2017-08-11, 22:01
Medlem
Polisen.se:

Citat:
https://polisen.se/Stockholms_lan/Ak...LOB-Stockholm/

-08-11 21:28, Fylleri/LOB, Stockholm
Södermalm. Person kastat sten mot ambulanspersonal.

Polis beordrades till platsen efter uppgifter från ambulanspersonal att en person kastat sten mot ambulansen i samband med att de var på ett uppdrag vid ett akutboende.

Stenkastaren, som var berusad, omhändertogs för tillnyktring.

Information som lämnas om pågående händelser är preliminär och kan komma att ändras.

Organisation
Polisen Stockholms län
City
Text: Sven-Erik Olsson. Publicerad: 2017-08-11 21:45.
Uppdaterad: 2017-08-11 21:46
Vet någon mer om händelsen?

Vilken typ av akutboende? Var på Södermalm?

Varför kastade personen sten? Hade ambulanspersonalen kränkt personen?
Citera
2017-08-11, 22:27
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Polisen.se:

Vet någon mer om händelsen?

Vilken typ av akutboende? Var på Södermalm?

Varför kastade personen sten? Hade ambulanspersonalen kränkt personen?

Stenkastning på Södermalm. Äntligen.
Citera
2017-08-11, 22:34
Citat:
Ursprungligen postat av deadset

Du verkar tro att söder är litet. Jag antar att du skrev "äntligen" bara för att det bor några journalister där och att de nu får uppleva stenkastning. Jag har svårt att tro att Virtanen på folkungagatan blir särskilt påverkad av att ett fyllo kastat sten på ambulans på t.ex mariatorget.

Jag ser ett svenskt fyllo framför mig i det här fallet.
Citera
2017-08-12, 13:45
Medlem
Donald.Tramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupp08
Du verkar tro att söder är litet. Jag antar att du skrev "äntligen" bara för att det bor några journalister där och att de nu får uppleva stenkastning. Jag har svårt att tro att Virtanen på folkungagatan blir särskilt påverkad av att ett fyllo kastat sten på ambulans på t.ex mariatorget.

Jag ser ett svenskt fyllo framför mig i det här fallet.

Haha
Ja, alla vi 14 personer boende på Södermalm är skärrade 😳

Det är faktiskt ingen större nyhet, kanske tom ett exempel där anmälningsbenägenheten faktiskt ökat.

"Allt sedan upploppet på Södermalm 1719, har kravaller med stenkastning och mordbrand inträffat vid återkommande tillfällen i Stockholm."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/List...ller_i_Sverige

Det är skillnad på stenkastning och stenkastning också, ensamma GM, demonstrationer och ligistupplopp har olika modus. De två första förekommer frekvent på Södermalm medan det sista är ytterst sällsynt utanför förorterna.

Men i detta fallet tror jag som du att det rör sig om en uteliggare, oavsett etnicitet, som blivit utsläng från ett härbärge pga fylla och vill ha en sängplats på polisstationen som andrahandsval.
Citera
2017-08-12, 13:47
Medlem
bissensess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Det tar sig att det händer även där, men då jäklar finns det resurscher.
Citera
2017-08-12, 14:03
Medlem
bissensess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donald.Trams
Haha
Ja, alla vi 14 personer boende på Södermalm är skärrade 😳

Det är faktiskt ingen större nyhet, kanske tom ett exempel där anmälningsbenägenheten faktiskt ökat.

"Allt sedan upploppet på Södermalm 1719, har kravaller med stenkastning och mordbrand inträffat vid återkommande tillfällen i Stockholm."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/List...ller_i_Sverige

Det är skillnad på stenkastning och stenkastning också, ensamma GM, demonstrationer och ligistupplopp har olika modus. De två första förekommer frekvent på Södermalm medan det sista är ytterst sällsynt utanför förorterna.

Men i detta fallet tror jag som du att det rör sig om en uteliggare, oavsett etnicitet, som blivit utsläng från ett härbärge pga fylla och vill ha en sängplats på polisstationen som andrahandsval.
Intressant läsning och att dömma av citat " Berglund pekar på att den extrema trångboddhet som rådde var en viktig orsak till upploppen" så kan det ju bli aktuellt i framtiden med liknande upplopp om man inte bebygger den korumperade innerstaden med lite höghus o billiga undomsbostäder, men det är väl viktigare att bevara den genuina stadsmiljons utse´ende ?
Citera
2017-08-12, 14:03
Medlem
Donald.Tramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bissenses
Det tar sig att det händer även där, men då jäklar finns det resurscher.

Det finns såklar bättre "resurscher" på Schödermalm än på mnga andra ställen men hot mot tjänsteman är ett enkelt brott för polisen att snabbt fixa.. Bra för statistiken.

Dock är söderpolisen engagerade och duktiga vilket inte polisen på många andra håll kan beskyllas vara. Jag vill tro att det beror på att invånarna uppskattar och gärna hjälper polisen istället för motsatsen som det verkar vara på många andra håll. På söder har golare en massa polare 👮🏻
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in