isk-konto (gratis, förutom obligatoriska skatten). Välj billiga indexfonder: max 0.4% i årsavgift, helst runt 0,2%. Läs om globala barnfonden på rikatillsammans.se. Lägg 5 h på att sätta upp allt automatiskt och sen kolla till det 2 ggr per år så det flyter på.

Edit: för inspiration skull så kör jag på:
60% länsförsäkringar global index
15% spiltan investmentbolag
10% avanza zero
15% robur access asien
Senast redigerad av icecool 2017-08-12 kl. 20:52.
Citera
2017-08-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icecool
Skaffa konto på avanza eller nordnet (gratis), sätt upp automatiskt månadssparande (gratis) på lämpligt belopp till ett isk-konto (gratis, förutom obligatoriska skatten). Välj billiga indexfonder: max 0.4% i årsavgift, helst runt 0,2%. Läs om globala barnfonden på rikatillsammans.se. Lägg 5 h på att sätta upp allt automatiskt och sen kolla till det 2 ggr per år så det flyter på.

Edit: för inspiration skull så kör jag på:
60% länsförsäkringar global index
15% spiltan investmentbolag
10% avanza zero
15% robur access asien

Stort tack för tipsen! Vad bör ett automatiskt månadssparande ligga på för belopp? 300? 500? 1000?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in