2017-08-12, 02:39
Bannlyst
Okej Flashback hur är det egentligen? Det finns en 80-väg här som jag kör varje dag till jobbet, och alla kör i 120 på den. Idag (eller igår...), för första gången så mötte jag en polis. Jag hamnade typ i chocktillstånd men lyckades ändå bromsa ner till 110 eller 100, och passerade polisbilen som körde märkbart långsammare än mig.

Nu förväntar jag mig att polisen vänder och kommer efter med pickadoller och beslagtagna knogjärn, men ingenting hände.

Så till frågan: Måste polisen stå med ett instrument och mäta din hastighet för att kunna stoppa dig? Om inte: Var det bara en slump att jag klarade mig här?
Citera
2017-08-12, 02:56
Medlem
Dom får stanna dig precis när dom vill. Och ja märker dom att du kör alldeles för fort så brukar dom vända om och göra en "kontroll"
Citera
2017-08-12, 02:59
Medlem
4yoonlys avatar
Om du tänker dig själv som polis...

Du ser någon som åker så inåt helvete i motsatt riktning... hade du bara skrattat?
Eller om du hade en chans att stoppa denna idiot så hade du väl gjort det? Är chansen otroligt liten, dvs du/ni hade behövt ta en rejäl vända så kanske du inte gjort det... men har du möjligheten så klart som fan dom hade försökt... det är deras jobb...

Men hur som helst, nej dom kan stoppa dig utan problem...
Vet inte hur många gånger jag blivit stoppad men ett antal och ingen tro det eller ej har varit något och lett till något... men stoppa dig kan dom absolut göra...
Citera
2017-08-12, 03:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Om du tänker dig själv som polis...

Du ser någon som åker så inåt helvete i motsatt riktning... hade du bara skrattat?
Eller om du hade en chans att stoppa denna idiot så hade du väl gjort det? Är chansen otroligt liten, dvs du/ni hade behövt ta en rejäl vända så kanske du inte gjort det... men har du möjligheten så klart som fan dom hade försökt... det är deras jobb...

Men hur som helst, nej dom kan stoppa dig utan problem...
Vet inte hur många gånger jag blivit stoppad men ett antal och ingen tro det eller ej har varit något och lett till något... men stoppa dig kan dom absolut göra...
Vad händer när dom stoppar en då? Är det som i TV?

"Körkortet tack"
"Din kofångare blänker starkt ungjävel"
Citera
2017-08-12, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Honor

"Körkortet tack"
Beroende på hur mycket för fort du körde så kan det låta mer i det här slaget.

" Hur i helvete kör du som? "
" Ta fram körkortet och blås här"

Sedan kommer dom försöka gnälla och sätta dit dig på allt möjligt om dom är på dåligt humör..

Bara neka och säga du körde efter hastighetsbegränsningen så kan dom inte göra ett jävla skit.
Senast redigerad av excitner 2017-08-12 kl. 03:17.
Citera
2017-08-12, 03:16
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

"Körkortet tack"

Oja!

Först körkortet... sedan (om ni är två) vem äger bilen... sedan försäkring...

Sedan kommer alla möjlig jävla ytliga saker... det beror givetvis på humöret på denna polis... men jag varit med om allt jävla möjligt...
En gång var det att mina strålkastare inte lös tillräcklig (06:00 på morgonen) och en annan gång var det att dom var lyste för mycket (fel riktade)...

Allt beror på humöret på poliserna som vanligt... som vilken annan människa som helst...

--edit

Jag kanske framstår som jag aldrig blivit stoppad av någon riktigt orsak... men det har hänt 1 gång faktiskt.... och då var det bara att berätta orsak och varför och ta emot den "hemska" bötern...
Senast redigerad av 4yoonly 2017-08-12 kl. 03:20.
Citera
2017-08-12, 04:00
Bannlyst
Om man möter dom på bakhjulet med motorcykel så vet jag enligt erfarenhet ( 15 års bakhjulskörande i ryggsäcken) att dom vänder och jagar i många fall!

Möter man en polis i olaglig hastighet eller andra olagligheter så drar man rullen i bott eller trampar ned gaspedalen i botten, då har du ett försprång på 10-30s!

Kör inte över din förmåga det är inte värt att dö pga av att man vill slippa böter eller bli av med körkortet!
Citera
2017-08-12, 07:39
Medlem
Om det är flera bilar som kör I jämn hastighet så är det ingen fara...
Om polisen åker en sträcka så gör dom det av en anledning att de ska någonstans. Vi har inte några trafikpoliser längre så alla poliser på vägarna har också något annat de ska göra. Är de på väg till ett mord eller inbrott så vänder de självklart inte och jagar dig!

Men möter de dig med släckta ljus en mörk kväll så är risken större. Eller om du just gör en vansinnesomkörning.

Men båda dessa så blir du fast för vårdslöshet i trafik. Inte fortkörning.
Citera
2017-08-12, 08:34
Medlem
Gayloard_Fokkers avatar
För ca 5 år sedan körde jag ca 110 på en 70 väg när jag mötte en polisbil. De vände, slog på ljusen och stannade mig. Som någon tidigare skrev så försökte de få mig att erkänna att jag kört för fort. Misstaget jag gjorde - blev dyrt - var att jag sade att jag max körde i 71-72 km/h enligt min mätare (farthållaren inställd på 70), polisen blev skitarg, hävdade att jag kört utan bälte (vilket jag aldrig gör) = den första boten (2 poliser mot en...good luck), därefter fick jag böter för däcken (inget fel på dom, 5 månader gamla/körda vid stopptillfället) = 800 kr per däck = 3200 kr, igen good luck mot 2 poliser....... lesson learned: hade jag sagt 75-80 = noll kostnad....
Citera
2017-08-12, 11:30
Bannlyst
Citat:
Okej Flashback hur är det egentligen? Det finns en 80-väg här som jag kör varje dag till jobbet, och alla kör i 120 på den. Idag (eller igår...), för första gången så mötte jag en polis. Jag hamnade typ i chocktillstånd men lyckades ändå bromsa ner till 110 eller 100, och passerade polisbilen som körde märkbart långsammare än mig.

Nu förväntar jag mig att polisen vänder och kommer efter med pickadoller och beslagtagna knogjärn, men ingenting hände.

Så till frågan: Måste polisen stå med ett instrument och mäta din hastighet för att kunna stoppa dig? Om inte: Var det bara en slump att jag klarade mig här?

Polisen behöver ingenting i princip för att bara stoppa dig. För att lagföra dig krävs det dock att dem har bevis för trafikbrott.

Vad gäller hastighet så måste mätning ha skett, denna kan ske genom att dem mätt dig med laser, filmat dig då dem legat bakom, eller att dem helt sonika följt efter med sin bil och mätt utifrån hastighetsmätaren på den egna bilen. Den sistnämnda metoden är inte lika exakt och rättsäker och brukar ofta sluta med " rabatt", säg dom följt dig i 130 km/h på 90 väg men du får böter för att ha kört 110 km/h, så fort som man helt säkert kan säga att du med god marginal har kört.

Om polisen stoppar dig bara för att ge en tillsägelse, och dem ser att du kan lagföras för andra brott så kommer du självklart att få böter för det, på ett eller annat sätt i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in