2017-08-12, 08:57
Medlem
Hej,

Kan man byta ägare av en bostad även om det finns skriftliga pantbrev men som är borta?
Jag har läst på så mycket jag kan men inte fått se ett bra svar på den här frågan.

Jag förstår allt med att vi inte kommer att kunna belåna totalsumman av dom pantbrev som är borta etc.

Men min frågeställning är helt enkelt. Går det att byta ägare även om några papper från 1920-1950 är på vift så man inte behöver vänta 6-12 mån för att dom skall "dödas".

Det handlar total om 18.000 kr så det är ju inte så att vi står och faller med att inte få det beloppet.
Citera
2017-08-12, 15:02
Medlem
borrizs avatar
Det finns inga genvägar utan det enklaste är att du ser till att "döda" de pantbrev som är försvunna i god tid innan överlåtelsen.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...ligt-pantbrev/

Även om det inte är några jättesummor det rör sig om, så är besväret att förklara detta för den nya köparen betydligt större.
Senast redigerad av borriz 2017-08-12 kl. 15:22.
Citera
2017-08-14, 15:02
Medlem
Du kan byta ägare, pantbreven är inget formellt hinder. Eftersom de är fysiska, så är det dock betydligt enkalre om den "gamla" ägaren gör det innan överlåtelsen. Bara dödningsansökan är inlämnad till inskrivningsmyndigheten innan överlåtelsen. Men se till att begära dödning enl rätt typ. Det finns två varianter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in