Citat:
Ursprungligen postat av
4Honor
Okej Flashback hur är det egentligen? Det finns en 80-väg här som jag kör varje dag till jobbet, och alla kör i 120 på den. Idag (eller igår...), för första gången så mötte jag en polis. Jag hamnade typ i chocktillstånd men lyckades ändå bromsa ner till 110 eller 100, och passerade polisbilen som körde märkbart långsammare än mig.
Nu förväntar jag mig att polisen vänder och kommer efter med pickadoller och beslagtagna knogjärn, men ingenting hände.
Så till frågan: Måste polisen stå med ett instrument och mäta din hastighet för att kunna stoppa dig? Om inte: Var det bara en slump att jag klarade mig här?
Polisen behöver ingenting i princip för att bara stoppa dig. För att lagföra dig krävs det dock att dem har bevis för trafikbrott.
Vad gäller hastighet så måste mätning ha skett, denna kan ske genom att dem mätt dig med laser, filmat dig då dem legat bakom, eller att dem helt sonika följt efter med sin bil och mätt utifrån hastighetsmätaren på den egna bilen. Den sistnämnda metoden är inte lika exakt och rättsäker och brukar ofta sluta med " rabatt", säg dom följt dig i 130 km/h på 90 väg men du får böter för att ha kört 110 km/h, så fort som man helt säkert kan säga att du med god marginal har kört.
Om polisen stoppar dig bara för att ge en tillsägelse, och dem ser att du kan lagföras för andra brott så kommer du självklart att få böter för det, på ett eller annat sätt i slutändan.